Menu 2014
En Profetisk Verdensbillede
Missionsbefalingen 3
Uge 3, 2014
Rick Joyner

Missionsbefalingen vil blive opfyldt. Denne faling skal gøre nationer til disciple, ikke kun enkeltpersoner. For at gøre dette skal vi forstå tiden.

En af tidens mest grundlæggende åbenbaringer findes i Daniel 2. Det var her, Nebukadnezar drømte om statuen, der repræsenterede alle menneskets kongeriger gennem tiderne. Til sidst ramte en sten fødderne af denne statue, og den begyndte at falde sammen. Så voksede stenen til et bjerg, og den blev ved med at vokse, indtil den fyldte hele jorden. Som Daniel sagde om den lille sten, der ramte denne statues fødder:

"På disse kongers tid vil himlens Gud oprette et rige, som aldrig vil blive ødelagt, og det vil heller ikke blive overladt til et andet folk. Det vil knuse alle disse riger og bringe dem til ende, men det vil selv bestå for evigt” (Daniel 2:44 NIV).

At forstå denne drøm og dens fortolkning er en nøgle til at forstå vores tid. Vi ved gennem historien, hvor præcist denne drøm har udfoldet sig. Nu er vi på det tidspunkt, hvor menneskenes riger vakler og begynder at bryde sammen, mens Guds rige vokser. I år vil vi se med stigende dybde på, hvordan dette sker. Når vi bygger dette verdensbillede på bibelske profetiers sikre ord, vil vi få et mere og mere klart perspektiv på vores egen tid – hvad vi kan forvente næste gang, og hvad vores del er i den.

At have sådan et verdensbillede er grundlæggende for at være discipel. Profeti, som giver Guds folk en forståelse af verdensbegivenheder, er en særlig arv fra Guds folk og har været det fra begyndelsen. Da Enok vandrede med Gud, den første til at gøre det efter Adam, "profeterede han." Man kan godt argumentere for, at alle, der har vandret med Gud i Skriften, og også i historien, har profeteret. At profetere er at tale for Gud, hvilket er grundlæggende for vores kald som hans disciple – at repræsentere ham og hans budskab til verden.

Som vi har studeret, kaldte Herren folk for hyklere, som forstod vejret bedre, end de forstod tidens tegn. Vejret er midlertidigt. Det kan være vigtigt at fokusere på aktuelle og umiddelbare forhold, men det er langt mindre end at forstå tiden. Som vi bliver fortalt i 1 Kor. 2:10, "ransager Ånden alle ting, ja, Guds dybder." Derfor vil ingen, der er fyldt med Ånden, være overfladisk. Alle, der ledes af Ånden, vil være opmærksom på at forstå med dybde.

For at grundlæggende forstå riget er at vide, at Herren Jesus kom til jorden, fordi Faderen "så elskede verden" (se Joh 3:16). For grundlæggende at forstå tiden er at forstå Guds kærlighed til verden. Jesus døde for hele verden, fordi han elskede den. Han kommer ikke tilbage for at ødelægge det, men for at redde den. Hvis vi er forenet med ham og bliver i ham, vil vi også have kærlighed til verden. En sådan kærlighed tvinger os til at kende og forstå, hvad der sker i verden, og hvad vi kan gøre for at repræsentere kongen, som har forløst den og vil redde den.

Fordi Gud er kærlighed, og verdens forsoning og forløsning var baseret på hans kærlighed, kan vi ikke forstå hans rige eller dets komme, undtagen gennem hans øjne at se hans kærlighed til verden. Denne kærlighed omfatter hans dom og den ultimative fjernelse af alt fra jorden, der er i modstrid med hans veje og hans rige, men dette sker af kærlighed. Guds kærlighed er grundlaget, hvorpå vi skal bygge vores forståelse af riget og tiden.

Evangeliet om riget er et evangelium, som betyder "gode nyheder," ikke dårlige nyheder. Vi går ind i mørke tider med store problemer, men midt i dem vil verden blive givet den største nyhed, der nogensinde er hørt. At forkynde denne gode nyhed er vores kald.

Ugens Ord 4
OP