2015 Menu Troens apostel
Det Største Kristne Liv 44
Uge 44, 2015
Rick Joyner

Smith Wigglesworth
1859 - 1947

Britiske evangelist Smith Wigglesworth havde en af de mest ekstraordinære tjenester i det 20. th århundrede. Han fortsætter med at være en stor inspiration for evangelister og troende rundt om i verden, der tror at Herren stadig helbreder og forløser.

Født i fattigdom i Yorkshire, England, Wigglesworth arbejdede i markerne og fabrikker som en ung. I sidste ende blev han en blikkenslager. Analfab indtil han giftede Polly Featherstone i 1882, hans kone brugte Bibelen til at lære ham at læse. De besluttede det ville være den eneste bog, de ville læse.

Selvom Wigglesworth ikke blev betragtet som en mand med stor lærdom, rørte han verden med en ualmindelig tro. Han havde en rig og varieret åndelig baggrund. Han blev født påny som otte år gammel og blev undervist af metodister, anglikanere, baptister, Plymouth-brødrene og Frelsens Hær.

Da Wigglesworth begyndte at prædike, blev han hurtigt populær og forlod til sidst sit job som blikkenslager. I 1907, under Sunderland-vækkelsen, modtog han Helligåndens dåb og tungetalens gave. Pinsevennene adopterede ham hurtigt. Han talte ved Assemblies of God-arrangementerne i England og modtog senere akkreditiver gennem Assemblies of God i Amerika.

Wigglesworth lærte, at Gud helbredte ved simpel tro, men han betragtede også mange sygdomme som dæmoniske. Han kaldte kræft "en levende ond ånd." Hans kontroversielle metoder involverede nogle gange at klaske eller slå den ramte del af legemet. Wigglesworth slog ofte dem, der led af klager, i maven med en sådan kraft, at personen blev slået på tværs af lokalet. Da han blev udfordret, sagde han, at han ikke slog personen, men derimod djævelen, han så bag sygdommen.

Uden tvivl havde Wigglesworth en barsk og udfordrende stil. Han anså det for vantro at bede for nogen mere end én gang, og han fjernede folk "fulde af vantro" fra platformen, hvis han erkendte, at de allerede var blevet bedt for. Alligevel var det svært at argumentere med resultaterne. Ord om bemærkelsesværdige mirakler spredte sig gennem avis- og magasinberetninger, herunder beretninger om mennesker, der er blevet oprejst fra de døde. Hans kone, Polly, var en af dem, der blev bragt til live igen.

Wigglesworths tjeneste tog ham til en række europæiske lande, såvel som Indien, Sydafrika, Australien, New Zealand, flere Stillehavsøer og Amerika. Alle steder blev han en sensation og tiltrak store folkemængder. Som enhver bemærkelsesværdigt tjeneste havde han modstandere og blev ofte udskældt. Dette så kun ud til at vokse folkemængderne. Håbet om, at Gud igen skulle bevæge sig i kraft, var større end den frygt, kynikerne søgte at sprede.

Wigglesworth skrev aldrig en bog, men nogle af hans prædikener blev udgivet. Hans liv fik andre til at skrive inspirerende bøger om ham. Hans enkle, men kraftfulde tro inspirerede skarer og rørte dem ved Guds kraft, der strømmede gennem ham. Nogle krediterer den store helbredende vækkelse, der brød ud i 1948, året efter hans død, for den sæd, han havde sået.

Ingen tvivl om, at denne enkle, men ekstraordinære sjæl tvang en generation til at tro, at Herren er den samme, som da han vandrede på jorden. Han elsker stadig mennesker og helbreder dem. Smith Wigglesworth fik med rette titlen, som han blev kendt under - "Troens apostel."

Ugens Ord 45
OP