Menu 2013
Et Liv i Offer
Missionsbefalingen
Uge 9, 2013
af Rick Joyner

Dietrich Bonhoeffer skrev engang: "Når Kristus kalder en mand, han byder ham komme og dø." Det er en præcis vurdering af den discipel, som vi er kaldet. Der er fordele, og de er langt mere vidunderlig end kan endda begribes. Alligevel sand kristendom er et liv i offer, hvor vi ikke længere bor for os selv, men for ham.

Da Jesus kaldte mænd, Han startede med de mest vanskelige krav, ikke de fordele. Faktisk næppe Han nævnte fordelene indtil de var allerede disciple. Nogle naturligvis tror, ??de kan gøre det bedre end Herren ved at forsøge at tvinge folk til at følge ham på grund af alle de fordele, men dette kan være en af ??de vigtigste grunde til, at kristendommen er faldet til et så lavt stat, og hvorfor det er så sjældent at finde en sand Kristi discipel.

Den første opgørelse af Herren registreret i Skriften om discipelskab var, hvordan hans disciple ville blive forfulgt lige som han var. Det næste er i Lukas 14:26:

"Hvis nogen kommer til mig og ikke hader sin far og mor, hustru og børn og brødre og søstre, ja, og endda sit eget liv, kan han ikke være min discipel."


Ordet "had" i denne tekst er en smule stærkere end det burde have været oversat, hvilket ville have mere præcist blevet "elske mindre." Men hvad det hedder helt klart, er, at vores hengivenhed til Kristus må være fremtrædende over alle andre forhold i vores liv. Herren vil være Herren af hele eller han vil ikke være Vorherre på alle. Vi er tjenere på den ene, som vi adlyder. Dette må være, fordi det vil næsten altid være dem, vi er tættest på, der vil bringe størst pres på os for at kompromittere vores fulde hengivenhed til Kristus. Om vi vil agtelse enhver anden sammenhæng over Kristus er sandsynligvis den første test vi vil stå over for som en discipel, og for mange vil det være den største test af deres kristne gåtur. Som Herren gør det klart i denne tekst, kan dem, der ikke denne test ikke være hans discipel.

Når man konverterer til Kristus fra næsten enhver anden religion, er de sandsynligvis vil blive forstødt af deres familier. Nogle vil endda være i risiko for at blive sat til døden for den opfattede Vanære til deres familier. Dette har været tilfældet med de fleste konvertitter til kristendommen gennem historien, selv i vores egen tid. Hvordan kan vi klage, når bare vores venner og nære relationer afvise eller latterliggøre os? I det mindste, lever dem, der søger at blive Kristi disciple livet af korset og er næsten sikker på at blive forfulgt og udstødt af deres nærmeste venner og slægtninge.

Fordi der er næsten altid en høj pris, der skal betales med det samme at blive en discipel, gør vi dem en frygtelig bjørnetjeneste, som ville følge ham og ikke forklare dette til dem lige op foran. Den sande kristne liv er det største eventyr man kan have på denne jord, og den mest tilfredsstillende liv, men det er også den sværeste. Ikke at fortælle sandheden om dette er en indlysende grund til, at der er så få sande disciple, selv blandt dem, der hævder at være kristne og dem, der tænker på sig selv som troende. Man kan være meget troende, men ikke følge eller adlyde Herren.

I Kristus vi begynder som slaver, kan stige til at blive venner, og derefter kan endda gå videre til at blive sønner og døtre. Hvis vi ikke får fundamentet til højre, at være en tjener, så er vores egentlige åndelige vækst har været hæmmet uanset hvor meget viden, vi får, eller hvor mange gode gerninger vi gør. Jeg har mødt mange, der hævder at have allerede nået til sønskab, men det forekommer de sprunget de to første faser af modenhed. Måske ikke med alle, men med de fleste af disse, som jeg har mødt det er stadig alt om dem, og hvad de har opnået, snarere end at være alt om Herren, og hvad han fortjener fra os. Det afslører en grundlæggende umodenhed selv for en ansat, endsige en søn.

Der er tydeligvis en høj kaldelse Gud eller tekster som Filipperbrevet 3 ville ikke give nogen mening. Men den højeste, vi kan opnå, er at være i stand til ærligt sige som apostelen gjorde i Galaterne 2:20, "Det er ikke længere mig, der lever, men Kristus lever i mig." Sande disciple blive ligesom deres mester, og vores Master tømt sig til at blive en tjener for hele gang han gik på jorden. Der er måder, som vi kan modtage tilbud om venskab med Gud, og selv sønskab, men det ophæver ikke, at på denne jord, i dette liv, er vi kaldet til at være tjenere.

Et mål med denne undersøgelse er at føre til sande bibelske discipelskab. Dette vil blive mest dokumenteret, når vi lever ikke for os selv, ikke engang for vores belønninger, men for ham, så han får den belønning, som han betalte en sådan pris. Vi kan ikke blive det samme modne, og selv Herren udholdt korset for den herlighed, som var før ham, så der er et sted for modtagelse og værdsætte de belønninger. Vi vil undersøge disse også, men vores mål er, at dette ville være en mindre formål, og at vores endelige mål ville være, at han modtager sin belønning, som er de nationer og et brud uden plet eller rynke.

Ugens Ord 10

OP