Menu 2013
Bibelen er vores skat
Missionsbefalingen 17
Uge 17, 2013
af Rick Joyner

I Lukas 6:46. spørger Herren en discipel med dette ultimative spørgsmål:

"Hvorfor kalder du mig, Herre, Herre ', og ikke gør, hvad Jeg siger?"


Gør, hvad Han siger, begynder med at kende/vide, hvad Han siger. Der er ikke mange som endda bekymre sig nok om hvad Han siger at søge i Skrifterne for at finde. Være en sand discipel kan være en meget ensom vandring, selvom vi er en del af, hvad der betragtes som en stor kirke. Hvis du er villig til at forblive trofaste, vil du i sidste ende finde det største fællesskab på jorden, som også er forbundet med den største i himlen. Der vil være en herlig brud i slutningen af denne tidsalder, og du vil være en del af den.

De fleste indsigelser/indvendinger/protester jeg hører fra folk som ikke studerer Skriften, er, at de er svære at forstå. Faktisk er det et bevis på at de ikke forsøger seriøst at læse dem, fordi de fleste af dem er nemme at forstå, selv for et lille barn. Indrømmet, nogle tekster er svære selv for den mest modne at forstå, men vi gør andre ting, som vi er interesseret i/holder af, som er hårdt. Hvis vi virkelig bryder os om, og hvis Herren virkelig er vores første kærlighed, vil vi holde ud gennem ethvert problem med at søge at kende Han's vilje, og da gøre/udføre den.

Herren's vilje om grundlæggende adfærd fremgår klart i Skriften og letforståelige. Det er ikke alt der er for at kende Han's vilje. Selv i Det Gamle Testamente, næsten hver gang Skriften formante folket til at adlyde Han's befalinger, er dette tilføjet "og giver agt på Han's røst." Selv under Loven blev folk påbudt til at kende Herren's røst, adlyde Han's befalinger og Han's røst. Det samme kræves af os.

Der er nytestamentlige krav. Der er ikke mange, men der er nogle. Skriften alene er for at etablere lære, og alle der virkelig elsker Ordet, som er Jesus, vil også elske Han's skrevne Ord og være hengiven/selvopofrende til og for den sunde lære. For vores personlige og til tider fælles ledelse, må vi kende Herren's røst. I Joh. 10, får vi at vide, at Herren's fårene kender Han's røst, og de følger Ham, fordi de kender Han's røst. Enhver kristen er ansvarlig for at kende tro's læren og at kende Herrens røst.

Igen indvendingerne/protesten fra dem, der ikke stræber efter at kende Herren's røst er, at det er hårdt. De kan som regel pege på andre som gjorde fejl i troen på at de hørte Herren's røst. Vi gør andre ting som er kan væe hårdt, hvis vi ønsker noget mere end noget andet, så hvorfor er det at vi giver op så let i dette? Vi vil kun give op, hvis Han ikke er vores første kærlighed. Den som er forelsket vil aldrig give op. 1Kor. 13:8, "Kærligheden hører aldrig op" kunne have været oversat "Kærligheden stoppr aldrig."

Disse ting er vanskelige på grund af hensigten. De er meningen at adskille de sande fra hyklerne. Dem, der virkelig elsker Gud vil gøre ligemeget hvad det koster for at finde ud af Han's vilje og så udføre den. Det vil være deres vigtigste stræben i livet og hovedfokus i livet.

Alt, hvad der overskygger vores stræben efter Gud er en afgud. Hvad som helst vi sætter vores lid til i stedet for Gud er en afgud. Ligesom Herren ødelagde alle de afguder i Ægypten, da Han udfriede sit folk, Ægypten repræsenterer verden i profetiske metaforer. Herren ryster nu hele verden og vil ødelægge alle de afguder i denne verden, når Han påny sætter Han's folk fri.
De vers som følger det ovenfor citerede fra Luk. 6 bekræfter dette (47-49):

47. Enhver, der kommer til mig og hører mine ord og handler efter dem — hvem han ligner, skal Jeg vise jer.

48. Han ligner en mand, der ville bygge et hus og gravede i dybden og lagde grundvolden på klippegrund; da der så kom oversvømmelse, og vandstrømmen styrtede imod det hus, kunne den ikke rokke det; thi det var bygget godt.

49. Men den, som hører og ikke handler efter det, han ligner en mand, der byggede et hus lige på jorden uden at lægge grundvold; og vandstrømmen styrtede imod det, og straks faldt det sammen, og dette hus’ sammenbrud blev stort.«


Stormene vil teste hvert hus og hver liv. Dem tilbage vil have hørt Herren's ord og adlydt dem. Et ord fra Herren er mere værd end alle de skatte der er på jorden. Hvad der gør en skat til noget er, at den enten er sjældne eller svære/vanskelig at finde. Er Han's Ord vores skat?

Ugens Ord 18

OP