Menu
26 Livets vej 19
Menneskets Ultimative Formål: At elske Gud
Ugen's Ord 26, 2012
af Rick Joyner

Inden for ethvert felt eller profession kan vi finde mennesker, der søger at udmærke sig, men ofte er der flere, der slår sig ned på et sted, hvor de bare gør nok for at klare sig. De kan gøre en kraftanstrengelse, når de beslutter sig for at gøre mere eller gøre det bedre, men de varer normalt ikke længe, før de begynder at falde til ro igen. Desværre er kristne generelt ens om deres tro, og de fleste synes bare at gøre nok for at klare sig. Som Herren sagde til menigheden i Laodikea i Åbenbaringens Bog, at være lunken er så frastødende for ham, at han vil "udspy disse ud af sin mund." Det er en meget farlig formodning. Der er intet mere stødende i et forhold end ligegyldighed, og når vi er ligeglade med Herren, begår vi så frygtelig en fejl, at han endda sagde, at det ville være bedre at være kold end lunken.

Menneskets ultimative formål er at elske Gud, og vores livs ultimative succes vil blive bestemt af, hvor meget vi elsker ham. De, der virkelig kender ham, kan ikke være lunkne. De, der er lunkne, bliver bedraget til at tro, at de kender ham. Som Herren advarede, kan vi gøre mange store gerninger i hans navn, men så høre fra ham på den store dommedag, at han aldrig kendte os. Selvfølgelig ved han, hvem vi er, men dette ord, som han bruger for "kend" i denne tekst, taler om den dybeste form for viden og intimitet.

Apostlen Paulus brugte sin tids store atletik, løb og boksning, som et eksempel på, hvordan vi skulle forfølge vores hensigt i Herren. Jeg har kendt mange store professionelle atleter, og dem, der nåede toppen af deres felt, har alle det samme tilfælles – fremragende indsats. Selvfølgelig skal de have grundlaget for atletisk koordination og dygtighed, men de kommer dig ikke langt uden forpligtelsen til at yde en større indsats.

Jeg sad med Reggie White i hans hule engang, da vi fik selskab af en holdkammerat fra Green Bay Packers, som også var en All-Pro-spiller. Det kom frem i en samtale, at de begge mente, at der sandsynligvis var folk på tribunen i hver by, de havde spillet i, som havde et bedre potentiale, end de havde. De manglede dog indsatsen for at udvikle det, hvilket er nødvendigt for at spille på topniveau i en sport. Så dem med fremragende potentiale brugte deres tid på tribunen på at betale for at se andre gøre, hvad de kunne have gjort. Dette er sandsynligvis sandt i enhver sport og ethvert erhverv. Det er trist, men hvor meget mere trist vil det være at være i den position for evigt?

De, der spillede basketball med Michael Jordan, sagde, at han havde et bedre talent end gennemsnittet, men det var ikke det, der gjorde ham stor – det var hans fokus og hengivenhed at være den allerbedste, han kunne være, hver gang han trådte ind på en basketballbane. Dette var ikke kun hengivenhed til kampene, men han var altid den første til træning og den sidste, der gik.

Kristne falder også ind under de samme kategorier. Nogle vil ikke gøre mere, end de skal for at klare sig. Flertallet ønsker nok at være gode kristne og gøre en indsats for at lære og vokse i Kristus, og så har nogle få en ualmindelig hengivenhed. Disse læser konstant, studerer, hører særlige talere eller går til kirker og konferencer, hvor de føler, at de kan lære af Herren eller opleve ham på en eller anden måde. Vi kalder disse dem, der er "i brænd for Gud". Men hvordan kan nogen, der har mødt den levende Gud, ikke være i brænd for ham?

De, der læser artikler som denne WFTW, er sandsynligvis i kategori tre – du er på jagt efter Gud. Du står sandsynligvis op tidligt om morgenen for at have en andagtstid og søge frisk manna fra Herren. Du er seriøs med at være det salt og lys, du er kaldet til at være, og du går til bedemøder for faktisk at bede, og du har mange ting, du beder om. Når du læser og studerer, er det med formål. I er dem, der sandsynligvis vil være en del af Guds største træk, der nogensinde er kommet på jorden, og som snart vil være over os. Din hengivenhed og indsats vil betale sig.

Den største gave, vi kan få som kristne, er åndelig sult. Den tid og indsats, vi har brugt på at kende Herren og hans veje, er ved at betale sig mere, end vi nogensinde havde drømt om. De, der har været sløve i deres jagt på Gud og deres hensigt med ham, vil ligeledes snart have stor anger på grund af deres mangel på hengivenhed. Men han er nådig, og hvis vi vil omvende os fra at være lunkne, kan han indhente den tid, vi har mistet.

I de tider, vi går ind i, vil de, der forbliver lunkne, ikke klare det. De, der ikke havde hengivenhed til at høre Herrens ord og adlyde dem, byggede ikke deres liv på Klippen. Mange vil ikke klare sig gennem de storme, der kommer. De, der har bygget på Klippen, vil høste den største høst i historien og vil i evighed være kendt som dem, der tjente Herren i de sidste dage.

Den største begivenhed, der snart vil være over os, er ikke den store trængsel, men den store høst, som er tidens afslutning. Det er de tider, som profeterne og retfærdige i fortiden ønskede at se, og vi er blevet kaldet til at leve i dem. Vi må ikke spilde denne største af alle muligheder.

Fordi en af de kritiske faktorer i at bygge et hus, der vil stå i disse tider, er at høre Herrens ord, har vi studeret, hvordan han taler profetisk og vil fortsætte, men det vil ikke gavne os, hvis vi ikke adlyder hvad Han siger. Hvis vi har været useriøse i vores jagt på Gud, er dette tidspunktet til at blive seriøs og forblive seriøs, uanset hvad andre gør. Vi vil snart være meget glade for vores hengivenhed og meget anger over den tid, vi spildte. Lad os bestemme, at vi fra dette tidspunkt vil være glade.

Ugens Ord 27

OP