Til Oversigt 2018
Samspil Med Engle – Åbenbaringens Bog 19
Rick Joyner

I denne uge fortsætter vi med Åb. 19:10:

Og jeg faldt for hans fødder for at tilbede ham. Men han sagde til mig: "Se til , at du ikke gør det!
Jeg er din medtjener og dine brødre, som har Jesu vidnesbyrd. Tilbed Gud! For Jesu vidnesbyrd er profetiens ånd."

Her ser vi den ældste nulevende apostel, som havde gået med Jesus længere end nogen anden og havde haft det mest intime forhold til ham, falde for fødderne af en engel for at tilbede ham! Engle er ikke fast føde-babyer. De fylder alle, der ser dem, med ærefrygt og ofte med rædsel. Hvis Johannes gjorde dette, hvor meget mere kunne vi så være tilbøjelige til det?

Der står skrevet, at vi blev gjort "lavere end englene." Alle, der har set engle, er enige i dette. De, der behandler dem afslappet – eller opfører sig som om de har autoritet til at beordre dem – opfører sig tåbeligt og farligt. Vi burde mistænke, at disse aldrig rigtig har set en. Engle tjente Jesus, da han gik blandt os som en menneske, men selv han beordrede dem ikke rundt og sagde i stedet, at hans Fader ville sende tolv legioner af engle, hvis han spurgte.

Heldigvis har Herren på en måde "børnesikret" sit hus, så de umodne, der opfører sig formastelige i ting som at beordre engle rundt, normalt bliver skånet for konsekvenserne af deres dårskab. Men jo mere modne vi er, jo mere sandsynligt er det, at vi vil bære konsekvenserne, som jeg har været vidne til at være ødelæggende. Engle er sendt for at tjene frelsens arvinger, men det giver os ikke autoritet over dem.

Vi kan protestere over, at Ordet siger, at vi vil dømme engle. Så det gør det, men det er i opstandelsen. De, der har overvundet, vil ikke blot blive genopstået i en tilstand højere end englene, men som Guds egne sønner og døtre. Imidlertid har de, der opnår denne "højere opstandelse", åbenbart opnået et niveau af modenhed, men som tidligere nævnt forsøgte selv Jesus ikke at beordre engle rundt, mens han var på jorden.

Jesus er langt over englene i autoritet, og vi har kun sand åndelig autoritet i den grad, vi bliver i Kongen. Vores konge var aldrig pompøs eller triviel. Skrifterne giver os en klar advarsel om åndelige bedragere på steder som Kol. 2:18-19:

Lad ingen snyde dig for din belønning, glæde sig over falsk ydmyghed og tilbedelse af engle,
trænge ind i det, han ikke har set, forgæves opblæst af sit kødelige sind,

og ikke holde fast i Hovedet, fra hvilket hele legemet, vokser Guds vækst,
medens det hjælpes og sammenholdes ved sine bindeled og bånd .

I Skriften, i historien og idag, ser mange engle. Jeg har personligt set mange og er ikke en eneste gang blevet rystet over deres udseende. Igen har vi den ældste nulevende apostel, der falder ned for fødderne af en og begynder at tilbede ham! Dette er ikke småting, men efterhånden som vi kommer tættere på slutningen af denne tidsalder, vil der være en tættere udveksling med engle. Vi skal lære at behandle dem med respekt, men alligevel ikke tilbede dem. Hvordan holder vi denne balance?

Det svar er i den tekst, vi citerede fra Åb. 19:10-11. Vi holder fast i Hovedet, Jesus, i alle ting. Vi husker på, at profetiens sande ånd er Jesu vidnesbyrd, ikke engle. Engle kan bringe budskabet fra ham, men det er fra Jesus, ikke engle. Det sande budskab vil vidne om Jesus, ikke engle.

En sidste bemærkning til disse vers er, at englen Johannes faldt ned for at tilbede sagde, at han var en "medtjener af dine brødre." Af denne grund mener nogle forskere, at denne "engel" faktisk var en medhelgen, som var død og nu viste sig i hans genopstandne legeme. Måske, men pointen er, at vi anerkender engle som de fantastiske væsener, de er, og det sted, de har hos Gud og hos os, men vi tilbeder kun Gud og hans søn Jesus.

Ugens Ord 20
OP