Til Oversigt 2018
Vær Forsigtig Med Hvordan Du Bygger – Åbenbaringens Bog 13
Rick Joyner

Dernæst vil vi dække Åb. 18:1-10, som fokuserer på "Babylon den stores" fald:

Efter disse ting så jeg en anden engel komme ned fra himlen med stor myndighed, og jorden blev oplyst af hans herlighed. Og han råbte kraftigt med høj røst og sagde: "Babylon den store er faldet, faldet og er blevet et dæmoners bolig, et fængsel for enhver uren ånd og et bur for enhver uren og hadet fugl! For alle folkeslag har drukket af hendes utugts vredes vin, jordens konger har drevet utugt med hende, og jordens købmænd er blevet rige på grund af hendes overflod." Og jeg hørte en anden røst fra himlen sige: "Gå ud af hende, mit folk, for at du ikke skal få del i hendes synder, og at du ikke skal modtage af hendes plager. For hendes synder er nået til himlen, og Gud har husket hendes misgerninger. giv hende lige for lige, og giv hende dobbelt efter hendes gerninger; i koppen, som hun har blandet, skænk dobbelt for hende. I det samme mål som hun forherligede sig selv og levede overdådigt, samme mål skal I give hende pinsel og sorg; thi hun siger i sit Hjerte: "Jeg sidder som dronning og er ikke enke og vil ikke se sorg." Derfor skal hendes plager komme på én dag - død og sorg og hungersnød. Og hun skal brændes fuldstændigt med ild, for stærk er Herren Gud, som dømmer hende. Jordens konger, som drev utugt og levede luksuriøst med hende, vil græde og klage over hende, når de ser røgen af hendes brænding, medens de selv står lang borte af frygt for hendes pine og siger: Ak, ak, den store by Babylon, den mægtige by! For på én time er din dom kommet.

I hele Bibelen kan ordet, der ofte oversættes med "engel," oversættes til "budbringer." Nogle gange er de englevæsener, og nogle gange er budbringerne profeter. I dette tilfælde virker det sandsynligt, at det er en profet, som Herren rejser op med en verdensomspændende platform for at erklære, at Babylon er faldet. Selvom der har været profeter med en verdensomspændende indflydelse, synes der ikke at have været en med dette budskab.

Resten af kapitel 18 beskriver Babylons sammenbrud. Det giver instruktioner til, hvordan man skal reagere på det, og også hvordan verden vil reagere på det. Igen er den ødelæggende synd, der førte til en så ødelæggende konsekvens, underforstået i beskrivelsen af den store "skøge." Kirken er kaldet til at være en ren, kysk jomfru forlovet med Herren Jesus, men hun faldt i stedet ind i et åndeligt utroskabsforhold til denne verdens kræfter. Vi er kaldet til at være salt og lys i denne verden og elske verden, som Herren gør, men ikke til at gifte os med dens systemer eller dens veje.

Hvis vi forbinder dette med den oprindelige synd i Babelstårnet, som navnet Babylon er afledt af, får vi yderligere indsigt:

Og det skete, mens de rejste fra Østen, at de fandt en Slette i Sinears Land, og de boede der. Så sagde de til hinanden: "Kom, lad os stryge teglsten og brænde dem godt." De brugte nemlig tegl som sten, og jordbeg som kalk. Og de sagde: "Kom, lad os bygge os en by og et tårn, hvis top er i himlen; lad os skabe os et navn, så vi ikke bliver spredt ud over hele jorden." (1 Mosebog 11:2-4)

De vigtigste motiver her var, at de ønskede at 1) skabe et navn for sig selv og 2) bruge et projekt til at samle mennesker og holde dem forenet. Hvor mange projekter, tjenester, kirker, bevægelser og kirkesamfund er blevet grundlagt på de samme motiver? Vi kan prædike evangeliet i Jesu navn, men vi bruger virkelig dette og andre ting til at skabe et navn for os selv og ophidse folk i stedet for at føre dem til et personligt forhold til Herren. Dette kan virke i et stykke tid, men hvis denne rod i sidste ende vil bringe splittelse og spredning, ligesom Babels tårn.

I Åb. 3:20 ser vi Jesus stå uden for døren til sin egen kirke og banke på for at se, om nogen vil åbne for ham. Bor han virkelig vores kirker? Er han hovedattraktionen? Hvis Herren er i sit tempel, vil det ikke være templet, der fanger din opmærksomhed, uanset hvor stort det er. De mennesker som kommer, undre de sig over templet eller over Herren, som de mødte der?

Som apostlen Paulus advarede: "Vær forsigtig med, hvordan du bygger" (se 1 Kor. 3:10). Vi kan have mange gode motiver, men hvis roden til vores arbejde virkelig er et forsøg på at skabe et navn for os selv, eller at samle folk omkring det, vi bygger, bygger vi kun det, der i sidste ende vil sprede folket og øge forvirringen det er Babylon.

Ugens Ord 14
OP