Menu
40 Livets Vej 33
At Vende Sig Til Gud Omvendelse Bringer Håb
Ugen's Ord 40, 2012
af Rick Joyner

I sidste uge skrev jeg, at jeg ville fortælle om de to ting, vi skal gøre for at få Herren til at betale hele verdens gæld. Den første er simpelthen at vende sig til ham i omvendelse fra at tro vi ikke havde brug for ham, og bede ham om hjælp. Det andet er at lade ham hjælpe os. Så enkelt er det.

Vil verden gøre dette? Ja. Som vi ser i Esajas 60:3-5, efter at mørke har dækket jorden og dybt mørke folket, vil Herrens herlighed vise sig over hans folk, og nationerne vil vende om til Herrens lys, som er over dem. Nationerne vil komme til lyset. Det mørke, de har gennemgået, vil overbevise verden for altid om ikke nogensinde at prøve at leve uden Gud igen.

Jesus har allerede betalt vores gæld, og det inkluderer verdens finansielle gæld. Herren kunne nemt knipse med fingrene og betale hele verdens gæld i dag. Himlen ville ikke engang vide, at noget var gået ud af dens enorme skatkammer. Grunden til, at han ikke gør dette, er, at vi ville være tilbage i den samme gæld, eller endnu værre, hvis vi ikke lærer, hvad der fører os ind i sådan trældom. Så Herren venter først på, at vi forstår dette og vender os fra vores onde veje, som er omvendelse, før han eftergiver vores gæld. Dette gælder for os personligt, nationalt og for hele verden.

Verden vil komme til lyset, som vi ser i Esajas 60:3. Men lige nu ville det være fantastisk at se kirken komme til hans lys. Har de mørke tider allerede været nok til at få os til at angre vores oprør og vende tilbage til ham, så vi ikke skal opleve noget værre? Det har det åbenbart ikke. Vi får at vide, at dommen begynder med Guds hus, fordi han skal sætte sit eget folk fri, før vi kan bruges til at sætte nationerne fri. Herren foretrækker barmhjertighed frem for dom, og selv hans dom er disciplin for dem, som han elsker, så vi lærer ikke at blive ved med at gøre de ting, der sårer os.

Alle de økonomiske rystelser, verden gennemgår, er en parallel til de domme, der faldt over Ægypten for at sætte Guds folk fri. Da Israel først blev fri og blev etableret i det forjættede land, blev de kaldet til at være et lys til at lede andre nationer ud af trældom. Dette er stadig opfordringen til Guds folk – at komme fri af denne verdens trældom, gå gennem ørkenens disciplin for at lære Guds veje og derefter besidde vores løfter, så vi kan hjælpe verden ud af dens trældom.

Tegnene på endnu en stor opvågning viser sig nu. Der er stigende beviser på et tilbageslag mod vor tids store mørke, og en stor tilbagevenden til Gud er nært forestående. Dette er meget opmuntrende, men det betyder ikke, at problemerne er ovre. Gennem mørket vil vi snart begynde at se Guds herlighed vise sig over hans folk. Folk vil begynde at komme til lyset, indtil nationerne til sidst kommer til det.

I Ap.g. 14:22 står der, at apostlen Paulus gik omkring “og styrkede disciplenes sjæle og opmuntrede dem til at fortsætte i tro, og han sagde: "Gennem mange trængsler skal vi komme ind i Guds rige." I øjeblikket er det svært at finde kristne, der ikke lukker ørerne for en sådan "styrkende og opmuntrende", fordi de er faldet til den vildfarelse, vi også blev advaret om i disse tider - at de ville kun ønsker at "få deres ører kildet, vil de samle sig lærere i overensstemmelse med deres egne ønsker" (2 Tim. 4:3). Men for de modne i Kristus bliver det begejstring, når de hører om kommende problemer, fordi de ved, ligesom Paulus, at der i enhver prøvelse er en dør til riget.

Af denne grund har de modne lært, som Jakob sagde til "Betragt det som en glæde, mine brødre, når I møder forskellige prøvelser" (Jakob 1:2). Når vi lærer, at der i hver prøvelse er en port til kongeriget, begynder vi at blive begejstrede for prøvelsen. Vi ønsker alle en stor sejr, men vi kan ikke få en stor sejr uden en stor kamp. Jo større prøvelse, jo større sejr, og jo større bliver døren til riget. Ligeledes vil hele verden gå ind i riget gennem den "store trængsel."

Flugten fra enhver prøvelse er den samme – vend dig til Gud og beslut dig for at adlyde ham. Ethvert menneskeligt problem er resultatet af, at menneskeheden vender sig bort fra Gud, og svaret på ethvert menneskeligt problem er at vende tilbage til ham. Når verden vender tilbage til Gud, vil al gæld i verden blive løst. Som vi læser i slutningen af Åbenbaringens Bog, er den endnu bedre end som så:
Og jeg hørte en høj røst fra tronen, der sagde: "Se, Guds tabernakel er blandt mennesker, og han skal bo iblandt dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være iblandt dem. og han skal tørre enhver tåre af deres øjne; og der skal ikke længere være nogen død; der skal ikke længere være nogen sorg eller gråd eller smerte; de første ting er gået bort." Og han, der sidder på tronen, sagde: "Se, jeg gør alting nyt" (se Åb. 21:3-5).

Profeten Esajas talte også om, hvordan jorden ville blive vendt tilbage til det paradis, den oprindeligt var tænkt som, som vi ser i:

Esajas 11:6-9.
Og ulven vil bo hos lammet, og leoparden vil lægge sig hos kid, og kalven og den unge løve og fededyrene sammen, og en lille dreng skal lede dem. Også oksen og bjørnen vil græsse; deres unger vil lægge sig sammen, og løven skal æde halm som oksen. Og det ammende barn vil lege ved kobraens hul, og det fravænnede barn vil lægge sin hånd på hugormens hule. De vil ikke skade eller ødelægge på hele mit hellige bjerg, for jorden vil være fuld af viden om Herren som vandet dækker havet.

Riget kommer helt sikkert, og vi har det største budskab om håb, som verden nogensinde har hørt, og som skal forkyndes, før det kan komme. Det første tegn, vi må se, er dette håb, der stiger i Guds folk.

Ugens Ord 41
OP