Menu 2013
Kristi Brud
Missionsbefalingen 6
Uge 6, 2013
af Rick Joyner

Som vi har talt om, "al magt i himlen og på jorden" er blevet givet til Jesus, men Han har ikke taget denne myndighed over jorden endnu. Han's rige vil komme, og Han's vilje vil ske på jorden, som den sker i himlen. Hele himlen lever under Kongens domæne. Kun Satan og englene, der fulgte ham har gjort oprør fra det himmelske rige og blev kastet ned til jorden, da menneskeheden gjorde oprør mod Gud. Nu er det eneste oprør mod Gud i hele skabelse, det fysiske eller åndelige rige, findes på planeten Jorden.

Johannes skrev, at hele jorden ligger i den ondes magt. Det liggerpå nuværende tidspunkt i hans magt, men vi får da at vide i Salmernes Bog, jorden og alt, hvad det indeholder, tilhører Herren. Den myndighed over alt i himlen og på jorden er under Herrens domæne, men Han har endnu ikke taget Han's autoritet over jorden. Han kunne have taget herredømmet over jorden umiddelbart efter sin opstandelse, men Han gjorde det ikke for vores skyld. Han efterlod domænet under af den onde for en tid af en grund — for at finde dem, der elskede Ham og Han's sandhed endnu mere end de elskede deres eget liv. De vil bevise dette ved at leve for Ham og adlyde Ham så godt som mod stort set alt modsætningsforhold der er på jorden og helvedes håndlangere lige så.

Herren er almægtig. Han kunne gøre det af med Djævelen og alle hans dæmoniske horder med et svirp med Han's finger. Herren kunne have kastet Satan og hans hær i ildsøen umiddelbart efter Han's opstandelse. Han kunne have forsonet sig med menneskeheden, og jorden, og Han kunne bare have overtaget den, det var Han's. Han efterlod den som den var for et andet formål, Han søger en brud til at herske og regere sammen med Ham.

Jesus kaldes "den sidste Adam" i Første Korintherbrev 15:45. Der var en lovlig grund til dette. Den første Adam havde fået herredømmet over jorden. Da Adam gav efter for fristelsen og valgte at adlyde den onde i stedet for Gud, blev Satan i stand til at udøve sin magt over jorden, og vi bliver slaver af den vi adlyder. Vi får at vide i Romerbrevet 6:16:

Ved I ikke, at den, I stiller jer til rådighed for som trælle og viser lydighed, må I også være trælle for og vise lydighed, hvad enten det er synden, og det fører til død, eller det er lydigheden, og det fører til retfærdighed?


Da mennesket faldt, alt det der var under hans herredømme faldt sammen med ham, og jorden blev djævelen domæne. Det var et tilranet/ en egenmægtig tilegnelse domæne, men dette gav den onde magt over hele jorden. Grunden til, at Jesus måtte komme som et menneske var for at indløse jorden og fordi autoriten over jorden var givet til menneskeheden. Det er derfor, at Jesus altid benævnt sig selv som "Menneskesønnen." Kun en menneske, der vandrede i fuldkommen lydighed mod Herren kunne forløse jorden fra konsekvenserne af menneskets ulydighed. Jesus opfyldt dette perfekt og tog tilbage den myndighed over jorden, der var gået tabt ved den første Adam.

Vi kan have autoritet over noget og ikke besidder det endnu. Vi kunne få en bil, og ejendomsretten kunne blive sat i vores navn, og så venter forhandler på os at vi skal hente den. Men indtil vi har hentet den, er den ikke i vores besiddelse, selvom den tilhører os. Ejendomsretten til jorden blev sat i Jesu navn umiddelbart efter korset. Han er bare ikke kommet for at gøre fordring på sin besiddelse endnu, så forholdene på jorden vil hjælpe med at forberede Han's brud, kirken,til at regere med Ham.

Den første Adam's bruden levede i det mest perfekte forhold, dog valgte hun at være ulydig. Den sidste Adam's brud, Kristus, vil have levet under de mest vanskeligste forhold, og mod voldsomme angreb/stormløb af alle mørkets magter, hun vil vælge at adlyde. Ingen anden af Gud's skabning vil have udholdt, hvad hun vil have udholdt, og dog hun forblive trofast. Dette vil være et vidne for selv magter og myndigheder, at deres tid på jorden er slut. Selv engle vil undre sig over hende og betragter hende værdig til at være deres dommere. Hun vil være en værdig brud og fælles arving for Guds Søn.

Gud frister os ikke med det onde, men som anført i Jeremias 20:12 og andre steder, men at Han tillader os at blive prøvet. En prøve er forskellig fra en fristelse, selvom en fristelse kan være en testprøve, lige som det var for Adam og Eva. Vi bliver prøvet af Herren som er for at hjælpe os med at vokse og til at kvalificere os til forfremmelse ligesom vi tog prøver i skolen for at se om vi kunne blive forfremmet til den næste klasse. Avancement i Herren omfatter mere autoritet.

Som Francis Frangipane ynder at sige, "Du fejler aldrig en af Gud's prøver, du skal bare fortsætte med at tage imod dem, indtil du består." Det er dybest set sandt. Israel blev ved med at vandre i cirkler i fyrre år i ørkenen, fordi de ikke kunne bestå bestemte prøver, der var nødvendige, før de kunne indtage deres forjættede land. Mange kristne gøre de samme ting, og vandre i cirkler i deres åndelige liv, fordi de fejler i de samme prøver. Det er nu tid til at bestå prøverne og gå videre til at besidde vores forjættede land.

Ugens Ord 7

OP