2023 Menu
9 Den Smukke Vandring
Uge 9, 2023
af Rick Joyner

I 1 Krønikebog 16:29, 2 Krønikebog 20:21, Salme 29:2 og 96:9 finder vi udtrykket "hellighedens skønhed". Der er en skønhed ved hellighed, som alle mennesker er tiltrukket af. Der er en frastødelse i falsk hellighed, som alle mennesker bliver frastødt af. At skelne mellem sand og falsk hellighed er afgørende for det sejrende kristne liv. Det er forskellen mellem at være på livets vej og at være på vej mod voksende død og adskillelse fra Gud. Vi må skelne mellem disse to veje.

Ægte hellighed er en af de mest overbevisende og smittende egenskaber, en person kan have. Alligevel tror de fleste kristne, at hellighed er en form for lovisk, hård dømmekraft eller villighed til at slå for den mindste fejl. Dette har været en af djævelens mest effektive løgne til at ødelægge Guds folk og så død og ødelæggelse, snarere end det liv og helbredelse, vi er kaldet til at bære gennem kristendommen.

Som instrueret i Hebræerbrevet 12:14, skal vi: "Søg efter fred med alle mennesker og den helliggørelse (hellighed), uden hvilken ingen vil se Herren." Dette gør helliggørelsen så vigtig, som den kan være. En af de vigtigste prøver for at bestemme niveauet og kvaliteten af vores tro er: Vokser vi i helliggørelse? At vokse i helliggørelse betyder at fjerne de løgne, der har bundet os, og at kende sandheden, der gør os frie.

Der er en forståelig afvisning af den falske hellighed, som er lovisk. Farisæernes selvretfærdighed var Jesu værste fjende, da han vandrede på jorden og fortsætter med at være den værste fjende af alle, der går livets vej. Tværtimod er sand hellighed en af de smukkeste, mest overbevisende og attraktive egenskaber, et menneske kan have, fordi det er en manifestation af Helligånden.

For at kende "Helligånden" skal vi først lære hans fornavn at kende. "Hellig" er hans fornavn, fordi det beskriver hans grundlæggende natur. Vi kan ikke elske Helligånden og være en ordentlig vært for ham uden at elske hellighed. At elske og vandre i hellighed er at vandre i den største frihed og fylde, vi kan kende på denne jord.

Falsk hellighed får bruden til at ønske at være perfekt for sin brudgom af frygt. Hvis han ser nogen ufuldkommenhed i hende, vil han slå og afvise hende. Ægte hellighed får bruden til at ønske at være perfekt for brudgommen, fordi hun er så forelsket i ham og oprigtigt ønsker at være perfekt og behage ham på alle mulige måder. Kærlighed karakteriserer ægte hellighed. Frygt kendetegner falsk hellighed.

Sand hellighed er, hvad Adam gik i før faldet. Når vi ser sand hellighed demonstreret, kalder det på noget dybt i os at gå på den måde, vi blev skabt – som at bære skræddersyede tøj, så behageligt og attraktivt, at alle ønsker tøj ligesom dem.

Ægte hellighed tilføjer ikke pres til vores liv, men liv og kraft. Som vi bliver fortalt i Romerbrevet 14:17, "Guds rige er ikke at spise og drikke, men retfærdighed, fred og glæde i Helligånden." Sand retfærdighed er i Herren. Det er den højeste eksistenstilstand, vi kan have. I hans rige og domæne er der fred og glæde langt ud over noget, vi kan opleve.

Denne fred og glæde i Guds retfærdighed giver både liv og tiltrækker andre til det. Jesus er den helligste mand, der nogensinde har vandret på jorden, men alligevel blev syndere tiltrukket af ham. Han var også tiltrukket af dem, fordi han elskede dem. Han fordømte aldrig syndere, men rørte ved dem, så de ønskede at befri sig for enhver synd, der ikke var i harmoni med ham.

Sand hellighed er ægte kærlighed og frihed. Falsk hellighed er frygt, som bygger fængsler og søger at sætte alle mennesker i dem. Disse er de to mest modsatrettede kræfter på jorden. Heldigvis er kærlighed stærkere end døden og vil altid sejre.

Ugens Ord 10
OP