2015 Menu
Overblik
Det Største Kristne Liv 6
Uge 6, 2015
RickJoyner

Sidste uge vi lagde de grundlæggende trin i progression til fuld modenhed i Kristus: 1) Troende , 2) Disciple , 3) Tjener , 4) Ven , og 5) Søn. Disse er alle behandlet i Det Nye Testamente, og vi vil undersøge hver enkelt kort, men nok til, at det ses tydeligt. Det er, så vi kan se, hvor vi er i forhold til dette kald, og hvad vores næste skridt er. For det første kan en overfladisk historisk overblik være nyttig.

Denne fremgang til modenhed i Kristus blev undervist i det første århundrede, og ved "de tidlige kirkefædre," som var de direkte disciple af de første apostle. Det undervises i hele Det Nye Testamente, så hvorfor bliver det ikke diskuteret eller undervist ret ofte? En stor del af den lære og tradition, der blev vedtaget af den institutionelle kirke efter det tredje århundrede, tilslørede effektivt denne sandhed. Nu er det ligesom et af de puslespil, som du får at vide, ligner noget, og du kan ikke se det ved første øjekast, men når du først gør det, kan du ikke se noget andet. Som al åndelig sandhed skal Helligånden åbenbare den for os.

I det tredje århundrede blev denne opfordring til at løbe kapløbet om Guds høje kald i Kristus sløret, da fokus på frelse ved individuel tro blev erstattet af tro på kirken. Frelsen blev institutionel, og at blive frelst krævede at være en del af den institutionelle kirke. For nogle blev dette udvandet endnu mere, da man blev betragtet som Guds udvalgte ved blot at blive født ind i en "kristen" nation. Dette var ikke baseret på bibelsk lære, men udviklede sig mere fra kirkepolitik og ud fra en større hengivenhed til tradition og dogmer end bibelsk sandhed. Hermed blev de systematiske skridt til modenhed i Kristus væsentligt erstattet af en progression af hierarkisk, jordisk regering i den institutionelle kirke.

Efterhånden som religionens humanistiske ånd vandt herredømme i den institutionelle kirke, så det ud til, at den med vilje satte enhver mulig vejspærring for kristne, selv ved at sløre denne race, er enhver troende kaldet til at løbe. Dette holdt de troende i åndelig umodenhed og holdt dem derved afhængige af institutionskirkens autoriteter.

I løbet af denne tid blev Herrens hus tilbedt mere end husets herre. Alligevel rejste sig store sjæle i hver generation med en vision om dette høje kald, som besluttede at køre dette løb. Da dette krævede et sådant individuelt initiativ og tro, var det normalt meget truende for kirkens myndigheder. Derfor blev disse mænd og kvinder næsten altid forfulgt af den institutionelle kirke. Den farisæiske ånd, der lægger store byrder på andre for at forhindre dem i at komme ind i riget, sejrede. Det er stadig i dag, at den største kamp af alle, der ville løbe dette løb, vil komme fra den samme religiøse ånd, som er den samme, der modstod Jesus, da han vandrede på jorden.

Reformationen blev primært født af åbenbaringen om, at tro og frelse måtte være personlig. Dette var en så radikal tanke på det tidspunkt, at den skabte enorme politiske brudlinjer såvel som udfordrede religiøse institutioner, hvilket fødte det moderne demokrati. Fordi frelsen var personlig, gav den uendelig værdi til individet og fødte det radikale koncept, at regeringer eksisterer for at tjene folket, ikke omvendt.

Selvom disse bevægelser hurtigt størknede til deres egne institutioner, omdefinerede personlig frelse personligt ansvar og fødte det, der kaldes "den protestantiske arbejdsmoral." Dette frigav hidtil uset initiativ og fornyelse påvirkede civilisationen dybt og frigav den store "kundskabs vækst," der formede den moderne verden. Den mest grundlæggende åndelige sandhed har stor indflydelse i verden, når den frigives, hvilket giver store fordele for hele menneskeheden, mens den også kræver større ansvar fra menneskeheden. Det, vi løser i himlen, bliver løst på jorden, og det, vi binder i himlen, bliver bundet på jorden.

Selv med denne store konflikt mellem det fælles og den enkelte, hvis vi skal vokse op til Kristus, som vi er kaldet til, må vi også finde vores plads i hans legeme og vokse i vores forenet fællesskab. At finde den rette balance mellem disse er et af de første skridt, når vi bevæger os ind i et sundt, bibelsk discipelskab. Her lærer vi også at balancere vores ansvar over for denne nuværende verden med modning i Ånden. Disse er faktisk en hjælp for hinanden og giver først problemer, når de kommer ud af balance, som vi vil se.

Ugens Ord 7
OP