2015 Menu
Døm Ret
Det Største Kristne Liv 31
Uge 31, 2015
Rick Joyner

I løbet af de sidste par uger har vi dækket nogle af de grundlæggende spørgsmål om dømmekraft og bedømmelse. At forstå disse er grundlæggende for at leve et godt kristent liv, fordi de påvirker vores grundlæggende forhold til andre.

En fremherskende lære i hele Skriften er, at vi ikke kan forstå Gud uden at forstå hans domme. "Evig dom" er opført som en af troens grundlæggende læresætninger, hvorpå der lægges et solidt grundlag for det kristne liv. Vores konge er også Dommeren, og vi skal kende ham som sådan, ellers vil vi ikke rigtig kende ham, som han er. En afgørende sandhed om dette er, at hans domme altid er retfærdige og sande. De er det sande mål for retfærdighed, og hele verden kommer til at glæde sig meget, når han kommer for at dømme jorden.

Så får vi at vide, at hans hellige vil sidde i dommersædet med ham, ja, og endda dømme engle. Som Paulus forklarede til korinterne, er en af de vigtigste ting, der bringer skam over kirken, kirkens manglende evne til at have dommere. Vi kunne pege på begivenheder i dag, som har bragt stor skam over Kristi legeme som følge af, at man ikke har retfærdig dom eller retfærdige dommere i kirken. Dette er i høj grad resultatet af den skæve lære om dømmekraft. Dette står i 1 Kor. 6:2-5:

Ved I ikke, at de hellige engang skal dømme verden? Og hvis I skal dømme verden,
er I så ikke kompetent til at dømme trivielle sager?

Ved I ikke, at vi skal dømme engle? Hvad så med de timelige ting i dette liv!

Derfor, hvis I har stridigheder om sådanne sager, så udnævner I selv mænd til dommere der ikke regnes for noget i kirken!

Jeg siger dette for at skamme jer. Er det muligt, at der ikke er nogen blandt jer, der er klog nok til at dømme en strid mellem troende?

Vi har tidligere talt om, hvordan der er en fremherskende misforståelse med såvel kristne som ikke-kristne, at Jesus fortalte os, at vi ikke skulle dømme andre. Ikke alene er dette det modsatte af sandheden, det er også et godt eksempel på, hvor meget vildfarelse og bedrag, der kommer fra dem, der er tilbøjelige til at tage tingene ud af kontekst.

Teksten, hvor Jesus sagde: "Døm ikke, så du ikke bliver dømt." (se Matthæus 7:1) ordet oversat med "døm" er det græske ord ? krino , der er det samme ord andre steder oversat med "fordømme" eller "for helvede." Der skal stå: "Fordøm ikke, så du ikke bliver fordømt." Der er Guds domme, der fordømmer, men de fleste af dem, fordømmer ikke, i stedet er de med det formål at frelse og forløse. Indtil Dommeren og hans Dommedag kommer, bør vores formål med at dømme andre altid være et forløsende formål, indtil Herren har gjort det klart, at emnet er uforbederligt og hinsides forløsning.

Ugens Ord 32
OP