2015 Menu
Forenet Med Guds Kærlighed
Det Største Kristne Liv 32
Uge 32, 2015
Rick Joyner

Der eksisterer megen forvirring og forkert lære blandt troende og ikke-troende i forhold til at dømme og Guds domme. Dette skal bringes i orden, hvis vi skal vokse i modenhed, fordi Guds domme er en grundlæggende afspejling af hans natur og karakter. Sådan er vores domme også. Derfor ønsker vi, at de skal være i harmoni med Gud.

Som vi har beskrevet, sagde Jesus aldrig, at vi ikke skulle dømme andre. Det er tydeligt i forbindelse med lignelsen, hvor Jesus sagde dette, at han aldrig sagde, at han ikke skulle dømme. Jesus sagde snarere, at vi ikke skulle prøve at fjerne splinten fra en andens øje, før vi har fået bjælken ud af vores eget øje. Så vi skal ikke dømme andre, før vi først har behandlet vores egne spørgsmål i sagen. Det er en sandhed, med mange historiske eksempler, at hykleri fører til den værste form for uretfærdig dom. Derfor skal vi altid undersøge os selv i en sag, før vi forsøger at rette andre.

Vi har dækket, hvordan det at antage, at vi kender andres motiver, kan fordreje vores dømmekraft og derved føre til uretfærdig dom. Det betyder dog ikke, at vi ikke bedømmer vores egne motiver. Det er vigtigt vi gør. Hvad skal så være vores motiv? Kærlighed og den forløsning, forsoning og genoprettelse, som kærligheden altid søger. Det er derfor, jeg ikke stoler på mine egne domme om nogen, som jeg kan have noget imod, medmindre jeg ved, at jeg har tilgivet dem og virkelig elsker dem. Vi vil ikke være i stand til at dømme vores fjender korrekt, medmindre vi elsker dem. Som jeg har gentaget et par gange, er dette tydeligt i Fil. 1:9:

Og dette beder jeg, at din kærlighed må blive mere og mere rig på indsigt/kundskab og al dømmekraft.

"Sand indsigt/kundskab" eller indsigt/viden, der er sand, og "al dømmekraft" kan kun komme, når vores kærlighed "findes i overflod". Alt andet end kærlighed vil forvrænge vores bedømmelse af andre. Men vores kærlighed skal forenes med Guds kærlighed, og ikke kun visse menneskelige sympatier, der kan være resultatet af ugudelige sjælebånd og andre grundlag for bedrag. Blot menneskelig medfølelse kan føre til uhellig barmhjertighed, som er at give barmhjertighed til de ting, Gud fordømmer. Mange kristne bliver bedraget, når de følger deres egne menneskelige følelser eller motiver, i stedet for at blive forenet med Kristus.

"Gud er kærlighed," så vi kan være sikre på, at alle hans domme er motiveret af hans kærlighed. Det betyder ikke, at de til tider ikke er alvorlige, selv når det involverer fordømmelse eller ødelæggelse. Igen, nogle snubler, når de forsøger at forstå dette, fordi de forsøger at anvende deres definition af kærlighed i stedet for Guds definition. Dette er grunden til, at der kræves forståelse, hvilket er "at stå under" - hvilket betyder, at vi ikke rigtig kan forstå en anden, før vi står i deres sted. Igen må vi derfor stå under Guds sted, se med hans øjne, hvis vi skal forstå hans domme. Vi vil diskutere mere grundigt, hvordan man gør dette i næste uge.

Ugens Ord 33
OP