Til Oversigt 2017
Autoritetens natur – Åbenbaringens Bog 2
af Rick Joyner

I sidste uge talte vi om symbolikken for Herrens trone, som omtalt i Åb. 4:1-3. I denne uge vil vi dække:

v:4.
Rundt om tronen var der fireogtyve troner; og på tronerne så jeg sad fireogtyve ældste,
iklædt hvide klæder og gyldne kroner på deres hoveder
.
Dette råd på fireogtyve ældste har været genstand for mange spekulationer fra teologer og bibellærere. Nogle anser dem for at være de ældste i de to pagter, tolv fra hver. Måske, men vi ved, at de er myndigheder i himlen, når de sidder på troner, og de har kroner på deres hoveder.

Den vigtigste grund til, at disse ældste er en del af "Jesu Kristi Åbenbaring", er muligvis, at den underordnede ledelse under en leder afspejler den overordnede. De, der når dette niveau af ledelse, muligvis det højeste opnåelige for mennesket, vil være en af den højeste reflektion af Herrens lederskab. Af denne grund bør vi hente alt, hvad vi kan, ud fra det, der bliver fortalt os om dem.

At disse fireogtyve ældste er klædt i hvidt, taler om deres renhed. At de er "klædt" taler om, hvordan denne renhed tilregnes dem gennem Jesu kors. Det samme er tilgængeligt for os alle. Vi kan være lige så rene, hvis Jesu kors er vores retfærdighed. Det betyder ikke, at vi ikke søger at vandre i renhed og afholde os fra synd og kødets lyster, men vi gør dette, fordi vi elsker Herren. Vi ønsker altid at gøre det, der er behageligt i Han's øjne, ikke for vores egen retfærdighed. Alligevel bliver vi advaret i:

Gal. 5:19-21.
19. Og kødets gerninger er åbenbare, såsom: utugt, urenhed, løsagtighed,
20. afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, nid, hidsighed, egennytte, splittelser, partier,
21. misundelse, drukkenskab, svir og deslige, og jeg siger jer forud,
som jeg før har sagt, at de, der øver, sådanne ting, skal ikke arve Guds rige.

De fleste falder i en eller flere af disse lejlighedsvis og nogle gange ofte. I krigen mod vores gamle natur taber vi nogle kampe. Alligevel er der dem, der "praktiserer disse ting", som har overgivet sig til dem, som ikke vil arve Guds rige. Så alvorligt må vi tage denne krig mod den kødelige natur, og vi må beslutte os for at vinde den. Alligevel, som Jakob skrev: "Vi snubler alle på mange måder" (se Jak. 3:2). Så vores retfærdighed måles aldrig på, hvor godt vi gør, men på vores tillid til Jesu kors.

Af denne grund er enhver kristen, der stoler på Jesu kors for deres retfærdighed, klædt i hvidt, ligesom disse ældste. Vi demonstrerer dette ved at følge Paulus' lære i:

Gal. 5:22-6:3.
22. Men Åndens frugt [resultatet af Han's nærvær i os] er kærlighed [uselviske omsorg for andre],
glæde, fred, langmodighed, tålmodighed [ikke evnen til at vente, men hvordan vi handler, mens de venter],
mildhed, godhed, trofasthed.
23. sagtmodighed, selvbeherskelse, afholdenhed. Imod sådanne ting er der ingen lov.
24. Og de, som hører Kristus Jesus til, har korsfæstet kødet, [den syndige natur] sammen med dets lidenskaber og begæringer.
25. Hvis vi [krav på] at leve i Ånden, må vi også vandre i Ånden,
[med personlig integritet, guddommelig karakter, og moralsk mod-vores adfærd er bemyndiget af Helligånden].

26 Vi må ikke blive indbildsk, udfordrende eller provokerende overfor hinanden eller misunde hinanden.

Gal. 6:1-3.
1. Brødre, om nogen skulle blive overrasket af en synd, da hjælp et sådant menneske til rette,
I åndelige, med sagtmodig ånd, og se du selv til, at ikke også du bliver fristet.
2. Bær hverandres byrder; således opfylder I Kristi lov.
3. Mener nogen, at han er noget, skønt han intet er, da bedrager han jo sig selv.

Disse ældste har kroner af guld, som i Skriften normalt taler om den guddommelige natur. Så dette angiver, at deres autoritet var guddommelig eller Kristus-lig. Vi demonstrerer dette, hvis vi "lever i Ånden", som nævnt ovenfor. Dette begynder med "ikke at være pralende", eller "udfordre hinanden" eller "misunde hinanden". Hvor meget af vores samtale er pral – et forsøg på at få os selv til at se større eller bedre ud? Guddommelig autoritet gør det ikke. Det udfordrer heller ikke andre. Hvis vi har en anden mening, deler vi den med elskværdighed, ikke ved blot at angribe en andens position. Vi gør heller ikke noget af misundelse.

Hvis man bliver fanget i nogen form for overtrædelse, søger vi at genoprette dem i en Ånd af mildhed - som vi burde, når vi irettesætter andres børn, men hvor meget mere så ikke kongens børn? Da Jesus så vores synd og korruption, fordømte Han os ikke. I stedet satte Han sit liv til for at frelse os. Sådan er naturen af al guddommelig autoritet.

Så vi opfylder Kristi lov ved at bære hinandens byrder. Som Herren lærte, bliver hele loven opfyldt ved at elske Gud og elske hinanden. Er vores autoritet drevet af kærlighed?

Der er mere, der kan siges om guddommelig autoritet, end vi kan dække her, men vi ved, at det ikke er som "hedningernes autoritet." Disse bruger autoritet til at dominere andre, men guddommelig autoritet udøves i Kristi natur, som ikke kom for at blive tjent, men for at tjene. Guds autoritet har til formål at hjælpe andre, ikke bruge dem. Denne hjælp begynder med forløsning. Selvom der aldrig vil være et andet offer for synd, da dette blev fuldført ved Jesu kors, "tager vi dagligt vore kors op." Vi lægger vores eget liv, eller selviske interesser ned, for at tjene andre, som Herren gjorde.
Ugens Ord 3
OP