2015 Menu
Nutidens Simon
Det Største Kristne Liv 40
Uge 40, 2015
Rick Joyner

Vi fortsætter vores studie af nogle af de største kristne liv med en fra nyere tid, Leonard Ravenhill. Jeg var privilegeret at lære ham at kende i hans sidste år, og jeg regner ham som en af de store kristne, jeg har kendt.

Leonard Ravenhill

Ravenhill, som han respektfuldt kaldes af historikere, journalister og venner, blev født i Leeds, Yorkshire, England den 18. juni 1907. Han dukkede op som en magtfuld evangelist under 2 Verdenskrig, der trak store folkemængder og vendte skare til Kristus under nogle af de mørkeste tider, jorden endnu havde udstået.

Et bemærkelsesværdigt, og muligvis det vigtigste, kendetegn ved dem, der omvendte sig i Ravenhills kampagner, var den høje procentdel, der gik i kristen tjeneste eller mission. Dette forblev et kendetegn for Ravenhills tjeneste til slutningen af hans liv. Hvad enten de var i store folkemængder eller små bønnemøder, blev de, der hørte Ravenhill prædike, tvunget til ikke blot at tro på Kristus, men til at tjene ham.

Ravenhills bøger blev næsten øjeblikkelige klassikere, og hjalp ham med at blive en af hans tids stærke profetiske stemmer. Hans bestseller til alle tider, "Hvorfor Vækkelse Forsinkes," blev praktisk talt vigtig læsning for seriøse kristne, og den er fortsat en af de mest effektfulde bøger skrevet i det 20. århundrede.

Ravenhill flyttede til USA i 1950, og han rejste rundt i Amerika gennem 1960'erne og holdt teltgenoplivninger. Hans kompromisløse budskab om korset og hengivenhed til at vandre i hellighed blev et stærkt anker for mange nye bevægelser, og hans indflydelse var bred. Det er tydeligt, hvordan han og hans gode ven, A.W. Tozer, påvirkede hinanden, og sammen bar de et vigtigt budskab for deres tid og vores.

Ravenhill flyttede til Lindale, Texas i 1980'erne, hvor hans omfattende indflydelse fortsatte, især med at vejlede nuværende og fremtidige kristne ledere, såsom Keith Green, Ravi Zacharias, Steve Hill, Michael L. Brown, Charles Stanley, Bill Gothard og David Wilkerson .

Jeg mødte Leonard Ravenhill i slutningen af 1987, da jeg talte ved en konference i Palæstina, Texas. Han kom ind med et følge, mens jeg talte. Jeg kunne se på publikums reaktion, at han var en vigtig person, men det, der virkelig fik min opmærksomhed, var, da Herrens stemme meddelte mig, hvem der lige var kommet ind. Han sagde, at dette var en moderne Simeon, som havde ventet længe og bedt meget om Guds trøst i sin tid, og at han havde fået æren af at se og profetere over den sidste-dages tjeneste i dens vorden.

Da jeg var færdig med at tale og gik ham i møde, stadig uden at kende hans navn, delte jeg med ham, hvad jeg havde fået at vide, da han kom ind. Vi blev venner, og jeg værdsatte de breve, jeg plejede at få fra Ravenhill. Jeg nød at kunne sidde med ham i hans hjem, hvor der altid syntes at være bemærkelsesværdige kristne samlet for at høre hans visdom.

Jeg præsenterede Ravenhill for Mike Bickle og Bob Jones, som straks bad ham komme til Kansas City for at tale. Det var første gang, jeg havde set Leonard tale til et stort publikum, og jeg var forbløffet over at se så mange forlade deres stole og falde på deres ansigter for Herren. Han blev straks adopteret af alle der som deres far.

Da Mike ville præsentere Leonard for John Wimber, lederen af Vineyard Movement, var jeg skeptisk, fordi disse to var så forskellige. Jeg var overrasket over, hvor hurtigt John og Leonard knyttede bånd ved deres første møde. Jeg blev endnu mere forbløffet, da John bad Leonard om at tale på Anaheim Vineyard. Så besluttede John at være vært for ham ved en særlig Hellighedskonference, og jeg vidste, at jeg skulle være der for at overvære det.

Igen var Leonard næsten ikke begyndt at tale, før folk begyndte at falde på deres ansigter for Herren. Snart var der flere på gulvet end på sæderne, og angerens støn begyndte at overdøve Leonards skrøbelige stemme. Leonard var en strålende prædikant, men det var ikke hans ord, der forårsagede denne reaktion, snarere Helligånden, der bevægede sig i overbevisning. Folk blev fri af gamle åg, og en kærlighed og hengivenhed til Herren og hans kors kom over dem.

Mens jeg så på, følte jeg, at jeg så det perfekte ægteskab mellem nåde (Vinyard-bevægelsen) og sandhed (Hellighedsbevægelsen). Disse to havde virkelig brug for hinanden, og de havde mødt hinanden og kysset. Det var et vigtigt tegn på, hvordan den sidste dages tjeneste kommer til at se ud.

Leonard Ravenhill gik bort den 27. november 1994. Når jeg overvejer dem, jeg har været privilegeret at kende, som løb godt og sluttede godt, tænker jeg først på ham. Det følgende er et par citater fra denne store budbringer til kirken og en liste over bøger, som er opført på Wikipedia.

Nogle af Leonard Ravenhills visdom:

Den eneste grund til at vi ikke har vækkelse er fordi vi er villige til at leve uden den!

Nutidens kirke ønsker at blive revet fra ansvaret.

Hvis vi er svage i bøn, er vi svage overalt.

Mænd giver råd; Gud giver vejledning.

Er de ting, du lever for, værd at Kristus dør for?

En syndig mand holder op med at bede, en bedende mand holder op med at synde.

Gud har ondt af os, at vi efter mange års skrivning, ved at bruge bjerge af papir og floder af blæk, udmattende prangende terminologi om de største vækkelsesmøder i historien, stadig står over for grov korruption i enhver nation, såvel som med den mest bønløse kirketid siden pinse.

Kirken plejede at være en redningsbåd, der reddede de omkomne. Nu er hun et krydstogtskib, der rekrutterer de håbefulde.

Et livs mulighed skal gribes inden for mulighedens levetid.

Min vigtigste ambition i livet er at være på djævelens mest eftersøgte liste.

Hvis Jesus havde prædiket det samme budskab, som præsterne prædiker i dag, ville han aldrig være blevet korsfæstet.

Underholdning er djævelens erstatning for glæde.

Ugens Ord 41
OP