Menu
29 Den profetiske Oplevelser, del 6
Modningsprocessen For De profetiske
29 Uge 2011
af Rick Joyner.

Vi har diskuteret kristen modenhed i forhold til det profetiske – især hvordan det kan påvirke den måde, vi udlægger indtryk på. På indtryksniveauet af profetisk åbenbaring kan de umodne være tilbøjelige til at blande deres egne følelser ind, selv når de er midlertidige, såsom koffeinabstinenser, fordomme på godt og ondt og meninger. Det kræver den slags erfaring, der kun kan komme fra modenhed, at lære at adskille, hvad Helligånden kan indtrykke i os, og hvad der er vores egne sanser.

Du forventer, at to-årige bærer bleer og laver rod med næsten alt, hvad de rører ved. Vi er nødt til at tillade de unge i Kristus at være umodne, og ja, lave rod. Unge og umodne profetiske mennesker vil opføre sig som unge og umodne profetiske mennesker. Troen, som nogle har forsøgt at påtvinge profeterne – at hvis du lavede en fejl, er du en falsk profet – hæmmer deres modenhed, eller endnu værre, det kan dybt forvrænge deres karakter.

Hvilken lærer kunne undervise, hvis de var under den byrde, at hvis de lavede én fejl, ville de blive betragtet som en falsk lærer? Hvilken præst kunne nogensinde give råd til nogen, hvis de var under pres om, at hvis de kun begik én fejl, ville de blive betragtet som en falsk hyrde? Sådanne ville fordreje disse tjenester, ligesom det åg, der pålægges unge profetiske mennesker, kan fordreje deres udvikling.

Vi vil diskutere dette lidt mere senere, men bare det at have profetiske gaver gør en ikke til en profet. Profetembedet er en særlig opgave, og indtil vi har modtaget den opgave fra oven, bør vi blot betragte os selv som kristne, der forsøger at vokse i Åndens gaver og frugter til at være den største tjener for ham, vi kan være. Vi har ligeledes brug for at give nåde til dem, der blot forsøger at modnes i deres kald og gaver.

En af helvedes primære porte, hvorigennem en religiøs ånd får adgang til kirken, er gennem mere modne troende, der fejlagtigt dømmer og fordømmer yngre troende for deres adfærd, hvilket normalt er simpel umodenhed. Vi må ikke tillade, at det åg bliver lagt på os eller på dem, vi har ansvaret for. De unge skal have lov til at være umodne og modne på en normal måde, hvoraf meget har at gøre med at lære af vores fejl.

Uden tvivl har vi et generelt problem i kirken med mange troende, der ikke modnes, som de burde. Jeg tror, at dette var den egentlige definition af Herrens advarsel om de sidste dage, da han sagde: "Ve dem, der ammer spædbørn i de dage" (se Matt 24:19), som jeg tror kunne have været fortolket som: "Ve dem dem, der holder deres folk i umodenhed." Vi skal bestemt modnes, men vi skal lade folk modnes i det rigtige tempo, ligesom apostlene, de ældste og Helligånden var besluttet på at gøre med de nye ikke-jødiske troende.

Det er her mådehold er så vigtigt. Da vi stadig dækker, hvordan indtryk er én måde, Herren taler til os på, men også hvordan man kan skelne mellem noget, han har indprentet os ud fra vores egne fordomme eller perspektiver – mådehold er en nøglefaktor i dette. En moderat person vil ikke have en tendens til at være så fordømmende eller til at se folk i ekstremer. Der er en tid til at se tingene i ekstremer, fordi det er sandheden, men vi ønsker ikke at gøre dette, fordi vi er ekstreme.

Den opfattelse, som de fleste synes at have om profetiske tjrnester er, at de er ekstremister og ser alting i ekstremer. Dette kan være tilfældet for de umodne, og det er sandt, at der er faktorer, der forhindrer folk i at modnes i det profetiske, mens de opholder sig i en typisk kirke. Jeg hører folk sige, at de vil være en "nådeprofet", og andre kan lide at være strenge, men hvis vi skal være den ægte vare, bør vi ikke læne os mod en sådan etiket, men snarere være, hvad vi skal være for at udføre det gerning vi har fået tildelt. Alt mindre afslører bare, at vi stadig er tøser.

Vi ser i Åbenbaringens Bog, hvordan Herren Jesus havde et forskelligt ord for hver af de syv kirker, selvom de alle eksisterede på samme tid og på det samme generelle sted. Nogle kirker, der har været tilbøjelige til lovtrældom kan have brug for et stærkt nådebudskab, mens nogle kirker, der har været tilbøjelige til lovløshed, kan have brug for et ord om Guds dom. Paulus skrev i Romerbrevet, at vi skulle "se Guds godhed og strenghed" (se Rom 11:22). Hvis vi kun kan se hans venlighed, så ser vi ham ikke, som han er, og vi vil sandsynligvis ikke repræsentere ham, som han virkelig er. Hvis vi kun kan se hans strenghed, så er det samme sandt. Vi skal se dem begge sammen, hvis vi skal se ham, som han er, og repræsentere ham, som han er.

Uge 30
OP