Menu
50 Livets Vej 43
Herren Disciplinerer Dem, Han Elsker
Ugen's Ord 50, 2012
af Rick Joyner

Når vi betragter erfaringerne fra det seneste valg, var en væsentlig faktor, at flere moralske firewalls blev brudt, mens Amerika fortsætter ad den vej, som Herren i hans ord definerer som "ondskab." Dette er den vej, han bekræfter, at han vil dømme verden efter. Vi er uden tvivl på vej mod en stadig strengere dom. Vi skal huske på, at Guds dom ikke er fordømmelse eller ødelæggelse, men disciplin fra Herren for dem, han elsker.

Herren kalder, vinker og endog argumentere med nationer, før han sender dom. Når dommen er nødvendig, er han normalt så nådig og barmhjertig som muligt, idet han altid foretrækker barmhjertighed frem for dom. Det bliver mere alvorligt, hvis vi fortsætter med at gøre modstand og går den forkerte vej. Der er en tid, hvor kun streng dømmekraft vil virke. Så er der et tidspunkt, hvor ingen disciplin vil virke, og det bliver efterfulgt af ødelæggelse.

Der er fire hovedårsager, der bringer Guds dom over et land i Skriften: 1) udgydelse af uskyldigt blod, 2) vende sig til det, Herren definerer som "ondskab", 3) vende sig fra Herren for at tilbede afguder og 4) oprør. Der er andre, men disse er de fire, der oftest behandles i Skriften og har de mest alvorlige konsekvenser. I mere end et halvt århundrede har Amerika været på vej i den forkerte retning med hensyn til alle disse. Amerika har også været under en stadig hårdere dom. Intet til dato ser ud til at have fået opmærksomhed fra mere end nogle få. Lad os nu kort se på disse fire faktorer, og hvordan Amerika kan klare sig:

#1) Udgydelse af uskyldigt blod.

Hvad kan være mere uskyldigt end det ufødte? Mange diskuterer, om et foster skal betragtes som levende, men Guds definition er, at livet er i blodet. Hvis der er blod, er der liv, så i hans øjne er fosteret i live umiddelbart efter undfangelsen. Selv dyrene vil villigt ofre deres eget liv for at beskytte deres unge, så abortsynden falder under dyrene i denne grundlæggende moral. Den første test af Salomons visdom var at skelne moderen, som var forsigtig og værdsatte sit barns liv. Dette er den mest grundlæggende test af moralen hos ledere.

Vi har en smule opmuntring i, at mere end 50 procent af amerikanerne nu anser sig selv for at være pro-life. Men vi må også spørge, hvordan kunne næsten halvdelen af alle amerikanere mene, at der ikke er noget galt med abort? Og hvordan kunne så stor en procentdel af dem, der hævder at være pro-life, stemme på pro-abortkandidater? I bedste fald er der en alvorlig afbrydelse et eller andet sted for, at disse vigtigste moralske spørgsmål ikke er en afgørende faktor for, hvem vi stemmer på. #2) At vende sig til det, Herren definerer som "ondskab".

Seksuel umoral i enhver form er defineret som ondskab i Skriften, men "perversion" og homoseksualitet er særligt fremhævet. Der er rigelige beviser på vores glidning ind i dette. Undersøgelser har vist, at et flertal af evangelisk kristne unge ikke synes, der er noget galt med at have sex eller leve sammen før ægteskabet. Perversion i næsten enhver form er ved at finde stigende accept og popularitet, og den islamiske verden betragter Amerika som en homoseksuel nation på grund af dets dominans i vores kultur.

#3) At vende sig fra Herren for at tilbede afguder.

En afgud er ikke så meget det, vi bøjer os for, så meget som det, vi sætter vores lid til i stedet for Gud. Penge er det mest udbredte afgud som folk sætter deres lid til i stedet for Gud. Hvor står vi i dette?

#4) Oprør.

Det eneste bud med løfte, som står i både Det Gamle og Nye Testamente, er at ære vore fædre og mødre. Løftet er, at det ville gå os godt, og at vores dage kan blive lange i det land, som Herren har givet os (se 5 Mosebog 5:16). Tænk over dette: Hvor står der i Skriften at ære de unge? Ingen steder. Mange gange får vi besked på at ære de ældste. Hvor kommer den ungdomscentrerede vægt, som vi har i dag, fra? Selvfølgelig elsker og værdsætter vi ungdommen fra fødslen af, men hvor er respekten for de ældste i vores kultur, som er så grundlæggende for bibelsk retfærdighed? Behøver vi overhovedet at tale om det voksende oprør fra de unge mod de ældre, som vender sig mod Herren og hans veje?

Vi fejler åbenbart i alle disse og falder stadig. Hvad vil stoppe glidebanen? Intet valg kan gøre dette. Vi skal have en anden stor opvågning, ellers er vores tid kort.

Ugens Ord 51
OP