Til Oversigt 2018
En Rensende Ild – Åbenbaringens Bog 44
Rick Joyner

Johannes Åbenbaring er den eneste bog i Bibelen, som vi bliver lovet en velsignelse bare for at læse. Da det ville være for langt at gå ind i betydningen af alle de beskrevne detaljer om det nye Jerusalem, så lad os læse det og bede Herren om indsigt. Dette er ikke kun for at forstå det, men for at tage vores plads i den som en af de store sjæle, der levede ved tro på Gud og gav alt for at være en del af det, han bygger.

Den, som talte med mig, havde en guldmålestang til at måle byen og dens porte og dens mur. Byen er anlagt som en firkant, og dens længde er lige så stor som bredden; og han målte byen med stangen, femten hundrede mil; dens længde og bredde og højde er ens. Og han målte dens mur, tooghalvfjerds meter, efter menneskelige mål, som også er englemål . Murens materiale var jaspis; og byen var af rent guld, som klart glas. Bymurens grundsten var prydet med enhver slags ædelsten. Den første grundsten var jaspis; den anden, safir; den tredje, kalcedon; den fjerde, smaragd; den femte, sardonyx; den sjette, sardius; den syvende, krysolit; den ottende, beryl; den niende, topas; den tiende, krysopras; den ellevte, jacinth; den tolvte, ametyst. Og de tolv porte var tolv perler; hver af portene var en enkelt perle. Og byens gade var af rent guld, som gennemsigtigt glas. Jeg så intet tempel i det, for Herren Gud den Almægtige og Lammet er dets tempel. Og byen har ikke brug for solen eller månen til at skinne på den, for Guds herlighed har oplyst den, og dens lampe er Lammet. Folkene skal vandre ved dets lys, og jordens konger skal bringe deres herlighed ind i det. Om dagen (for der bliver ingen nat der) vil dens porte aldrig blive lukket; og de vil bringe nationernes herlighed og ære ind i den; og intet urent, og ingen, der øver vederstyggelighed og løgn, skal nogensinde komme ind i det, men kun de, hvis navne er skrevet i Lammets livsbog (Åb- 21:15-27).

Det er, hvad kirken, Kristi brud, vil være i den kommende tidsalder. Ligesom stenene på ypperstepræstens brynje, der repræsenterede Israels stammer, er disse sten en åbenbaring af karakteren af dem, der bliver en del af denne by af "levende sten."

Efter syndfloden lovede Herren aldrig igen at ødelægge jorden med vand. Som vi tidligere har diskuteret, blev jorden faktisk ikke ødelagt af syndfloden, men alle menneskets gerninger blev det. Ordene, der ofte oversættes med "jord" eller "verden," antyder ikke "fast land," men arrangementet på jorden, eller hvad mennesket byggede. Disse vil aldrig mere blive ødelagt af en verdensomspændende oversvømmelse, men som vi ser i 2 Peter 3:7:

" Men ved hans ord bliver den nuværende himmel og jord bevaret til ild,
holdt til dommedag og ødelæggelse af ugudelige mennesker."

En åbenbaring af, hvad denne ild, som den nuværende himmel og jord bliver holdt for, er i 1 Kor. 3:10-17:

Efter Guds nåde, som er givet mig, lagde jeg som en klog bygmester et fundament, og en anden bygger på det. Men hver mand skal passe på, hvordan han bygger på det. For ingen kan lægge en anden grund end den, der er lagt, som er Jesus Kristus. Men hvis nogen bygger på grundvolden med guld, sølv, ædelstene, træ, hø, halm, hver mands arbejde vil blive tydeligt; for dagen vil vise det, fordi det skal åbenbares med ild, og selve ilden vil prøve kvaliteten af hver mands arbejde. Hvis nogens værk, som han har bygget på det, bliver tilbage, skal han få en belønning. Hvis nogens arbejde brændes op, vil han lide tab; men han vil selv blive frelst, dog som gennem Ild. Ved du ikke, at du er et Guds tempel, og at Guds Ånd bor i dig? Hvis nogen ødelægger Guds tempel, vil Gud ødelægge ham, for Guds tempel er helligt, og det er du.

Vi har i Paulus' brev til korintherne, at guld, sølv og ædelstene er relateret til kirken, ligesom vi ser det nye Jerusalem bygget ud af dem. Derefter forklarer Paulus, hvordan ethvert menneskes arbejde vil blive prøvet ved ild for at være sikker på, at han byggede af disse, eller træ, hø og halm. Denne ild for at teste kvaliteten af alles arbejde vil først komme over kirken, som vi får at vide i 1 Peter 4:17: "dommen begynder med Guds husstand." Det begynder med Guds husstand, men det vil komme over hele jorden.

Denne ild er ikke bogstavelig ild. Da ild ofte bruges i bibelske profetier som en metafor for prøvelser eller trængsler, er dette en profeti om, hvordan trængslen i slutningen af alderen vil teste kvaliteten af alles gerning. Alt det, der ikke er bygget på det eneste grundlag, der vil forblive, Kristus, vil blive fortæret i det.

Guds by er bygget af levende sten, dem der byggede med ham i stedet for at prøve at bygge uden ham. Hvor meget af det, vi har bygget i vores eget liv, har været med ham eller uden ham, vil være et ultimativt spørgsmål i slutningen. Vi kan ikke drive denne verden uden ham, og vi kan ikke bygge noget, der holder uden ham. Som vi bliver fortalt i Prædikeren 3:14:
“ eg ved, at alt, hvad Gud gør, vil forblive for evigt; der er intet at føje til det, og der er intet at tage fra det, for Gud har arbejdet således, at mennesker skal frygte ham."


Ugens Ord 45
OP