Menu 2013
Nutidens Skriftkloge
Missionsbefalingen 18
Uge 18, 2013
af Rick Joyne
r

Apostlen Paulus skrev til korintherne, at ikke mange var kloge eller stærke i denne verden, da de blev kaldet. Imidlertid sagde han ikke at der ikke var nogen. Paulus var af eliten af denne verden både i læremæssig og i rigdom. Han ofrede det hele for evangeliet og anså det for en lille pris at betale.

På biblens tid, var en skriftklog en position med betydningsfuld autoritet både i det romerske imperium og i nationen Israel. Skriftkloge var forfattere, der skrev de dekreter af dem som havde autoritet. I Israel inckluderede dette kopiering af Skriften. Det er interessant, at Jesus omtaler denne specifikke gruppe vedrørende discipelskab i Mattæus 13:52:

»Så er da enhver skriftklog, som er oplært for Himmeriget, ligesom en husbond, der tager nyt og gammelt frem af sit forråd.«


Vi ser i dette, at Jesus forventede skriftkloge skulle blive disciple af riget, og faktisk blev mange det. Til denne specifikke gruppe formaner Han dem til at frembringe skatte fra både det nye og det gamle. Dette er en vigtig betragtning med hensyn til Missionsbefalingen, fordi det er den eneste specifikke gruppe Herren omtaler i forhold til at blive rigets disciple.

På grund af teknologien, har vi ikke rigtig nogen skriftkloge i dag, men den gruppe, der i det mindste løslig kunne blive forbundet med dem, er journalister og forfattere. Medierne i dag har en hel del autoritet i udformningen af kulturen og endda regeringens politik. Nogle mener, at deres indflydelse er endnu større end den som regeringen har. Hvordan villle vores kultur blive formet, hvis de moderne skriftkloge var blevet disciple af riget?

Vi er nødt til også at overveje autoriteten af modernede skriftkloge i kirken. Indflydelsen fra de verdslige medier er stor og værd for megen diskussion, men jeg taler her om de kristne medier. Indflydelsen fra kristne tv er betydelige på verdensplan. Videoer er enorme nu og kan have en væsentlig/vægtig indflydelse, lige som hjemmesider, blogs, og selvfølgelig bøger og radio. Den moderne Prædikestol er ikke længere den træfod på vore mødesteder, det er elektronikken.

I det første århundrede fulgte evangeliet de handelsruter som var kommunikationsnetværket den gang. Reformationen havde ulmet i århundreder, men da trykpressen blev opfundet og Bibelen som var den første ting der kom ud af den, bragte Reformationen over hele Europa i flammer. Fra teknologiens og kommunikations netværks begyndelse har det været den vej evangeliet er strømmet ud gennem og det vil være til det sidste. Den vigtigste faktor er, hvem der bruger det—prædikanten, som står bag nutidens prædikestol—nutidens skriftkloge.

Der er menget positiv og negativ ved denne nutidens prædikestol. Bestemt kan vi nu nå mange flere mennesker, og meget hurtigere, men hvad når vi dem med? Der er meget lidt filtrering af, hvad der er på internettet, og mange mennesker tror faktisk næsten på alt det de læser på internettet. Meget af det, der er lagt ud kunne kaldes åndelig junkfood, hvis vi skal være generøse. Nogle lægger gift i, hvad de serverer.

Samtidig er der kun få vægtere eller hyrder med den internationale vækst, vi har brug for/trænge til nogen som vil omtale mange af de mest afgørende spørgsmål i vor tid. Så som sædvanlig fyldes det vakuum af dem, der ikke er kaldet, ikke har autoritet, og ofte ender op med at gøre så meget skade som evangeliets fjender.

Så hvad gør vi? For det først, som Kristi disciple, må vi lære at modtage vores instruktion fra Ham. Af denne grund, vi søger ikke bare for at høre Herrens ord så meget som vi søger at høre Ordet, Hamselv. Han skal være vores lærer, og vi må kende Han's røst godt nok til at vi kun vil følge Ham. Høre vi Han's stemme i dem, vi modtager instruktioner fra?

Nu har vi folk, der kan få stor tilslutning/tilhængere på internettet og som endda ikke kunne lede en hjemmegruppe i en gyldig kirke eller fællesskab. Journalister kan driste sig at tage autoritet i områder de har lidt eller ingen erfaring eller uddannelse i, blot fordi de er velformulerede eller gode forfattere. Mange i kirken eller i kristne medier, mener at de har autoritet fordi de er gode med ord, talte eller skrevne. Hvis vi vil være rigets disciple, må vi lære at genkende kongeriges ægte/sande myndighed, og vide når vi har det, og når vi ikke har.

Vi begynder med at vende tilbage til Herren's formaning til skriftkloge, der ville være disciple for Himmeriget. De skulle frembringe skatte—ikke junk food, men kun det bedste (for Gud's husstand)/[fra Guds husholdning]. Så må vi frembringe skatte, som både er nyt og gammelt. De skriftkloge i Himmeriget vil have dybe rødder i sund bibelsk sandhed, med et historisk perspektiv, rodfæstet i at ære fædre og mødre, fordi det er en grundlæggende karakteristisk for riget. Desuden vil de frimodig være i stand til nye perspektiver af en sådan kvalitet, at de med er "skattene".

Ugens Ord 19

OP