Menu 2013
Gøre Disciple
Missionsbefalingen 8
Uge 8, 2013
af Rick Joyner

Englen som udfriede apostlene fra fængslet sagde til dem: »Gå hen og træd frem i helligdommen, og tal til folket alle dette livets ord!« (Ap.g. 5:20). For at de skal kende "hele budskabet om dette liv" og at være lydig til det vil være den grundlæggende hengivenhed for en discipel.

En discipel er mere end kun en elev. En discipel lever for at lære af sin herre og blive som ham. Enhver discipel af Kristus lever for at lære af Ham og at blive som Ham og gøre de gerninger, Han gjorde. Som vi har delt før har en af de store fejl i kristendommen været at reducere Missionsbefalingen, til snarere at skabe omvendte end at gøre disciple. For os at opfylde vores formål i slutningen af denne tidsalder, skal dette ændres, og vi skal give os selv hen til at blive disciple og gøre disciple.

At omvende er begyndelsen, men vores fejl har været i at følge op og vende omvendte til disciple. En Kristi discipel er ifølge Han's definition af, hvad en discipel er. Kendskab til denne definition er det første formål med denne undervisning, så vi vil begynde med at undersøge, hvad Han sagde om sine disciple.

Det første brug af ordet discipel er i Esajas 50:4:

Den Herre Herren gav mig disciplens tunge, at jeg skulle vide at styrke den trætte med et ord; Han vækker hver morgen mit øre, Han vækker det til at at høre som en discipel hører.


Disciples ved hvordan man støtter/bærer/holde oppe (ved håb)//hjælpe/opretholde livet for/holde liv i den trætte med et ord. Er det ikke det grundlæggende hvad Jesus gjorde, og hvem Han er? Han er Gud's Ord, og Han kom til denne trætte verden med det største budskab om håb for fremtiden, som det nogensinde havde hørt eller nogensinde vil høre. Så grundlæggende for den ene for at være en sand discipel ville være at have det håb, der støtter/bærer/holde oppe (ved håb)//hjælpe/opretholde livet for/holde liv i og er i stand til at viderebringe den til andre.

Det er også bemærkelsesværdigt, at disciplen vækkes for at modtage fra Herren. Dette indikerer at dette er det første formål for en discipel for denne dag. Vi begynder den med at søge Ham, og hvis vi begynder det på den måde, vil vi meget mere sandsynligt være i stand til at følge Ham gennem dagen.

Så Esajas fortsætter med et andet grundlæggende aspekt for discipelskab i vers 5-6:

Den Herre Herren åbned mit øre, og jeg stred ikke imod, jeg undrog mig ikke;

min ryg bød jeg frem til hug, mit skæg til at rives, mit ansigt sjulte jeg ikke for hån og spyt.


Fundementalt for at være en Kristi discipel er, at vi vil blive forfulgt, som Jesus selv forklarede i Mattæus 10:24-25, hvilket også er det første Han taler om, hvad det vil sige at være en discipel for evangeliet:

"En discipel står ikke over sin mester, ej heller en slave over sin herre.

"Disciplen må være tilfreds, når det går ham som Han's Mester, og tjeneren, når det går ham som Han's Herre. Har de kaldt husbonden Beelzebul, hvor meget mere da ikke Han's husfolk? "


Hvis vi skal være Han's disciple, så vil forfølgelse være en grundlæggende del af vores liv. Til dem med forståelse for, hvad denne tidsalder grundlæggende drejer sig mest om, da de forstår at denne forfølgelse er tilladt for en af de mest vigtigste formål af Gud, nemlig at fuldkommengøre og rense Kristi Brud. Det gør at blive forfulgt til en af de højeste formål og største hædersbevisninger, som vi kan få i dette liv. Et grundlæggende spørgsmål, vi må stille, når vi indlader os på dette højeste formål, som man nogensinde kunne få for at følge Kongen er: Elsker vi Ham og elsker vi Han's sandhed mere end vi elsker anerkendelse af mennesker?

Ugens Ord 9

OP