Til Oversigt 2017
Rigets Evangelium – Åbenbaringens Bog 36
Rick Joyner

I denne uge kommer vi til en af de mest vidunderlige og spændende erklæringer i Bibelen:

Så råbte den syvende engel; og der var høje røster i himlen, som sagde:
"Verdens rige er blevet vor Herres og hans Kristi rige, og han skal herske i al evighed."

Og de fireogtyve ældste, som sad på deres troner for Gud,
faldt på deres ansigter og tilbad Gud og sagde:

"Vi takker dig, Herre Gud, den Almægtige, som er og som var,
fordi du har taget din store magt og er begyndt at regere" (Åb. 11:15-17).

Den syvende trompet, eller det syvende verdensomspændende budskab, der skal udsendes, er den største af alle – Kongen indtager sit rige og vil nu herske over jorden. "Evangelium" betyder "gode nyheder," og jorden har aldrig hørt bedre nyheder end dette.

Jesus sagde, at dette evangelium om riget skulle forkyndes over hele jorden, før enden på denne tidsalder kunne komme (se Matt 24:14). Det er manges opfattelse, at dette evangelium ikke er blevet forkyndt for hele jorden, og at det ikke er blevet forkyndt siden det første århundrede. Det, der for det meste er blevet præsenteret, er frelsens evangelium, ikke evangeliet om riget. Evangeliet om frelse er bestemt "gode nyheder," og så vidunderlige, at det er forståeligt, at dette alene kunne blive fokus og have en sådan kraft til at transformere verden. Alligevel er det ikke hele evangeliet, og det er ikke evangeliet, der skal forkyndes for hele verden.

Rigets evangelium handler om det kommende Guds rige. Det begynder med jordens forløsning ved Jesu kors, men det går videre til jordens forsoning med Gud. Dette efterfølges af dets genoprettelse fra syndefaldets følger. Det fuldbyrdes, når Sønnen leverer den genoprettede jord til Gud, Faderen, og Gud selv kommer for at leve på jorden blandt mennesker. At vide, at jorden vil være det paradis, som den oprindeligt var beregnet til at være, er næsten for vidunderligt til at forstå, men at vide, at den almægtige Gud har udvalgt jorden til at være hans ultimative bolig, går ud over vores fatteevnen. Gud vil vandre med mennesket i hans have igen. Overvej nu dette – vejen er allerede blevet åbnet for os at opleve dette nu.

Herren har brugt menneskets fald til at frembringe "en ny skabelse," der overskrider den oprindelige skabelse, og vi er blevet inviteret til at leve i dette nu. At blive en ny skabning er ikke bare at blive genoprettet til det, Adam havde, men det er en invitation til at blive medlemmer af Guds egen familie og påtage sig hans guddommelige natur i opstandelsen. Han har inviteret os til at sidde sammen med ham nu på hans trone og blive mere hjemme i det himmelske rige end i det naturlige, jordiske.

Som en af de gamle skrev: "Vi er ikke kaldet til at være naturlige mennesker, der lejlighedsvis har himmelske oplevelser, men vi er kaldet til at være åndelige mennesker, som lejlighedsvis har naturlige oplevelser." Den nye skabelse betyder at være en ny race der er både naturlig og åndelig, men som er ved at blive mere og mere åndelig. Nogle mener, at det var det Enok gjorde, så der var blevet så tyndt et slør mellem ham og det himmelske rige, at Gud bare trak ham over i himlen. Måske, men der er mange referencer til, at dette er vores kald i Kristus – at holde vores øjne på ting i himmelen og ikke på jorden.

Opstandelsen på ethvert niveau vil være mere vidunderlig, end vi kan forstå i dette liv, men vi får også at vide om "en bedre opstandelse," som nogle opnår. Dette er "Guds høje kald i Kristus," som Paulus skrev om i Filipperbrevet 3. Paulus mente ikke, at han endnu havde opnået det, men han var kommet til stedet for at fokusere alt på at opnå dette høje kald.

I 2 Tim. 2:15 får vi at vide om "at dele sandhedens ord på en ret måde" (en af måderne er:at læse Bibelen for at se Jesus). Vi kan ikke kun tage ét skriftvers eller koncept og anvende det på helheden, når der er andre, der behandler det samme problem anderledes. Disse forskelle er ikke i konflikt med hinanden, men de afslører forskellige aspekter af et problem. For eksempel har nogle taget henvisningerne til den himmelske opstandelse for at antage, at alle, der får evigt liv og genopstår i himlen, når mange andre skrifter taler om dem, der bor på jorden efter opstandelsen. Disse er ikke i konflikt, men begge er sande. Den himmelske opstandelse er "den bedre opstandelse", som nogle opnår, men ikke alle.

Nogle har antaget, at enhver, der tror på Kristus, vil opnå den himmelske opstandelse, og at den jordiske er for de retfærdige, der vandrede med Gud før Kristus. Alligevel er der skrifter, der modbeviser dette. Alligevel er Bibelen ret tvetydig med hensyn til begge opstandelser, så vi bør ikke være så selvsikker omkring vores konklusion. Ikke desto mindre kan vi være sikre på, at der er "en bedre opstandelse", som nogle opnår.

Husk på, at vi til dels ser, og forbliver åbne, det ser ud til, at den skare, der står "for tronen" i Åbenbaringens Bogen, har opnået evigt liv ved deres tro på forsoningen af Jesu kors, men de har levet mindre end overvundet livet. De fleste kristne i dag ville komme langt fra at være en discipel, ifølge de utroligt stringente kvalifikationer for dette, som Jesus gav. Alligevel er de genopstået og har opnået evigt liv ved den tro, de har på hans forsoning. Imidlertid vil de være dem, der regeres af dem, der opnåede autoritet i den tidsalder, der skulle komme gennem de måder, Jesus specificerede i sin lære, såsom i lignelsen om talenterne.

Der er mange dybe og rige diskussioner og debatter om dette fra lærere i kirkehistorie. Alligevel tror jeg, at Herren med vilje efterlod dette så tvetydigt for at holde os presset til at gå efter prisen, som apostlen Paulus udtrykte. Men om selve riget har vi mange flere detaljer, og disse skal vi kende og begynde at forkynde. Dette er det næste store budskab, som jeg forventer at høre proklameret.

Ugens Ord 37
OP