Til Oversigt 2018
Himmelsk og Jordisk Sæd – Åbenbaringens Bog 49
Rick Joyner

I forlængelse af vores tema om Abrahams himmelske og jordiske sæd, skrev Paulus i Romerbrevet, at der har været en delvis forhærdelse af det jødiske folk, indtil "hedningernes tid er fuldendt". Så erklærede han, at "hele Israel vil blive frelst." Indikationerne om, hvad der kræves for at hedningernes tider kan fuldendes, er ting som Kristi brud, der gøres klar og indpodningen af de "naturlige grene", som omfatter "hele Israel bliver frelst".

Til dato har der været en delvis genoprettelse af Israel til en del af deres forjættede land, og kun en lille procentdel af det jødiske folk har lært Jesus at kende som deres Messias. Ingen ville heller påstå, at kirken er kommet til hendes beredskabssted, erklæret at være "uden plet eller rynke." Det er klart, at "hedningernes tider" endnu ikke er afsluttet. Så et af de tegn, vi bør lede efter, er, at både kirken og Israel begynder at bevæge sig resolut mod deres fylde. En messiansk leder sagde engang til mig: "Vi ønsker, at kirken vil tage sig sammen og blive, hvad den er kaldet til at være, så Israel kan blive, hvad hun er kaldet til at være." Dette var fra en forstående mand. Kirken bør også have den forståelse, at vi ikke kan komme til vores fulde formål uden Israel.

Grundlæggende for vores forståelse af, at disse kommer til deres fylde, er forbundet med, hvorfor Johannes Åbenbaring ikke nævner genoprettelsen af Israel. Denne åbenbaring, som Jesus blev givet til at give sine tjenere, kulminerede med det nye Jerusalem, ikke det gamle. Når vi først forstår den nye skabelse, vi er kaldet til at være, vil den formørke enhver identitet, vi har i det naturlige. Først da vil vi være i stand til at holde hovedsagen hovedsagen – vores identitet i Kristus Jesus, som Paulus forklarede i Fil. 3:2-8:

Pas på den falske omskæring; thi vi er den sande omskærelse, som tilbeder i Guds Ånd og roser os i Kristus Jesus og ikke stoler på kødet, selvom jeg selv kunne have tillid selv til kødet. Hvis nogen ellers har et sind til at sætte tillid til kødet, så er jeg langt mere: omskåret den ottende dag af Israels folk, af Benjamins stamme, en hebræer af hebræere; hvad Loven angår, en farisæer; med hensyn til nidkærhed, en forfølger af kirken; hvad angår den retfærdighed, som er i loven, fundet ulastelig. Men hvad end det var til gavn for mig, det har jeg regnet som tab for Kristi skyld. Mere end det, jeg regner alt for tab i betragtning af den overordnede værdi af at kende Kristus Jesus, min Herre, for hvem jeg har lidt tabet af alle ting, og regner dem for kun affald, for at jeg kan vinde Kristus...

For enhver, der fatter den nye skabelse og har set det Nye Jerusalem, er det ikke længere muligt at sætte tillid til kødet eller have vores hovedidentitet i det. Når vi er blevet født på ny af Ånden ind i Guds familie, hvilken jordisk familie eller forening kunne nogensinde sammenlignes med det? De, der sætter deres lid til sådanne ting som deres jordiske slægt eller stamme, kunne ikke have forstået Guds høje kald i Kristus, eller endda den nye skabning, vi er kaldet til at være.

Francis Frangipane plejede at sige, at han "plejede at være italiener, indtil han blev født på ny." Vi ved dog alle, at han stadig er italiener. Jøder er stadig jøder, og irerne er stadig irere. Det er ikke forkert at have en identitet i vores stammer og kulturer, men det er, når vi tillader vores naturlige associationer at formørke den nye skabelsesidentitet, som vi har i Kristus. Når det sker, lever vi mere efter visionen om "Kains sæd", som var "en jorddyrker," eller verdslig sindet.

En messiansk leder fortalte mig, at omkring 80 % af medlemmerne af hans bevægelse var hedninger, der søgte at være jøder. Han satte pris på deres hengivenhed til deres bevægelse, men han var bekymret over, at de havde så lidt tillid til deres identitet i Kristus, at de skulle prøve at blive noget, de ikke var. Ingen, der er blevet født på ny og har forstået, hvem de er kaldet til at være i Kristus, kunne nogensinde sætte deres lid til kødet eller jordiske slægter.

Når det er sagt, er det afgørende for kirken at forstå Guds plan for det naturlige Israel, for at hun kan komme ind i sit fulde formål. For virkelig at se det, må vi se det fra det himmelske perspektiv af det nye Jerusalem. Det er ligeledes afgørende for det naturlige Israel at forstå Guds hensigt med kirken, så hun kan komme ind i sin hensigt. Begge har åbenbart en lang vej at gå i dette, men vi kan forvente, at disse åbenbaringer kommer snart, hvis vi i virkeligheden nærmer os slutningen af denne tidsalder.

Gennem historien er muligvis enhver lære blevet ført til yderligheder af dem, der begyndte at særlig opmærksom på de mindre betydningsfulde. Vi vil aldrig blive den kirke, vi er kaldet til at være, hvis vi begynder at tilbede Herrens tempel i stedet for templets Herre. Israel vil heller ikke blive, hvad det kaldes at være, hvis de tillader deres vision for Israel at formørke deres tilbedelse af Herren. Vi må se Herrens herlighed blive ændret til det, vi er kaldet til at være, og vi må gøre dette uden fordommenes slør og overbetoningen af sandheder i stedet for Sandheden selv.

Ugens Ord 50
OP