Til Oversigt 2018
Guds Venlighed og Strenghed - Åbenbaringens Bog 3
Rick Joyner

I denne uge vil vi se påÅb. 14:13-20:

Og jeg hørte en røst fra himlen, der sagde: "Skriv: Salige er de døde, som dør i Herren fra nu af!"
"Ja," siger Ånden, "så de kan hvile efter deres møje, for deres gerninger følger med dem."

Og jeg så, og se, en hvid sky, og på skyen, sad der en, som lignede en menneskesøn,
med en guldkrone på hovedet og en skarp segl i hånden.

Og en anden engel kom ud af templet og råbte med høj røst til ham, som sad på skyen:
"Tag din segl og høst, for høstiden er inde, jordens høst er overmoden."

Så svingede han, som sad på skyen, sin segl over jorden, og jorden blev høstet.

Og en anden engel kom ud af templet i Himmelen, også han havde en skarp segl.

Drefter kom der fra alteret en engel, som havde magt over ilden,
og han råbte med høj røst til ham, som havde den skarpe segl, og sagde:
"Tag din skarpe segl i og skærl klaserne fra jordens vintræ, for dens druer er modne."

Og englen svang sin segl over jorden og afskar frugten på jordens vintræ og kastede dem i Guds harmes store persekar.

Og persekarret blev trådt uden for byen, og der strømmede blod ud af persekarret,
helt op til hestenes bidsler, på en strækning af seks hundrede stadier.

Denne tekst begynder med, hvor velsignede de er, som dør i Herren fra nu af. Ånden bekræfter dette, fordi de vil være i stand til at hvile fra deres møje, og deres gerninger vil følge dem. For dem, der er jordiske, er det svært at se døden som en velsignelse, men for dem, der kender Herren, er dette liv kun "en damp", der hurtigt går over. At gå ud af dette liv til det næste er deres store håb. De, der virkelig har lært Herren at kende og stoler på hans frelse, frygter ikke døden.

Vi ser også, at dette er tidspunktet, hvor jordens høst er kommet. Det kommer på to måder: Herren høster dem, der har fulgt ham, og så høster en engel dem, der er bestemt til Guds vrede. Høsten er, når sæden, både de gode og de onde, der er sået i mennesket, kommer til fuld modenhed.

Nogle af de mest ødelæggende falske lærer og kætterier er kommet fra dem, der ikke kunne "se nu Guds godhed og strenghed" (se Rom 11:22). Hvis vi ikke kan se begge disse, så kender vi ikke Gud, som han er, og vi tilbeder en Gud, vi har skabt, som er en afgud. Han er mere venlig og elskværdig end noget menneske nogensinde vil være, men han er også streng. At afgrænse hans vrede burde være den største frygt for ethvert menneske.

Som vi får at vide i Romerne 2:4, er det "Guds godhed," der fører os til omvendelse. Hvem kan virkelig se hans venlighed og nåde og ikke tilbede ham? Vi vil tilbede og takke ham for evigt for hans barmhjertighed og nåde. Frygten for hans vrede drager måske ikke mennesker til ham, men den har bestemt tvunget mange til ham. Den første store vækkelse blev antændt af en prædiken af Jonathan Edwards med titlen "Synders i hænderne på en vred Gud." Mange andre store vækkelser blev udløst af at prædike om Guds strenghed. Det er måske bedre at blive draget end tvunget, men det er bedre at blive tvunget end slet ikke at komme.

Når det er forstået, har de, der drages til ham på grund af hans venlighed, ofte en tendens til at tro, at hans venlighed er alt, hvad der er at vide om ham. Hvis vi ikke modnes ud over det i vores viden om ham, vil vi være tilbøjelige til at omfavne "hyper-nåde" bedrag. Disse har brug for at studere hans domme og hans vrede, som er rigelige i både Det Gamle og Nye Testamente.

Ligeledes kan de, der er blevet drevet til Herren af frygt for hans strenghed, også blive bedraget over for ham, idet de tror, at han kun er en barsk skurk uden humor og ingen tolerance over for syndere. Han elsker syndere – dem alle sammen – og ønsker, at de skal blive frelst. Han havde meget mere nåde for syndere, end han havde de selvretfærdige. Han er fuld af nåde og barmhjertighed, og han foretrækker barmhjertighed frem for dom. Han har dog grænser, og når disse grænser er nået, er det en frygtelig ting at se.

For at se ham, som han er, må vi se ham som fuldstændig venlig og fuldstændig streng på samme tid. Han er streng, fordi han elsker os. Kærlighed er hans natur, men det er en alvorlig kærlighed. Tænk over dette: Jesus vandrede på jorden som en nøjagtig gengivelse af Faderen. Han kaldte nogle af de mest grovet mænd, der sandsynligvis kunne findes, til at være hans disciple. Selv efter at have boet sammen med ham i tre et halvt år, var disse hårde karakterer stadig bange for at stille ham et spørgsmål aftenen før han blev korsfæstet! Han var tydeligvis skræmmende, men han kunne også være så mild og barmhjertig over for børn og syndere.

For at kende Gud, som han er, og for ikke at fordreje skrifterne, må vi forene både Guds venlighed og hans strenghed i vores hjerter, idet vi ser ham, som han er, og ikke som vi måske ønsker, at han skal være. Når vi modnes, vil vi komme til at forstå, at han er fuldkommen, og det er hans domme også.

Ugens Ord 4
OP