Menu
6 Lov Kontra Nåde
Ugen's Ord 6, 2012
af Rick Joyner

For år siden læste jeg en undersøgelse om alkoholisme om, hvordan dette problem påvirkede forskellige folkegrupper. Det var meget oplysende. Den store overraskelse var, at den gruppe, der havde den højeste procentdel af alkoholikere, var en konservativ evangelisk trosretning, der forbyder at drikke enhver form for alkohol. Lige så overraskende var konstateringen af, at den gruppe, der havde den laveste procentdel af alkoholikere, var jøderne, der frit kan drikke. I årenes løb er andre lignende resultater af undersøgelse blevet fundet, som fremhæver en bibelsk sandhed, som apostlen Paulus skrev i 1 Kor. 15:56 : "Dødens brod er synd, og syndens magt er loven."

Vi bruger ikke videnskaben til at etablere vores teologi, men nogle gange bekræfter den bare den. Lovisk har en tendens til at virke det modsatte af dets tilsigtede resultat, faktisk styrker det synd, og vil aldrig være modgiften mod lovløshed. Selvfølgelig lærte hele USA dette under forbudstiden. Ikke alene fortsatte drikkeriet i Amerika under forbudet, men det så ud til at stige, såvel som andre forbrydelser. Forbudet skabte kriminelle ud af ellers lovlydige borgere, hvilket så ud til at åbne dem op for alle mulige former for kriminalitet og tilsidesættelse af loven.

Alligevel er alkoholisme en forfærdelig ting, der ødelægger mange familier og liv på en yderst grusom måde. Selvom jeg ikke kender til nogen alkoholisme i min egen familie, har jeg set dens svøbe tæt på, og det er forståeligt, at enhver, der har lidt af det i deres egen familie, ville have en tendens til at være en lovisk med hensyn til at drikke. Alligevel virker det ikke. Vi kan sætte folk i fængsel, så de ikke synder, men det vil aldrig tage synden ud af deres hjerter. Give frihed fra fængslet, vil de sandsynligvis gå til endnu værre ekstremer, med den medfølgende skyld og skam, der driver dem endnu længere ud.

Jeg forsøger ikke at fremme druk, men jeg advarer mod at blive ligesom farisæerne og lave menneskeskabte love, der overstiger de bibelske bud. Det er ikke kun kontraproduktivt i håndteringen af problemet, men det gør hyklere ud af gode moralske mennesker. Vi må smide lovtrældommens tyranni, som unødvendigt får mange til at snuble.

Jeg har deltaget i jødiske begivenheder og bryllupper, hvor der altid var åbne barer, men jeg kan aldrig huske, at jeg har set nogen selv bedugget. Der er frihed til at drikke, men også en mådeholdenhedskultur. Kirken formodes at være en frihedskultur, fordi vi får at vide, "hvor Herrens Ånd er, der er frihed" (se 2. Kor. 3:17). Mådeholdenhed kan være et langt stærkere vidne end afholdenhed. Afholdenhed kan betyde svaghed og mangel på selvkontrol.

Men mennesker, der mangler selvkontrol og har overdreven og tvangspræget personlighed, behøver slet ikke at drikke. Som Ordet også lærer, for kærlighedens skyld, bør de, der har frihed i visse ting, vise tilbageholdenhed, når de er sammen med dem, der er svage. Det er langt værre nogensinde at få nogen til at snuble. Vi er nødt til at være forpligtet til denne tilbageholdenhed, samtidig med at vi nægter at lægge os ned over for dem som holder sig strengt til lovens bogstav.

Jesus havde bemærkelsesværdig nåde over for syndere, men han havde ingen tolerance over for de selvretfærdige eller over for farisæerne. Hvis kirken havde den samme Ånd som Kristus, ville syndere skynde sig hen til kirkens døre for at få hjælp i stedet for at blive frastødt af den. Vi citerer ofte, hvordan vi elsker synderne, men hader synden. Men alt for mange syndere bliver mødt med had, eller i det mindste en moralsk hovmod, når de møder kristne. Dette er ikke hele kirkens opførsel, men der er alt for meget selvretfærdighed, som ikke kun afviser syndere, der har brug for Kristus, men det afviser Kristus. Det var ikke synderne eller endda den der var besat af en dæmon, de afviste Kristus men de selvretfærdige, der forfulgte Jesus og derefter fik ham korsfæstet.

Selvfølgelig er der en grøft på hver side af livets vej – lovløshed på den ene side og lovtrældom på den anden side. Mange, der falder i grøften på den ene side, overreagerer og falder så i den modsatte grøft. Mådeholdenhed er nøglen til at blive midt på livets vej. Det er grunden til, at vi får at vide i Filipperne 4:5: "Lad jeres mådehold blive kendt for alle" ( KJV ). Jeg hælder til frihedens side ud fra den teologiske overbevisning om, hvad Det Nye Testamente lærer. Jeg ved dog også godt, hvor god frugten er af strenge, selv autoritære programmer til at hjælpe mennesker, der er særligt svage i selvkontrol og ofte falder til vanedannende praksis. De, der har en tendens til lovløshed, kan være nødt til at læne sig mod mere streng disciplin. De, der er tilbøjelige til lovtrældom, skal muligvis læne sig lidt den anden vej. Alligevel bør vores mål være at vandre midt på vejen.

Vejens centrum er hellighed. Dette er blevet et dårligt ord hos mange, fordi det indebærer lovtrældom, men sand hellighed er den største frihed, vi nogensinde kan kende, og den største beskyttelse mod overdreven eller syndig adfærd. "Hellighedens skønhed" er et kendetegn ved det autentiske og er så attraktivt, at det vil tiltrække de værste syndere med ærefrygt og undren. Det åbenbarer for dem i deres inderste, hvad de er skabt til at være.

Vi vil fortsætte med at undersøge, hvad hellighed er i næste uge, fordi det er livsnødvendig for det sande kristne liv, men vi skal slippe fri af de begreber, der fordrejer det. Vores mål er at kende Herrens stemme og følge ham, ikke kun metoder eller formler, og at fjerne de hindringer for dette, som både lovtrældom og lovløshed er.

Ugens Ord 7
OP