2015 Menu
Valg
Det Største Kristne Liv 22
Uge 22, 2015
Rick Joyner

For at forstå og forfølge Guds høje kald i Kristus, må vi forstå, at vi konstant vil blive stillet på valg. De, der er opgivet til fatalisme [=troen på, at mennesker ikke kan ændre den måde, begivenheder vil ske på, og at begivenheder , især dårlige, ikke kan undgås], vil have svært ved at forstå dette, meget mindre at kunne lide det, men det er sandt og er faktisk i høj grad en del af ethvert kristent liv. Det er derfor, Herren satte Kundskabens Træ i haven. Det var ikke for at få Adam og Eva til at snuble og synde, men der kunne ikke være nogen sand lydighed, medmindre der var frihed til at være ulydig. Der kan ikke være nogen sand tilbedelse, medmindre der er frihed til ikke at tilbede. Ethvert skridt i vores vækst i Herren kræver, at vi træffer det rigtige valg.

Vi får at vide i Hebræerbrevet 11:25-26, at Moses valgte at lide ondt sammen med Guds folk, 'han regnede det for større rigdomend alle Ægyptens skatte." Moses havde et valg. Vi ser i historien, at han havde mange valg. Det vigtigste valg, der førte Moses til sit kald, var muligvis at "gå afsides" for at se den brændende busk. Hvor mange savner deres kald i Herren, fordi de ikke er villige til at vende sig fra deres daglige dagsordener og rutiner for at se noget af Gud?

Pointen er, at denne gåtur er frivillig og kræver løbende valg, der bliver sværere, efterhånden som vi vokser. Helligånden, som er blevet givet til os, vil ikke gøre det for os. Han er "Hjælperen", ikke "Gøreren." At gå vejen til det høje kald betyder at vokse i tro, visdom, forståelse, ansvar og autoritet. Dette er træning for at regere.

Når vi læser Apostlenes Gerninger, ser vi, at apostlene ikke blev ført rundt ved hånden, men de havde myndighed til at træffe valg. Vi læser gentagne gange sætninger fra dem som: "Jeg har besluttet..." Små børn skal ledes ved hånden, og de umodne i Kristus vil have et ord for alt, hvad de gør. Men efterhånden som vi modnes, bliver dette mindre nødvendigt.

Ordet "apostel" betyder "udsendt." Apostle blev sendt ud med autoritet, fordi de var kloge nok og modne nok til at træffe gode beslutninger. Når de lavede en, eller var ved at lave en, som ville føre dem til et sted, hvor han ikke ønskede, at de skulle hen, ville han give dem en drøm eller en vision for at rette op på dette. Men generelt tog de beslutningerne om, hvor de skulle hen.

Derfor, når vi modnes i Herren, får vi mere ansvar. Der kan ikke være nogen sand autoritet uden ansvar. Selvom vi har ham hos os, ønsker han, at vi skal modnes ud over blot at få ordrer fra ham. Han ønsker, at vi skal have hans hjerte og hans sind, så det, vi beslutter, er det, han ville beslutte, og det sker gennem os.

Når vi vokser i ham, må vi lære at erkende det store privilegium, det er, når han ikke giver os specifikke instruktioner, men giver os et valg, fordi han stoler på os. Han søger at få os til at vokse i tro og visdom, lige så meget som at kende hans stemme.

Ugens Ord 23
OP