Til Oversigt 2018
Gør Os Selv Rede – Åbenbaringens Bog 17
Rick Joyner

Nu kommer vi til nogle af de mest opmuntrende profetier fra Åbenbaringens Bog, begyndende med Åb. 19:6-8:

Og jeg hørte ligesom lyden af en stor skare, som lyden af mange vande og som lyden af vældige tordener, der sagde: "Halleluja! For Herren Gud, den Almægtige, hersker! Lad os glæde os og fryde os og give ham ære, for Lammets bryllup er kommet, og hans hustru har gjort sig rede." Og hende blev det givet at være klædt i fint linned, rent og lyst, for det fine linned er de helliges retfærdige handlinger.

For det første erklærer en "stor skare," at Herren regerer. Dette er rigets evangelium, der ikke kun går til skarerne, men kommer fra en skare. Hele jorden vil genlyde af dette største af alle budskaber, der skal forkyndes på jorden.

Evangeliet om riget er ikke det samme som frelsens evangelium. Frelsens evangelium gør ham kendt som frelser, men rigets evangelium åbenbarer ham som konge. Frelsens evangelium handler om, hvad Gud har gjort for os – hvilket er så vidunderligt, at vi vil fejre det for evigt – men rigets evangelium handler om, hvad vi er kaldet til at gøre for ham.

Han kom første gang for at være Lammet, men Han kommer tilbage for at være Kongen. Når vi ser budskabet gå frem, der understreger hans rige komme, så vil vi vide, at tiden virkelig er kort til at afslutte denne tidsalder og forberede sig til den næste.

Efter at have erklæret, at Herren regerer og forkyndt hans herlighed, lægges vægten på den umiddelbare og første store begivenhed i riget - Herrens ægteskab med hans brud, kirken. Rigets tidsalder vil begynde med den største fest og fest, der nogensinde vil være.

Fordi dette er sådan en begivenhed for evigheder, er et af de tegn, vi kan kigge efter, at bruden bliver fokuseret på at forberede sig til sin konge. Som vi får at vide her, har hun "gjort sig klar," og for at være klar skal hun være "uden plet eller rynke" (se Ef 5:27). Uden plet taler om hendes renhed, da hun skal være en ren kysk jomfru. Dette er den grundlæggende kontrast mellem hende og den "store skøge," der giftede sig med denne tidsånd i stedet for at holde sig ren for kongen.

Selvfølgelig er bruden hele kirken, ikke kun kirken i et hvilket som helst land eller periode i historien. Alligevel kunne der på nuværende tidspunkt tales om, at kirken generelt er i dårlig stand, langt fra dette billede. Der er nogle store kirker og store kirkebevægelser, der gør det godt, men hvis vi skal blive den rene brud, vi er kaldet til at være – og tidslinjen tyder på, at vi hurtigt nærmer os slutningen af tidsalderen – hvad skal der så at ske?

Jeg tror, at Don Potter har stor indsigt i dette. Don har forestået en række bryllupper, og han fortalte mig engang om et bemærkelsesværdigt mirakel, han var vidne til i mange af dem. Han sagde, at kun fem minutter før brylluppet skulle starte, så han brude i så dårlig form, at han ikke troede, der var nogen måde, hvorpå brylluppet kunne starte til tiden. Så skete der et mirakel, og hun dukkede op perfekt og lige til tiden, tilsyneladende forvandlet i de sidste fem minutter!

Der ser ud til at være et særligt mirakel, som Herren giver brude for at være sådan et rod få minutter før deres bryllup, men så falder alt sammen, og hun dukker op som den herlige brud. Dette kunne være den måde, der vil se ud i slutningen af tidsalderen med Kristi brud.

Selvom der kan være et særligt mirakel for brude, tror jeg ikke, det hele er mirakel. Som skriften ovenfor sagde, "gør hun sig klar." Alle de forberedelser, hun har gjort for at forberede sig til den mest specielle begivenhed i historien, fik hende til det sted, hvor det så ud til, at det ville tage et mirakel, men alt kommer hurtigt sammen til sidst. Min pointe er, at vi ikke skal dømme kirken kun ud fra udseendet. Hun er måske tættere på, at alt er bedre, end vi tror.

Ugens Ord 18
OP