Menu
28 Den profetiske Oplevelser, del 5
Standarder for Kristen Levevis
28 Uge 2011
af Rick Joyner.

Sandt kristent discipelskab er et liv i offer, ikke anskaffelse. Dette betyder ikke, at vi ikke skal sørge for vores familier, som vi også får at vide i 1 Tim. 5:8: "Men hvis nogen ikke sørger for sine egne, og især for sine familier, har han fornægtet troen , og er værre end en vantro." Der er dog en forskel mellem at forsørge vores familier og at være materialistisk, grådig eller endda umådeholden.

Der er en grøft på hver side af livets vej. Overreaktionen for kristne, der havde en fattigdomsånd, fik andre til at falde i grøften på den anden side og blive verdslig sindede og materialistiske. I frygt for at blive "så himmelske, at de ikke er jordiske gode", er de blevet så jordiske, at de hverken er gode for himlen eller jorden.

Det er ikke en overdrivelse at sige, at de fleste kristne, og faktisk de fleste mennesker, tænker i ekstremer. Vi har en tendens til at dømme andre ud fra deres mest ekstreme elementer eller handlinger. Men når det kommer til at vandre i sandhed, findes livets vej næsten altid i spændingen mellem yderpunkterne.

Af denne grund får vi at vide i Filipperne 4:5: "Lad jeres mådehold blive kendt for alle" (KJV). Dette handler ikke kun om vores materielle ejendele, at spise eller drikke, men også i læren. Vi skal være klare og kompromisløse med hensyn til det grundlæggende, men de andre perifere lærer, endetidslære og andre læresætninger, der er tvetydige og åbne for forskellige udlægninger, det sikre sted er mådehold – ikke at trække mod ekstremerne.

Dette skal selvfølgelig balanceres med, at der findes en eller anden sandhed i det yderste. Det lyder måske ekstremt at sige, at Jesus er den eneste vej til Faderen, men det er en ekstrem sandhed, vi ikke kan gå på kompromis uden at gå på kompromis med grundlaget for hans guddommelighed. Det er ham, der sagde dette, og hvis det ikke er sandt, så må han have løjet, og ville derfor ikke være Skriftens Gud.

Herren kunne have været meget mere specifik med hensyn til sådanne ting som kirkestyre, mad og drikke, men at gøre det ville bare gøre den nye pagt til en anden lov i stedet for forholdet til Gud, som det formodes at være. Der er helt sikkert bud fra den Nye Pagt, men de handler mere om kærlighed end hvad man skal spise, drikke eller små detaljer i opførsel. I Apostelgerninger 15:23-29 får vi den grundlæggende adfærdsstandard, som kristne kræver:

"Apostlene og brødrene, der er ældste, til brødrene i Antiokia og Syrien og Kilikien, som er fra hedningerne, vi hilser jer. "Siden vi har hørt, at nogle af vores skare, som vi ikke gav nogen instruktion til, har forstyrret jer med deres ord og foruroliget jeres sjæle, det forekom os godt, da vi var blevet enige, at udvælge mænd til at sende til jer sammen med vores elskede Barnabas og Paulus, mænd, som har sat deres liv på spil for vor Herre Jesu Kristi navn. "Derfor har vi sendt Judas og Silas, som også selv vil fortælle det samme mundtligt . ”For det syntes Helligånden og os godt ikke at pålægge jer en større byrde end disse væsentlige ting: at I afholder jer fra afgudsoffer og fra blod og fra det kvalt og fra utugt; hvis I holder jer fri for sådanne ting, vil I klare jer godt. Lev vel."

Dette blev bekræftet som Helligåndens vidnesbyrd og de stiftende apostle og kirkens ældste. Dette er Skriften. Vi kan ikke påtvinge mere end dette som adfærd for begrænsninger uden at sætte dem under lovtrældom. Men i Det Nye Testamente var der meget højere standarder for enhver, der ville være leder i kirken. Ledelse er ikke kun positionen som ældste eller apostel, men ledelse er grundlæggende indflydelse.

Når vi modnes i Kristus, bør vi ønske at leve efter højere standarder end det minimum, vi kan slippe af sted med. De sande elskere af Gud søger ikke at gøre det minimum, de kan klare sig med, men efter hvor meget mere de kan gøre for ham. Et spædbarn, der er totalt hjælpeløst, er også totalt egoistisk. Efterhånden som et barn modnes og forstår mere og kan mere, bliver de mindre egoistiske. Det samme gælder for dem, der bliver født på ny. Nye kristne vil ofte blive fortæret af fordelene, men de modne, der har lært korsets kraft, vil være som apostlene, der takkede Herren for, at de blev anset for værdige til at lide skam for hans navns skyld. Ligeledes vil umodne profetiske mennesker normalt være meget forskellige, når de modnes, men vi skal give dem en chance for at modnes.

Uge 29
OP