2015 Menu
Den Lærde Pastor
Det Største Kristne Liv 42
Uge 42, 2015
Rick Joyner

Jonathan Edwards 1703 - 1758

Jonathan Edwards betragtes som et af de største intellekter, Amerika nogensinde har produceret, men han er måske bedst kendt for en enkelt prædiken, han prædikede med titlen "Synders i hænderne på en vred Gud." Er dette en af historiens store ironier, eller kan det være både passende og profetisk. Den første og anden store opvågning blev i gangsat af en dybtgående anger. Skriften gør det klart, at Gud bliver ikke vred, men er tilbøjelighed til at advare dem, som har provokeret ham før han gør noget, hvis de omvender sig, er han hurtig til at tilgive.

I en tid med voksende tro på Gud baseret på fornuft og religiøs usikkerhed blev Edwards prædiken anset for at have udløst flammerne fra den første store opvågning. Hans liv var et budskab, der viste, hvordan rigtige vise mænd stadig søger Herren, og at forståelse af hans domme er sand intelligens.

Født i en familie, der var dedikeret til lærdom, kom Edwards ind på Yale University kun tolv år gammel. Han var dybt påvirket af John Lockes "An Afhandling Angående Menneskelig Forståelse", og han udviklede en kærlighed til naturvidenskaberne. Naturvidenskaberne vendte mange mod tro på Gud baseret på fornuft, men de havde den modsatte indflydelse på Edwards. Han blev en mere hengiven søger efter Kristus og hans frelse. I sit sidste år på bachelorstudiet havde han en transformationsoplevelse, hvor han blev "født på ny."

Efter eksamen læste han teologi i to år. I løbet af denne tid blev hans forståelse af naturen som et særligt budskab fra Gud uddybet. Han kom til at se sin kærlighed til skabelsen som et resultat af hans kærlighed til Skaberen. Denne opfattelse fastholdt han hele sit liv. Han balancerede sin viden om Guds godhed med Herrens strenghed over for synden, der ødelægger menneskeheden. Dette stærke moralske kompas var et kendetegn for hans liv.

Som calvinist forbundet med menighedsforkæmpere af puritansk arv, fulgte Edwards en resolut plan for personlig disciplin, eftersom han modnedes. Han troede på ædruelighed, en streng diæt og ikke spildtid. Han opretholdt også et skema, der omfattede tretten timers studier om dagen. Af denne grund blev han betragtet som "en lærd præst, ikke en gæst." Hans store kærlighed til viden førte til, at han blev en berømt prædikant, vækkelsesmand, teolog og filosof. Han betragtes stadig som en af de største tænkere gennem tiderne. Denne bemærkelsesværdige og kraftfulde kombination af disciplin og viden var sandsynligvis den største enkelt indflydelse på den første store opvågning.

Edwards kontrollerede nogle af de første vækkelser i amerikansk historie fra 1733-1735 i sin kirke i Northampton, Massachusetts. På grund af den dybe overbevisning om synd, der fulgte med vækkelse, begyndte mange at angribe den som fanatisme. Hvis Satan ikke kan stoppe en Guds bevægelse, vil han ofte komme bag om den og forsøge at skubbe den for langt. Dette så ud til at ske i den første vækkelse, og åndelige tragedier fik det til at falme. Nyheden om, hvad der var sket, gik dog så langt som til England og Skotland, og fangede opmærksomheden hos flere nye prædikanter. De amerikanske kolonier forekom dem som en frugtbar høstmark.

Selvom den første bølge af vækkelse ikke varede længe, forblev Edwards en stor elsker af og forsvarer for vækkelse. Han så potentialet ved vækkelse for at transformere liv og ændre samfundet. I sin stræben efter forståelse studerede Edwards de konverterede "i store psykologiske detaljer," og forsøgte bedre at forstå menneskelig adfærd og den guddommelige oplysning af sjælen, der bragte forløsning og genoprettelse.

Da George Whitefield begyndte sin forkyndelsestur i kolonierne i 1739-1740, fandt han en allieret i Edwards. Whitefield havde en bemærkelsesværdig indflydelse på kolonierne. Benjamin Franklin blev ven med evangelisten og offentliggjorde alle hans prædikener på forsiden af sin avis. Snart gennemtrængte New England en generel overvejelse af Guds ting og menneskets ansvar over for ham. Whitefields forkyndelse mindede Edwards om vækkelsen, og han og dem, der havde oplevet den, begyndte at længes efter den igen.

Det var i dette klima, at vækkelsen i 1741 brød ud. Mange krediterer begyndelsen med Edwards mest berømte prædiken, "Synders i hænderne på en vred Gud." Efter sigende læste han denne prædiken ved lyset af et stearinlys, med en monoton stemme. Dette er sandsynligvis sandt, da det er i overensstemmelse med Edwards systematiske stil med at følge logiske punkter i hans beskeder. Det kan være blevet leveret i en tør monotone, men en sådan overbevisning kom over dem, der hørte den, at deres angstsråb kunne høres langt væk, hvilket trak andre til stedet. En dyb overbevisning om synd fejede over hele regionen, da vækkelsen spredte sig så langt sydpå som New Jersey.

Modstand opstod igen på grund af den opfattede følsomhed demonstreret ved tilråb, kramper og endda besvimelse, kendt i dag som "slået ned i Ånden". Edwards forsvarede disse som legitime reaktioner på Helligåndens bevægelse på en sjæl og offentliggjorde et forsvar for dem i The Distinguishing Marks of a Work of the Spirit of God . Hans vigtigste argument til fordel for vækkelsen var den store moralske forbedring af landet.

Denne store moralske forbedring var et åbenlyst resultat af den første store opvågning. Vækkelser brød ud forskellige steder, og hver vil vare i et år eller to. Selve opvågningen varede i årtier og blev som en stor og konstant regn, der gradvist hævede landets åndelige vandspejl. Store gymnasier og universiteter blev født og gav prædikanter og præster til et land, der i stigende grad blev optaget af Guds ting.

Samtidig spredte John Wesleys metodistbevægelse sig over hele England. Den store moraviske missionærbevægelse slog også rod i de sydlige kolonier og begyndte at brede sig rundt i verden. Mange positive påvirkninger bidrog til udviklingsnationens spirituelle DNA, der blev til USA, men Jonathan Edwards kan have haft den største indflydelse. Han forkyndte resolut de sikre konsekvenser af synd, men afsluttede altid med Guds store kærlighed, der blev demonstreret ved hans offer for synden på korset. For Edwards gælder det, at jo dybere konverterens overbevisning om synd er, desto større er deres afhængighed af korset og kærlighed til den Frelser, der styrede deres liv.

Ved begyndelsen af det 20. århundrede sporede A.E. Winship efterkommere af Jonathan Edwards op til 150 år efter hans død. Han sporede også efterkommere af Max Jukes, en samtidig med Edwards og en kendt kriminel. Resultaterne gav et bemærkelsesværdigt vidnesbyrd om arvens magt.

Jonathan Edwards' arv omfattede: En amerikansk vicepræsident Tre amerikanske senatorer Tre guvernører Tre borgmestre Tretten College-præsidenter Tredive dommere Femogtres professorer Firs offentlige embedsindehavere Et hundrede advokater Hundrede missionærer

Max Jukes' efterkommere inkluderede: 7 Mordere 60 Tyve Halvtreds "kvinder af udsvævelser" Et hundrede og tredive andre straffefanger over tre hundrede fattige (med over to tusinde år boet i fattighuse) Fire hundrede fysisk ødelagt fra et forfaldent liv.

Det blev anslået, at Max Jukes efterkommere dengang kostede staten mere end 1,2 mio.Et par af Edwards populære bøger inkluderer:



Ugens Ord 43
OP