Menu
51 Guds Dom 14
Guds Retfærdighed Bliver Barmhjertighed For Syndere Ved Korset
51 Uge 2011
af Rick Joyner.

Vi kan ikke forstå Guds veje uden at forstå hans domme, men dette kan være den mest forsømte af bibelske lære i moderne tid. Dette skyldes, at mange tænker på Guds domme som fordømmelse og/eller ødelæggelse. Dette er faktisk meget sjældne konsekvenser af hans domme, men de ikke-genfødte har en tendens til at tænke i ekstremer. Det er ikke muligt at forstå Guds riges komme uden at forstå hans domme, fordi Skriften er tydelig på, at han kommer for at dømme jorden. Som Skriften også gør det klart, er dette en god ting, ikke noget at være bange for, medmindre vi er onde. Overvej denne første omtale af Guds domme i Skriften i 2 Mosebog 6:6.

"Jeg vil også forløse dig med en udstrakt arm og med store domme."

Israels forløsning var resultatet af Guds domme, og det er vores også. De domme, der frigjorde Guds folk fra Ægypten, var over Ægyptens guder, og de domme, der vil befri Guds folk ved slutningen af denne tidsalder, vil ligeledes være over denne verdens guder. En falsk gud er alt, som vi giver vores hengivenhed til, som formørker vores hengivenhed for Gud, eller som vi sætter vores lid til i stedet for Gud. Vi får at vide i Hebræerbrevet 12, at den store rystelse, der kommer over jorden, vil være sådan, at "alt, der kan rystes, vil blive rystet. "Vi får også at vide, at det er sådan, at det, der ikke kan rystes, vil forblive (se Hebræerbrevet 12:26-28). Den rystelse, der kommer, og selv nu er over os, er at afsløre det, der alene er et solidt fundament, som vi kan stå på – tillid til Gud, hans rige og hans autoritet. Hvis det er det, vi har bygget vores liv på, bliver vi ikke rystede, når alt andet er det.

Retfærdighed kræver straf for overtrædelser. Alligevel er Guds barmhjertighed over for os ikke resultatet af, at Jesus bønfaldt Faderen om ikke at slå os, men det er resultatet af Guds retfærdighed, som anerkender, at Jesus blev straffet for vores overtrædelser. Derfor ville det ikke kun være for os at blive straffet også, eller det ville betyde, at Jesu offer ikke var nok. Korset er retfærdighedens ultimative sted, hvor Guds ultimative retfærdighed for overtrædelse åbenbares, og når vi ser den og syndens forfærdelige konsekvenser og stoler på, at Sønnens offer var nok for vores overtrædelser, omsætter det retfærdighed til barmhjertighed.

Vi fortjener straffen for vores overtrædelser, men Jesus tog vores straf. Det er grunden til, at vi står og altid vil stå på hans retfærdighed og det offer, han bragte, og ikke vores eget. I al evighed vil vi ære ham som lammet, der betalte for vores frelse. Der kunne ikke være barmhjertighed uden retfærdighed, men det ville ikke kun være for os at blive straffet for vores overtrædelser, når Jesus allerede er blevet straffet for dem.

Kristne bliver ofte kaldt arrogante, fordi vi hævder, at korset er den eneste vej til Gud. Men for Gud at have sendt sin søn for at gøre dette for os - at lide det offer, han gjorde for vores forløsning, og derefter at sige, at vi ikke har brug for dette og kan opnå vores egen retfærdighed på en anden måde, er faktisk i virkeligheden den faldne mands ultimative arrogance. Stolthed forårsagede Satans fald og næsten hvert fald siden. Stolthed vil holde mennesket i dets faldne tilstand, og kun ydmygheden ved at omfavne det, Jesus gjorde for os, kan befri os fra vores faldne tilstand og forsone os med Gud.

Jesus betalte prisen for hele verdens synder, og enhver kan blive fuldstændig forløst fra konsekvenserne af deres overtrædelser ved blot at stole på Jesu kors som grundlaget for deres accept med Gud. De, der afviser hans offer, vil bære konsekvenserne af deres overtrædelser, som mange vælger at gøre. Kald det, hvad de vil, men det er en ultimativ stolthed, der får enhver til at afvise den forløsning, som Gud har givet.

Herren ønsker ikke, at nogen skal lide under følgerne af deres synder, men der skal være et valg. Der kan ikke være nogen sand lydighed, medmindre der er frihed til at være ulydig. Der kan ikke være nogen sand tilbedelse, medmindre der er frihed til ikke at tilbede. Ellers ville Herren have gjort bedre bare at skabe computeren til at tilbede ham, programmere den til at gøre det, og der ville aldrig have været en overtrædelse, men hvor virkelig ville denne hengivenhed være?

Af denne grund er frihed grundlaget for den sande tilbedelse af Gud. Han leder efter dem, der vil tilbede ham i Ånd og i Sandhed, ikke under tvang. Det er derfor, evangeliet må komme i svaghed, båret af jordkar, som selv har brug for den forløsning, de prædiker. Den kraft, som evangeliet kommer med, er at befri os fra konsekvenserne af syndefaldet, sygdom og sygelighed, men hvis det kom med for meget kraft, ville folk være nødt til at underkaste sig det og ville ikke have det valg, der beviser sand hengivenhed.

Det var Guds kraft, der strakte himlen ud som et teltforhæng. Da Herren delte Det Røde Hav for Moses, kedede englene sig – de havde set meget større ting end dette. Hvis Gud ønskede at åbenbare sin magt til at tvinge mennesker til at tjene ham, kunne han skrive sit navn i himlen med stjernerne. Den kraft, som han har givet sit folk at vandre i, er ikke at bevise sin magt, men at bevise sin kærlighed – at han bekymrer sig om os og ikke ønsker, at vi skal lide. Faktisk elsker han os så meget, at han kom for at bære vores lidelse, så vi ikke skulle gøre det. Alligevel må vi vælge at stole på ham og adlyde ham, ellers vil vi bære konsekvenserne af vores stolthed og overtrædelser.

Lad os beslutte at fejre hver dag i den store kærlighed, han har til os, og den store pris, som han betalte for vores overtrædelser. Det er retfærdigt, at han, der betalte en sådan pris, skal have vores ultimative hengivenhed. Det er kun for evangeliet, historien om en sådan kærlighed, at blive delt af os hver dag og på enhver måde, så han kan modtage belønningen for sit offer – de mennesker, han elskede så højt, at han ville betale en sådan pris for dem. Retfærdigheden kræver, at vi frit deler det, vi så frit har modtaget.

Lad os beslutte, at dette år bliver året, hvor vi deler denne største skatte, som vi er blevet betroet – evangeliet med alt, hvad vi kan.

Uge 52
OP