2015 Menu
Guds Lærer til Nationerne
Det Største Kristne Liv 48
Uge 48, 2015
Rick Joyner

Derek Prince (1915-2003)

Derek Prince Født i Bangalore, Indien af britiske forældre, blev en medlem ved Kings College, Cambridge på fireogtyve. Han syntes bestemt til at blive en kendt lærd, men udbruddet af 2 Verdenskrig skiftede bane, da han trådte den britiske hær.

Mens han tjente under general Montgomery i Nordafrika, havde Derek en livsændrende møde med Jesus. Hans kærlighed til viden blev straks en lidenskabelig lyst til at kende Herren og hans veje. Dette satte ham på e kurs til at blive en af de mest populære Bibelen lærere i sin tid.

Dereks kærlighed til Herren, Skrifterne, og bibelsk profeti fik ham til at blive dybt engageret i det jødiske folk og genoprettelsen af Israel. Han levede meget af sit liv i Jerusalem, hvor han oplevede de krige og kampe det jødiske folk, der var omgivet af fjenders hensigtserklæring om deres ødelæggelse. Skriften var Derek forsvar, og han brugte dem til at modstå de falske lærdomme Udskiftning Teologi. (Denne lære gælder de bibelske løfter og profetier om Israel udelukkende til kirken.)

Derek blev kendt for sin dybde, fornuft, og kompromisløs hengivenhed til Skriften. Efter sin omvendelse, forblev han en Tænker af den højeste orden, ved hjælp af hans intellektuelle stivhed til grundigt forskning og etablere hans lære. Han blev kendt for at undervise om emner som bøn og faste, det sted Israel i Guds plan og i profeti og åndelig autoritet-specielt myndighed over det dæmoniske. Men omfanget af hans undervisning var bred. Han elskede det overnaturlige og vidne om Guds magt, da han bad for de syge og dæmonisk undertrykte.

Discipelskabsbevægelsen

I begyndelsen af 1960'erne fejede den karismatiske bevægede det gennem stort set alle trosretninger. Millioner over hele kloden blev døbt i Helligånden, hvilket skabte en iver for Herren og hunger efter hans sandhed, som tilsyneladende var uden fortilfælde i kirkens historie. Store bevægelser som The Full Gospel Businessmen's Fellowship tiltrak tusinder – nogle gange titusinder – til deres møder. David Wilkersons Teen Challenge påvirkede i høj grad bander og dem, der kæmper med stofmisbrug. Jesus-bevægelsen, født ud af Golgata-kapellet, fejede igennem hippiebevægelsen og andre modkulturgrupper. Det var spektakulært kaos, men kaos ikke desto mindre.

Den karismatiske bevægelse virkede ude af kontrol, og bizarre mennesker med underlige belæringer udnyttede den. Alligevel kom dette med en usædvanlig åndelig sult. På det tidspunkt var lærerens tjeneste næsten uhørt i den lokale kirke, næsten udelukkende henvist til seminarer og bibelskoler. Imidlertid kom en sådan salvelse over lærerne, at undervisning hurtigt blev fokus for tjenesten i hele Kristi legeme. Ekstraordinære lærere rejste sig, hvor nogle af de mest populære var Derek Prince, Bob Mumford, Charles Simpson, Don Basham og Ern Baxter.

Disse fem var unikke i stil og vægt, men sammen udgjorde de et bemærkelsesværdigt team. De blev kærligt kendt som "The Fort Lauderdale Five", hvor de var flyttet for bedre at koordinere deres tjenester Her vil vi bare kalde dem "De fem".

Efter at have hørt en prædiken af Juan Carlos Ortiz, der understregede struktureret discipelskab, blev De Fem dømt for, at denne form for struktur var desperat nødvendig i den karismatiske bevægelse. De var ikke bare lærere, men også hyrder. De blev forstyrret af nogle af de falske læresætninger, der opstod for at så ukrudt i hveden.

De dannede snart en discipelstruktur. "Underkastelse" for autoritet blev en stor vægt, og med det nærmest anarki, der fejede Vesten gennem modkulturbevægelserne, var denne vægt nødvendig. Men hvis djævelen ikke kan stoppe en bevægelse fra Gud, vil han ofte komme bag om den for at skubbe den for langt, vel vidende at de resulterende ekstremer vil dømme en bevægelse. Dette skete for Discipelskabsbevægelsen, da deres vægt på underkastelse steg.

Pat Robertson var en af de første, der offentligt konfronterede ekstremerne i Discipelskabsbevægelsen. Andre bemærkelsesværdige kristne ledere fulgte efter. Blandt The Five var Derek Prince den første, der var enig i, at vægten på underkastelse var gået for vidt. Med en klar erklæring om, hvorfor han anså dem for at have begået fejl, forlod han bevægelsen. Til sidst fulgte de andre efter. Deres lære om, hvordan de kom af sporet, og erfaringerne fra denne bevægelse, kan være nogle af deres vigtigste budskaber. Dette gælder især for dem, der er bestemt til at lede i de kommende store bevægelser.

Selvom Discipleship Movement forårsagede et dybt riff i den karismatiske verden og påvirkede meget af Kristi legme, forblev The Five populære lærere. Deres kassetteundervisningsbånd blev behandlet som guld, selv af dem, der afviste vægtningen af hyrde og underkastelse. Mange kristne blev såret af denne bevægelse, men de fleste tilgav, lærte af oplevelsen og gik videre. Nogle tilgav dog ikke eller blev helbredt, og de forblev tragiske påmindelser om de lektier, vi må lære af dette.

For Derek og hans tjeneste var discipelskabs opløsningen var som et slag på radaren, som han hurtigt bevægede sig forbi. Selvom jeg aldrig var en del af bevægelsen, tilbragte jeg personlig tid med og er blevet påvirket af alle disse fem bemærkelsesværdige lærere.

Efter at have studeret kirkehistorie i nogen dybde, så jeg, hvordan stort set alle bevægelser i historien kom af sporet eller til tider gennemgik ekstremer. De, der rettede sig op og kom i gang igen, havde én fælles egenskab – de var Kristus-centrerede. Når der blev begået fejl, lærte de de vigtige lektier og blev ved. Alt virker sammen til det gode for dem, der elsker ham og er kaldet efter hans hensigt.

Derek Prince er et godt eksempel på, hvordan det at holde Kristus centralt bringer dig tilbage, hvis du afviger fra kursen. Hans tjeneste strakte sig over seks årtier, og han løb stærkt til det sidste. Han døde fredeligt i søvne otteogfirs.

Over et årti efter hans bortgang bliver Dereks beskeder stadig hørt af tusinder hver dag på radioudsendelser rundt om i verden. Hans undervisningsvideoer og bøger påvirker også stadig Kristi legeme. Han var en forløber, som var med til at forberede mange til den kommende høst ved tidens slutning.

For mere information om ressourcerne i Derek Prince Ministries besøg: www.derekprince.org/.

Ugens Ord 49
OP