2015 Menu
Stol På Hans Domme
Det Største Kristne Liv 34
Uge 34, 2015
Rick Joyner

Det største kristne liv vil blive det der leves tættest på Kristus, elske ham mest og derved elske andre mest. For at forstå Kristus og hans kærlighed må vi først forstå, hvad han siger i Esajas 55:9:

Som himlen er højere end jorden, således er mine veje højere end dine veje, og mine tanker højere end dine tanker.

Hvordan anvendes dette for at komme tæt på Herren og elske ham? For det første er Guds kærlighed ikke som menneskelig kærlighed; det er meget højere. Vores definitioner for alle Guds egenskaber vil i bedste fald være overfladiske, hvis vi undlader at basere dem på hans definitioner som åbenbaret i hans ord. Hvis vi blot elsker Gud ifølge vores definition af kærlighed, så kan vi faktisk være langt fra Guds kærlighed.

Vi har dækket, hvordan selve begrebet om Guds dom er så skævt, selv hos troende, at det næsten hele er negativt og frygtindgydende. Nogle af Guds domme er negative og frygtsomme, men de fleste er meget ønskelige og er bevis på Guds kærlighed til os, som vi bliver fortalt i Hebræerbrevet 12 om hans tugt. Mange svinger til den modsatte yderlighed, når de opfatter Guds kærlighed og reducerer den til, hvad de opfatter kærlighed er.

Tænk over dette: De tolv, som Jesus kaldte for at være tættest på ham, var nogle ret grove karakterer, og de blev sandsynligvis ikke let skræmte. De havde været sammen med Jesus i tre et halvt år, men ved "den sidste nadver" var de stadig så skræmte af ham, at de var bange for at stille ham et spørgsmål, så de pressede Johannes til at spørge ham. Jesus elskede dem så højt, at han var ved at udstå ekstrem tortur for dem, og alligevel var han stadig en meget skræmmende person, fordi han er Gud!

I Romerne 11:22 skrev Paulus, at vi skal "se nu Guds godhed og strenghed." De umodne, eller dem, som Peter omtalte som "ustabile og uoplærte," har en tendens til at tænke i ekstremer uden at kunne se den tilsvarende balance. Mange kan kun se Guds godhed. Disse fordrejer ofte Guds nåde ved at prædike en nåde uden dom. Andre kan kun se hans strenghed og prædiker ofte kun dom uden nåde. Hver af disse fordrejer skrifterne, som Peter sagde "til deres egen ødelæggelse" (se 2. Peter 3:16).

Som vi har dækket, kan der være stor forskel på menneskelig medfølelse og Guds medfølelse. Guds medfølelse kommer nogle gange i form af den disciplin, der kaldes "Guds dom." Nogle gange kommer hans medfølelse i form af fordømmelse og ødelæggelse af dem, der er blevet uforbederlige og demoralisere mange andre.

En ting, vi altid kan være sikre på, er dette: Gud er altid retfærdig, og da han er kærlighed, sker alt, hvad han gør i kærlighed. Vi har nogle gange problemer med at forstå dette, fordi vi ser fra et jordisk, menneskeligt eller midlertidigt perspektiv i stedet for hans evige syn, ser enden fra begyndelsen. At elske ham er også at stole på ham, at stole på, at hans domme er retfærdige og sande, selv når vi ikke forstår dem. Det er grundlæggende tro.

Ugens Ord 35
OP