Til Oversigt 2017
Guds Mysterium Er Afsluttet – Åbenbaringens Bog 30
Rick Joyner

BEMÆRK: I dette Word for the Week - struktur kan vi ikke dække alle detaljerne i Åbenbaringens Bogen, som den fortjener, uden at strække dette studie ud et par år mere. Fordi der er overflødigheder i gentagelsen af syvtallene i denne profeti, vil vi tage fat på dem, der er afgørende for at forstå helheden af budskabet.

I denne uge dækker vi Åb. 10:1-7:

Jeg så en anden vældig engel komme ned fra himlen, klædt i en sky; og regnbuen var på hans hoved,
og hans ansigt var som solen, og hans fødder som ildsøjler;

og han havde en lille bog i hånden, som var åben. Han satte sin højre fod på havet og sin venstre på jorden;

og han råbte med høj røst, som når en løve brøler; og da han havde råbt, udstødte de syv tordener deres røst høre.

Da de syv tordener havde talt, ville jeg til at skrive; og jeg hørte en røst fra himlen sige:
"Forsegl det, som de syv tordener har talt, og skriv det ikke."

Så løftede englen, som jeg så stå på havet og på jorden, sin højre hånd mod himlen,

og svor ved ham, som lever i al evighed, som har skabt himlen og det, der er i den,
og jorden og det, der er på den, og havet og hvad der er i det: Fristen er omme;

ja, i de dage, da den syvende engel lader sin røst lyde og skal til at blæse i basunen,
da er Guds hemmelige rådslutning fuldbyrdet, således som han forkyndte i glædesbudskabet til hans tjenere profeterne.

Dette er efter den sjette engel har blæst, men før den syvende. Nøglepunktet her er, at "Guds hemmelige rådslutning fuldbyrdet." Hvilket mysterium?

Der er megen debat om dette blandt lærde, som der er med alt i Åbenbaringens Bogen. Adskillige Guds mysterier behandles i Det Nye Testamente, men det vigtigste er mysteriet om Kristus og hans brud, kirken. Kunne dette tyde på, at Kristi brud vil være fuldendt mellem den sjette og syvende trompet? Hvis ja, hvad betyder det?

Det er tydeligt i Skriften, at ikke alle troende er en del af Kristi brud. Det betyder ikke, at de der ikke er en del af bruden, ikke bliver frelst og har evigt liv, men vi ser forskellen på dem, der er en del af bruden, og dem, der er inviteret til bryllupsfesten.

Jesus, apostlene og profeterne afslørede mange andre sådanne forskelle i Skriften. Nogle bibellærere undgår at tage fat på dette, fordi mange tager dette til det yderste eller fremmer en åndelig elite, men de er ikke desto mindre klart bibelske. Som Peter advarede om Paulus' lære, "de uoplærte og ustabile fordrejer " (se 2 Peter 3:16). Dette er sket med mange sandheder, men at undgå dem har ikke vist sig at være afskrækkende. Enhver, der rent faktisk læser Bibelen, vil opdage disse sandheder. Hvis de ikke bliver undervist om dem på den rigtige måde, vil de sandsynligvis omfavne dem på en forkert måde og tage dem til ekstremer. Hvis de er i Skriften, er de til for at blive forstået, og vi må tage fat på dem.

Som med gentagelserne af syverne i Åbenbaringens Bogen handlede mange af Jesu lære og lignelser om det samme emne, men behandlet fra forskellige perspektiver. Jesus underviste tydeligt i de forskellige niveauer af positioner og autoritet i evigheden. At være Kristi brud og medarvinger med ham er det højeste kald i Skriften. Paulus skrev om at løbe et kapløb om prisen. Man ville næppe løbe et løb om en ukendt præmie, så det er vigtigt for os at kende den og at lære den. Af denne grund vil vi grave lidt dybere ned i det i næste uge.

Ugens Ord 31
OP