Til Oversigt 2018
Søge Det Højeste – Åbenbaringens Bog 43
Rick Joyner

Dernæst kommer vi til Åb 21:10-14:

Og han førte mig bort i Ånden til et stort og højt bjerg og viste mig den hellige stad, Jerusalem, der kom ned fra himmelen fra Gud. Da hun havde Guds herlighed, var hendes glans som en meget kostbar sten, som en sten af krystalklar jaspis. Det havde en stor og høj mur med tolv porte, og ved portene tolv engle; og der blev skrevet navne på dem, som er navnene på de tolv stammer af Israels sønner. Der var tre porte mod øst og tre porte mod nord og tre porte mod syd og tre porte mod vest. Og byens mur havde tolv grundsten, og på dem var de tolv navne på Lammets tolv apostle.

Johannes så Babylon, da han var i trængslen, men da han blev båret til et højt bjerg, så han det nye Jerusalem. Hvad vi ser er ofte bestemt af vores perspektiv. Gennem hele Skriften er det "høje bjerg" ofte en metafor for åbenbaringens sted, såsom Forklarelsens bjerg. Vi må også tages til dette høje perspektiv for at se det nye Jerusalem.

Det er vigtigere, at vi ser og forstår, hvad Gud gør, end hvad mennesket gør, eller hvad djævelen gør. Det betyder dog ikke, at det til tider ikke er vigtigt at søge forståelse for, hvad mennesket eller djævelen gør. Det var vigtigt for Johannes at se Babylon og beskrive det for alle de udlændinge i denne tidsalder. Det er ligeledes vigtigt for os at kende tidens tegn og at forstå aktuelle begivenheder. Dette vil aldrig være lige så behageligt eller opbyggende som at se Guds værk, men det er nødvendigt for os at være det salt og lys, som vi er kaldet til at være, og hvis vi kaldes, at tale profetisk ind i tiden.

Jeg forstår de kampe, mange har, som ser alle de forfærdelige ting udfolde sig i vores tid. Vi skal være forsigtige med at vide, hvornår vi skal vende os væk fra det. Vi bliver, hvad vi ser, og hvis vi giver for meget opmærksomhed til det onde, vil vi begynde at påtage os dets mørke natur. Vi burde bruge meget mere tid på at søge en forståelse af det nye Jerusalem. Men vi skal også forstå den jordiske.

På grund af niveauet af ondskab og korruption i verden i dag, er det forståeligt, hvorfor mange kristne intet ønsker at have med menneskelig politik og regering. Du kan føle dig slimet bare at være omkring det. Men ligesom den fulde åbenbaring, der blev givet til Jesus for at give til sine tjenere i denne bog, indeholdt meget om den ondskab og fordærv, menneskeheden ville falde ind i – og de mørke kræfter bag det – er det noget, vi må se for fuldt ud at forstå, hvad Gud er gør. At forstå den ultimative ondskab, som mennesket er kommet ned til, er nødvendig for fuldt ud at forstå det ultimative middel, Gud vil bringe til det.

Menneskeheden falder til sin ultimative fordærv ved at søge at styre denne verden uden Gud. De bibelske profetier om slutningen af denne tidsalder afslører, hvordan menneskeheden desperat vil forsøge at bryde alle bånd til Gud, som vi ser i vores tid. Den ultimative ulykke i menneskehedens forsøg på at bygge uden Gud vil være et vidne om skabelsen for evigt. Ligeledes vil denne mest herlige by, bygget af ham af "levende sten" (dem, der forblev ham trofaste), være en åbenbaring for alle for evigt af det uudgrundelige privilegium, det er for Gud at lade os være en del af det, han bygger.

Det var ved at se denne by, at Abraham blev tvunget til at forlade alt, hvad han nogensinde havde kendt, og vandre steder uden at vide, hvor han skulle hen. Han gjorde dette, fordi han frem for alt ønskede at være en del af det, Gud byggede, ikke mennesker. At være en del af denne by har været visionen for enhver sand indvandrer siden. Selv et glimt af Guds by vil få menneskenes største byer til at virke blege og trivielle. En vision af denne by vil få alle, der har set den, til at blive villige til at efterlade alt andet for at søge den. Der er ingen højere quest. Der er ikke noget større eventyr.

Der er stor åbenbaring i hver eneste detalje af denne by, som den er beskrevet her, men det ville sandsynligvis tage endnu et år i dette format at uddybe den, som den fortjener. Alligevel vil vi i næste uge berøre nogle af højdepunkterne i Guds by, før vi går videre til Åbenbaringens herlige afslutning.

Ugens Ord 44
OP