Til Oversigt 2018
Hellighedens Skønhed – Åbenbaringens Bog 18
Rick Joyner

I denne uge fortsætter vi med Åb. 19:9:

Så sagde han til mig: "Skriv: Salige er de, der er kaldet til Lammets bryllups nadver!" Og han sagde til mig: "Dette er Guds sande ord."

Teksten før dette handlede om ødelæggelsen af Hemmelighedens Babylon, og hvordan Kristi brud har gjort sig rede til ægteskab. Som vi bliver fortalt i evangelierne, vil hun være "uden plet eller rynke" (se Ef 5:27). At være uden plet er hendes renhed, uden fejl. At være uden rynker er, hvordan hun er evigt ungdommelig - alderen forringer hende ikke. Af denne grund kan vi forvente et stort træk fra Gud for at tvinge sine tilhængere til at være hellige, som han er hellig, og til at elske "hellighedens skønhed." Dette vil også holde hende evigt ungdommelig.

Den måde, hvorpå hellighed er blevet undervist af nogle, synes mere om, hvordan man har en religiøs ånd end ægte bibelsk hellighed. En religiøs ånd søger at opnå Guds godkendelse gennem gerninger. Sand hellighed tjener ham fra en position, hvor han allerede har hans godkendelse gennem, hvad hans søn gjorde, ikke hvad vi kan gøre. Det er forskellen mellem at tjene af frygt eller af kærlighed.

Dette er forskellen mellem en brud, der er drevet til at være perfekt, fordi hun er bange for at blive afvist, og en så lidenskabeligt forelsket i brudgommen, at hun simpelthen vil være perfekt for ham. Sand hellighed motiveres af kærlighed, ikke frygt.

Her ser vi også kaldelsen, der går ud til de indbudte til Lammets bryllups nadver. Disse er åbenbart ikke bruden, men de er gæster ved ægteskabet. Hvem er de?

Der er et betydeligt bibelsk vidnesbyrd om, at de, der inviteres til bryllupsfesten, er kristne, som stoler på Jesu sonoffer for deres frelse og dermed har evigt liv. De vandrer også oprigtigt for Herren, men de forfulgte ikke det lidenskabelige forhold til ham, som ville tvinge dem til at være en del af bruden.

Er der sådanne klasser af kristne i Bibelen? De findes i sandhed i hele Bibelen og Joh. Åbenbaring. Vi har også "brudgommens venner," der er ligesom forlover i moderne bryllupper. Vi ser også de kloge og tåbelige jomfruer i skriften, som vi i dag ville kalde brudepiger. Selvfølgelig ville det være en højere ære at stå sammen med bruden eller gommen på denne måde end dem, der bare deltager i festen som gæster. Alligevel bliver de inviteret til festen stadig hædret over dem, der ikke er blevet inviteret.

Er dette ikke favorisering, eller endda diskrimination? Jo. Du kan ikke læse Bibelen uden at se, at Gud har favoritter, og at han diskriminerer. Han har udvalgt æres kare, og dem, der ikke er det. Gud elsker alle, men hans ord er klart, at han ikke elsker alle ens, hvor stødende det end kan være for nogle. Gud er ikke politisk korrekt. Hvis vi ser ham gennem øjnene af, hvad der anses for politisk korrekt, fordrejer vi ham slemt og ender med at tilbede en gud af vores egen skabelse.

Ud af skaren, der fulgte Jesus, kaldte han nogle til at være tættere på ham end andre – de halvfjerds, de tolv og de tre. Der var niveauer af forhold til ham og forskelle i niveauet af undervisning, som hver gruppe modtog. Det er forskelsbehandling, men det er baseret på sandhed og retfærdighed. Hvorfor skulle vi tro, at de, der stoler på hans kors og har evigt liv, men lever deres liv og laver lidt eller intet for ham, modtager det samme som dem, der ofrer deres egen vilje og ønsker at tjene ham?

Så hvad gør vi med denne viden? Søg at komme tættere på. Selvom Herren havde uomtvistelige niveauer af forhold til ham, får vi alle at vide, at hvis vi søger ham, vil vi finde ham. Hvis vi nærmer os ham, vil han nærme sig os. Vi er alle så tæt på Herren, som vi ønsker at være. Sløret er revet i stykker, og gennem ham kan vi frimodigt komme ind i tronsalen og få et personligt audiens hos ham, når vi vil. Spørgsmålet er, hvor mange ønsker det nok til at gøre det?

For at du læser noget som dette, er du en søgende efter Gud – og jeg vil tro, at en er en usædvanlig hengivenhed. Apostlen Paulus skrev nær slutningen af sit liv, at han ikke troede, at han endnu havde opnået den høje kaldelse (se Filipperbrevet 3), men snarere at han fortsatte med at forfølge det. Han talte ikke om frelsen, som han havde den dag, han troede. Paulus så et kald så højt, at han, muligvis den mest hengivne tilhænger af Kristus gennem tiderne, blev hengiven til at gøre mere. Er vi?

Ugens Ord 19
OP