Til Oversigt 2017
Omfavn Vores Prøvelser – Åbenbaringens Bog 41
Rick Joyner

I denne uge kommer vi til et af de mest spændende og dramatiske tegn i Åbenbaringens Bog:

"Så hørte jeg en høj stemme i Himlen råbe: „Nu er vores Guds herredømme brudt igennem med kraft og frelse, og nu har hans Messias fået magten, for vore brødres anklager er blevet kastet ned, han, som anklager dem for vor Gud dag og nat” (Åb 12:10).

Anklageren er kastet ned! En af de sværeste prøvelser, kristne står over for, er falske anklager. Det er derfor, Herren bruger anklageren som et af de primære redskaber til at udfordre og derved styrke sit folk til at blive sejrherrer. Hvis vi ved, at Gud godkender os, så burde det være lige meget, hvad andre på jorden synes om os. Vi vil være fri for et af trældommens stærkeste åg – lænken afmenneskelig forventning og søgen efter at behage mennesker.

Når vi ved, hvor afgørende det er at have vores tro på Gud og ikke mennesker, bør det aldrig overraske os, når vi står over for falske anklager. Vi bør omfavne dem som en mulighed for at bekræfte vores opmuntring og tro. Faktisk er frygten for mennesker, eller at søge menneskers respekt, ære eller anerkendelse, nok den største fælde – og en af de største ødelæggere af troen på Gud – som vi vil møde som Guds tjenere. Nedenfor er et par skriftsteder, der bekræfter dette.

Men han vendte sig om og sagde til Peter: 'Vig bag mig, Satan! Du er en anstødssten for mig;
for du sanser ikke hvad Guds er, menkun hvad menneskers er." (Matt 16:23)
.
Hvordan kunne du tænke dig at blive kaldt "satan" af Guds søn? Det kan være den mest alvorlige irettesættelse i Bibelen, og det var resultatet af, at Peter tænkte på menneskets interesser i stedet for Guds. Hvis vi skal være kongernes konges tjenere, så kan ingen andre interesser eller sympatier tillade at gå på kompromis med vores hengivenhed for hans interesser. Vi er kaldet til at elske alle mennesker, endda sætte vores liv til for dem, men aldrig tage os af interesser, der ikke er på linje med Guds. Disse konstante angreb fra anklageren hjælper os med at stålsætte denne beslutsomhed.

"Hvordan kan I tro, når I søger anerkendelse hos hinanden, og I ikke søger den anerkendelse, som er fra den eneste sande Gud" (Joh 5:44)?

Det græske ord, der er oversat med "ære" i dette vers, er også nogle gange oversat med "anerkendelse". Her ser vi, at en af troens største ødelæggere søger menneskers ære eller anerkendelse i stedet for fra Gud. Guds søn spørger, hvordan vi kan tro, hvis vi søger menneskets anerkendelse frem for Gud. For at tjene kongernes Konge og være hans budbringere, må vi have en målrettet hengivenhed til alene at søge hans godkendelse og anerkendelse. Ethvert kompromis af dette vil sandsynligvis føre til kompromis på andre områder af vores liv.

Har du nogensinde undret dig over, hvorfor Herren flygtede op på bjerget, da folket kom for at gøre ham til konge? Dette så ud til at være en velmenende anerkendelse fra folket af, hvem han var, men det var faktisk et af menneskets mest anmassende og overmodige handlinger. Hvis folket giver os vores autoritet, så kan de også tage den væk. Hvis vi konstant søger folkets gunst, hvem skal så herske? Folket kunne ikke gøre Jesus til konge, fordi han blev født som konge. Han blev gjort til konge af sin Fader, og derfor var den eneste, han måtte behage, hans Fader. Sådan levede han.

Der er nok ingen større frihed, som vi nogensinde kan kende, end at leve i Herrens rene og hellige frygt i stedet for menneskefrygt. Dette handler ikke kun om vores frihed, men også om at kongen modtager sine tjeneres udelte og totale tilegnelse.

Djævelens konstante taktik for i høj grad at distrahere os til at være alt for bekymrede over, hvad folk tænker om os, ved at bruge falske anklager. Omfavn hver enkelt som muligheden for at modstå djævelens fristelse, og snart vil han flygte fra dig. Indtil han er blevet kastet ned eller flygtet, spild ikke dine prøvelser. Omfavn falske anklager som den store mulighed, de er for at være endnu mere resolut fokuseret på at gøre kongens vilje og behage ham i alle ting.

Ugens Ord 42
OP