Til Oversigt 2018
Budskabet Om Håb – Åbenbaringens Bog 6
Rick Joyner

Åbenbaringens Bog har nogle af de største løfter og budskaber om håb, som verden nogensinde har modtaget. Men ligesom Israel gik gennem en ørken, der var det modsatte af, hvad de blev lovet, sådan er det med stort set ethvert løfte fra Gud, og også for de løfter, han har givet for at genoprette jorden. Selvom vi stadig er i ørkenen, kommer vi hver dag tættere på opfyldelsen af det største løfte, der nogensinde er givet - at han vil genoprette jorden til det paradis, han oprindeligt skabte den til at være.

Dette største af alle håbets budskaber vil snart blive forkyndt over hele jorden som "rigets evangelium." Evangelium betyder "gode nyheder" ,ikke dårlige nyheder. Åbenbaring er en profeti om dette kommende rige, når hver tåre vil blive tørret væk fra hvert øje, når der ikke længere vil være død eller smerte. Ingen vil nogensinde såre nogen anden igen.

En grund til, at vi laver dette studie, er for at få en fornemmelse af en tidslinje. Dette er så vi kan vide, hvor vi er og de kommende næste skridt og begivenheder. Det er profetiens natur at give sådanne tidslinjer på en generel måde i stedet for specifikke datoer. Alligevel er det vigtigere at vokse i vores tro, så vi kommer tættere på at blive i ham, end at vide, hvad der vil ske. Men vi kan og bør gøre begge dele.

Vi bør altid huske de store løfter og det håb, som han har givet os. Men vi må også forstå hans domme og vrede. Som apostlen Paulus skrev til romerne, må vi se både Guds venlighed og strenghed for at kende ham, som han er, og forstå hans indgriben i tiden. Herrens ord er klart, at Guds vrede vil komme over det onde i slutningen af denne tidsalder. I den sidste tekst, vi læste fra Åbenbaringens Bogen, kunne vi se et mønster i intensiteten af den vrede, der blev udgydt af englene, som svarede til graden af ondskab, der manifesterede sig på jorden.

Som vi har dækket, er synd og ondskab defineret/angivet af Gud, ikke mennesket. Herren er klar i sine bestemmelser/forklaringer/definitioner og skarpe afgrænsning af disse i Skriften, men gennem ting som politisk korrekthed er humanistiske forklaringer/definitioner som er begyndt at formørke Guds bestemmelser/forklaringer/definitioner og skarpe afgrænsninger. Dette er frafaldets natur, og et stort frafald har grebet de fleste af de nationer, som for nylig søgte at følge Gud og hans veje. Det meste af den vestlige civilisation er faldet til det ultimative fordærv, som Esajas talte om, hvor "det gode kaldes ondt, og det onde kaldes godt, de vanærede æres, og de ærede vanæres" (se Esajas 5:20). Når vi kommer til det sted, følger ødelæggelsen snart. Så hvad kan vi gøre?

Det første, vi skal gøre, er at omvende os. Selvom vi ikke gør disse ting, er vi her for at være saltet og lyset, der beskytter. Dette fald i vores tids mørke er sket på vores vagt. Hedningerne gør bare, hvad hedninge gør, men hvis der ikke er noget lys til at skinne ind i mørket, er det fordi Guds folk ikke har været den profetiske stemme i verden, som de er kaldet til at være. Vi skal først se på os selv, som 1 Peter 4:17 siger: "det er tid til at dommen begynder med Guds hus." Hvordan kan Gud dømme verden, når hans eget folk er skyldige i det, der bringer dom over verden, eller ikke har advaret dem, der er dømt til at lide hans vrede? Vi kan være sikre på, at Gud vil rydde op i sit eget hus først.

Undersøgelser peger på, at kirken som helhed ikke gør det bedre end verden i at bukke under for det onde. Men det, vi kan have en tendens til at tænke på som kirke, er måske slet ikke kirken, men derimod den falske kirke, som Åbenbaringsbogen belyser. Der er altid en rest, der er tro mod Herren.

Vi skal altid huske på, at vi alle har syndet og mangler Guds nåde. Derfor har vi ikke plads til at være nedladende over for dem, der stadig er fanget i det onde. Mange af de største ledere i kirkehistorien, såsom apostlen Paulus, var engang de største syndere. De, der er meget tilgivet, har en tendens til at elske mere. Guds hjerte er ikke at fordømme selv de værste syndere, men at frelse dem. Hvis vi vandrer i lyset i stedet for mørket, er det fordi vi blev vist barmhjertighed. Vores holdning til dem i mørke bør aldrig være at betragte os selv som bedre end dem, men at overveje, at vi er blevet vist barmhjertighed og søge det samme for dem.

Alligevel er der en tid, hvor dom og vrede, inklusive ødelæggelse, vil komme over jorden for det onde, der er sket. Af denne grund må vi være resolut i at modstå synd såvel som at formulere den og gøre den tydelig. Det kan vi dog ikke gøre ved loven, men derimod ved korsets nåde og barmhjertighed. Som vi ser i Åbenbaringens Bogen, får frygten for dommen ikke mennesker til at omvende sig. Som Paulus også skrev til romerne, er det Guds godhed, der kalder mennesker til omvendelse (se Rom 2:4). Det gør vi med de gode nyheder om riget.

Så hvorfor kommer dommene? Vi vil blive givet forståelse for dette, mens vi fortsætter vores studium af Åbenbaringens Bogen.

Ugens Ord 7
OP