Til Oversigt 2018
Guds Barmhjertighed og Medfølelse - Åbenbaringens Bog 5
Rick Joyner

Vi fortsætter denne uge med Åb. 15:5-8:

Efter disse ting så jeg, og se, templet for vidnesbyrdets telt i himlen blev åbnet.

Og ud af templet kom de syv engle, som havde de syv plager,
iklædt rene, skinnende linnedklæder, om deres bryster omgjort med gyldne bælter.

Så gav et af de fire levende væsener de syv engle syv guldskåle fulde af Guds vrede, ham som lever i evighedernes evighed.

Templet var fyldt med røg fra Guds herlighed og fra hans kraft,
og ingen var i stand til at komme ind i templet, førend de syv engles syv plager var fuldbyrdet.

Som vi læste i teksten i sidste uge, og som vi ser gennem hele skriften, vil Gud udgyde sin vrede over det onde ved tidernes ende. Vi får at vide, hvad den vrede vil være, og vi får en klar definition af de onde, som denne vrede vil blive udgydt over. Som v: 4 i dette kapitel (det sidste vers, vi dækkede i sidste uge) gjorde det klart, ville nationerne komme for at tilbede Herren på grund af hans domme. Som vi ser i Apostlenes Gerninger, var et aspekt af evangeliet fremlagt af apostlene den kommende dommedag. Dette ramte en ægte gudsfrygt i folkets og magthavernes hjerter (se i Ap.g. 24 for et eksempel).

Gud elsker alle mennesker og ønsker deres frelse. Han foretrækker barmhjertighed frem for dom. Men når hans barmhjertighed nægtes, er hans dom sikker. Han vil ikke give efter i dette på grund af sin kærlighed til verden. Det er synden, der dræber os, og det er synden, vi skal vende os fra for at undslippe hans vrede. Overvej dette klare ord fra Gal. 5:19-21:

Nu er kødets gerninger åbenbare, såsom: utroskab, utugt, urenhed, utugt,

afgudsdyrkelse, trolddom, had, stridigheder, jalousi, vredesudbrud, selviske ambitioner, uenigheder, kætterier,

misundelse, mord, fuldskab, festligheder og lignende; hvorom jeg forud siger jer,
ligesom jeg også tidligere har sagt jer , at de, som praktisere sådanne ting, ikke skal arve Guds rige.

Apostelen siger ikke, at de, der har gjort disse ting, ikke vil arve riget, men snarere dem, der "praktiserer" sådanne ting. Når vi giver en fornuftmæssig forklaring og retfærdiggør synd, i stedet for at forkynde den bibelske sandhed, at synd fører til døden, så tillader vi mennesker at fortsætte med at leve i den tilstand, der sætter deres evige liv i fare. Det vil ikke være en god ting på dommedag at være lærer, der har gjort dette.

Gud tilgiver synd, som man bekender og omvender sig fra. At omvende sig betyder at vende sig væk fra det. Guds dom er sikker på dem, der ikke omvender sig fra synden, som Gud har defineret synd. Han kan have stor tålmodighed med dem, der kæmper den gode kamp og modstår synden, selvom vi alle til tider snubler, som Jakob 3:2 hævder. Som vi får at vide i Ordsprogene 24:16, "falder selv de retfærdige syv gange," men så får vi at vide, "men de står op igen." Vores fald synes ikke at mishage Herren lige så meget, som det behager ham at rejse os igen og kæmpe.

Det, der åbenlyst mishager ham og bringer hans vrede, er dem, der begynder at kalde det onde godt og det gode ondt, som vi ser i Esajas 5. Når vi begynder at give en fornuftmæssig forklaring på synd og siger, at det ikke er forkert, krydser vi en meget alvorlig og dødbringende grænse. At give en fornuftmæssig forklaring på eller marginalisere synd er at sløre den eneste vej til liv og forsoning med Gud, som er omvendelse og frelse leveret af Gud gennem hans Søns kors. Derfor er advarsel om konsekvenserne af synd den eneste sande barmhjertighed og medfølelse.

Husk på, at Satans første løgn havde til hensigt at få Adam og Eva til at tvivle på Guds klare ord. Dette er stadig hans mest effektive strategi mod Guds folk. Tvivl ikke på Guds ord, selv ikke om ubehagelige emner som Guds domme og hans vrede. At begynde at gå på kompromis med Guds ord er at gøre, hvad Adam og Eva gjorde – falde og begynde ned ad dødens vej.

Ugens Ord 6
OP