Til Oversigt 2018
Et Revolutionerende Budskab – Åbenbaringens Bog 50
Rick Joyner

Hvorfor sendte Herren Peter til jøderne og Paulus til hedningerne? Ser det ikke ud til, at han blandede dette sammen? Efter at have været en discipel af den store lærer Gamaliel, ville Paulus være blevet meget mere respekteret og bedre modtaget af jøderne end Peter, en simpel fisker. På den anden side ville Peter have været meget mere acceptabel for hedningerne end Paulus, en "farisæer af farisæer", da hedningerne foragtede farisæerne. Hvorfor ville Herren sende hver af dem til dem, som de ville være naturligt stødende over for? Måske var det fordi det ville være umuligt for nogen af dem at opfylde deres formål uden Helligånden.

Der har ikke været noget så revolutionerende i historien som evangeliet. Sand kristendom er dybt anderledes end nogen anden religion eller filosofi på jorden, og den producerer en kultur, der er anderledes end nogen anden. Det er derfor, kristne i den tidlige kirke skilte sig så dramatisk ud. I dag er det svært at skelne en kristen fra nogen anden i kulturen, selv i grundlæggende adfærds- og karakterproblemer. Noget meget væsentligt er gået tabt.

En faktor er sandsynligvis, hvordan evangeliet blev ændret fra, hvordan han kom for at frelse os fra vores synd til, at han kom for at frelse os fra vores problemer. Næsten ethvert budskab, der prædikes i dag, er menneske-centreret snarere end Gud-centreret. Det handler om, hvad han vil gøre for os og meget lidt om, hvad der kræves af os. Måske er dette resultatet af, hvordan Missionsbefalingen er blevet ændret fra at gøre disciple til at gøre omvendte. Nu er det svært overhovedet at finde sande disciple ifølge Herrens definition af, hvordan hans disciple ville være.

Kan det være på grund af den overfladiske måde, som mennesker bliver født på ny? Der blev lavet en undersøgelse for årtier siden om, hvordan en person blev født, hvilket muligvis har en stor indflydelse på deres livs bane. Da fødselsproceduren "bedøv dem og træk dem" blev udtænkt (bedøv moderen og hiv barnet ud, så der ikke var nogen smerte for moderen), blev generationen, der blev udsat for denne fødselsprocedure, den medicin, der forfulgte generation af 1960'erne og 1970'erne . Det handlede om at gøre det, der fik dig til at føle dig godt, og undgå smerte.

I dag er evangelisering ofte blevet reduceret til at prædike et budskab om overfladisk tro og alle de store ting, Gud vil gøre for os, og bede folk om bare at løfte deres hånd for at "give deres liv til Jesus", mens alle andre har deres hoved bøjet i for ikke at genere dem. Så undrer vi os over, hvorfor kun omkring 5% af disse konvertitter føjes til kirken og fortsætter med at følge Jesus. I det første århundrede blev 100 % af dem, der gav deres liv til Herren, føjet til kirken, og fra det øjeblik blev deres tro bevist ved forfølgelse og truslen om henrettelse.

Var de kristne i det første århundrede så radikalt forskellige fra kristne i dag, fordi de blev så radikalt ændret, da de blev "født på ny," efter at have været kaldet til et radikalt engagement? Denne radikale forpligtelse blev demonstreret i apostlenes liv, som prædikede for dem – liv, der var blevet så fuldstændig afhængige af Helligånden, at de åndeligt avlede andre, som vandrede i en sådan total lydighed. Som Herren fastlagde i begyndelsen, ville hver enkelt reproducere "efter deres egen art".

Hvis vi blev født ind i Herren ved et så overfladisk budskab og har eksisteret i en overfladisk kristen kultur, vil vi måske stille spørgsmålet Nikodemus stillede til Herren, da han diskuterede forslaget om at blive født på ny: "Kan en mand igen komme ind hans mors mave?” eller "Kan vi blive født på ny?" Svaret er "ja." At blive dømt igen for vores synd, eller for vores overfladiske hengivenhed og lydighed til Herren, kan medføre en omvendelse og en endnu mere radikal transformation af vores liv, end da vi foretog den tidligere overfladiske forpligtelse.

Hvis vi virkelig er disciple af Kongernes Konge, så vil vores liv over alle ting blive domineret af en hengivenhed til at lære om ham, at gøre hans vilje, at blive som ham og at gøre de gerninger, som han gjorde.

Som det populære ordsprog siger: "I dag er den første dag i resten af dit liv." Hvorfor ikke gøre det til endnu en ny begyndelse med en ny beslutning om ikke længere at leve for os selv, men for ham - at gøre alt for hans evangeliums skyld og ikke at elske vores eget liv endog til døden, så vi i sandhed kan Direkte?

Ugens Ord 51
OP