2015 Menu
Praktisere Hans Nærhed
Det Største Kristne Liv 39
Uge 39, 2015
Rick Joyner

I denne uge vil vi fortsætte vores studie af nogle af de største kristne liv.

Bror Lawrence

Broder Lawrence blev født Nicolas Herman i 1614 i regionen Lorraine i Frankrig. Som ung mand tvang hans fattigdom ham til at slutte sig til hæren og kæmpe i Trediveårskrigen. En dag, da han så et goldt træ om vinteren, havde han en bemærkelsesværdig omvendelsesoplevelse. Ligesom træet følte han sig død, men holdt fast i håbet om, at Gud havde et liv for ham. Mens han overvejede dette, oversvømmede kundskaben om Guds trofasthed og kærlighed hans sjæl. Han sagde, at denne oplevelse gav ham en overnaturlig klarhed i naturligt, almindeligt syn.

Efter at være blevet såret, mens han var i militæret, tog han et job som betjent. Han sluttede sig senere til Discalced Carmelite Priory i Paris og tog det religiøse navn, "Opstandelsens Lawrence." Da han ikke havde den nødvendige uddannelse for at blive præst, tilbragte han det meste af sit liv inden for klosterets mure med det mest almindelige arbejde, arbejde i køkkenet eller reparere sandaler.

I datidens religiøse kredse herskede en tro på, at man skulle lide og arbejde sig igennem formler for at behage Gud og finde hans nåde. Det var det, der oprindeligt tvang Lawrence til at slutte sig til klosteret. Han følte, at han måtte lide for sine fiaskoer. Men med tiden fik hans "overnaturlige klarhed" ham til simpelthen at tilbede Herren i alt, hvad han gjorde, selv i de mest verdslige opgaver. Dette førte til et af de mest bemærkelsesværdige liv med den fred og glæde, som vi er blevet lovet i hans rige.

Efter Lawrences egen indrømmelse tog det år med vanskelig og kedelig hengivenhed for ham at opleve Herrens tilstedeværelse konstant. Alligevel gav hans udholdenhed frugt. Han begyndte gradvist at opleve hans nærvær og se Herrens herlighed i alt hans arbejde og daglige oplevelser. Han blev udsat for stort slid på grund af sin lave stilling, men det blev sagt, at han blev lykkeligere end en konge. På denne måde forædlede han alt arbejde og behandlede det som helligt, når det blev udført som for Herren.

Bror Lawrence blev så kendt for sin dybe fred og glæde, at folk fra alle steder i livet begyndte at komme til ham for at søge åndelig vejledning. Den visdom, han kommunikerede gennem disse samtaler og i breve, blev grundlaget for bogen, Praktisere Nærheden af Gud . Fader Joseph de Beaufort samlede dette værk, efter at bror Lawrence døde i 1691. Det blev populært blandt både katolikker og protestanter og påvirkede så store lys som John Wesley og A.W. Tozer.

Noget af broder Lawrences visdom

”Mit virke adskiller sig ikke hos mig fra bedetiden; og i mit køkkens larm og klapren, mens flere personer på samme tid kalder på forskellige ting, er jeg sammen med Gud i lige så stor ro, som var jeg på knæ foran det hellige sakramente.”

"Kirkens eneste vej til Kristi fuldkommenhed er tro."

"Mange ting er muligt for den person, der har håb. Endnu mere er muligt for den person, der har tro. Stadig mere er muligt for den person, der har kærlighed. Intet er umuligt for den person, der har alle tre.”

"Vi skal lære at være trofaste i tørre tider. Det er i disse tørre perioder, at Gud tester vores kærlighed til ham. Vi bør udnytte disse tider til at øve vores beslutsomhed og vores overgivelse til ham."

"Vores helliggørelse afhænger ikke så meget af at ændre vores aktiviteter, som det gør at gøre dem for Gud snarere end for os selv."

"Herren er ikke så imponeret over dimensionerne af vores arbejde, som han er over den kærlighed, hvormed det udføres."

"For at være sikre på, at vi gør Guds vilje, må vi udvikle tro, håb og kærlighed."


Bror Lawrence insisterede på, at konstant at være opmærksom på Guds nærvær er nødvendig for at danne en vane med konstant at tale med ham. Han bad om hjælp, hver gang han havde brug for det, og det var hans erfaring, at Gud aldrig undlod at yde hjælp. Grundlaget for broder Lawrences åndelige liv var den tro, der åbenbarede for ham Kristi ophøjede position.

Ugens Ord 40
OP