Menu
2 Se og Høre 2
Uge 2, 2011
af Rick Joyner.

Pastorens tjeneste er kun nævnt én gang i Det Nye Testamente - i Efeserbrevet 4:11, hvor det er opført med de andre udrustningstjenester, der er givet til kirken. Der er ingen definition eller beskrivelse givet til denne tjeneste i Det Nye Testamente, men alligevel har denne ene tjeneste nærmest domineret kirkens ledelse siden det tredje århundrede. Ægte Ny Pagts tjeneste er en teamtjeneste, som vi ser i dette vers, og vi er nødt til at modtage alle tjenestegrenene for at være en fuldt ududrustet kirke.

Selvom næsten alle protestantiske, evangeliske, pinse- og karismatiske kirker ledes af nogen med titlen pastor, er de færreste af disse pastorer i bibelsk forstand. Dette betyder ikke, at de ikke er sande tjenester, men de fleste er lærere, evangelister, profeter eller måske endda apostle. Men da pastor er den titel, de fleste kristne forholder sig til, tager de denne titel, når de leder en kirke. Dette har virket noget, men i de kommende tider bliver vi nødt til at blive mere bibelske med kirkens ledelse.

At beskrive en Ny Pagts profets tjeneste vil kræve en vis undersøgelse af det hold, som den Ny Pagts tjeneste er beregnet til at være. Vi kan ikke rigtig forstå nogen af disse udrustende tjrnrster, inklusive profeten, uden at forstå det indbyrdes forhold til holdet. Dette er faktisk sandt for alle de nytestamentlige tjenester – vi kan ikke rigtig forstå dem undtagen i lyset af hele teamet af tjenester givet til kirken.

Mange har modelleret den nye pagts profeter efter den gamle pagts model, hvilket er en fejltagelse. De profetiske gaver kan være de samme under den gamle og den nye pagt, og typen af åbenbaring kan være ens, men anvendelsen er ikke den samme. I den gamle pagts tid stod profeten ofte alene for at udfordre nationens afvigelse fra Herren eller endda udfordre dens konger. Men i den nye pagt er profeten medlem af et team, der arbejder for opbygningen af Kristi legeme. Vi har eksempler på, at profeter fra Den Nye Pagt er blevet brugt på bemærkelsesværdige måder i Skriften, men der er ingen eksempler på, at nogen bringer korrektion, da dette gøres gennem apostlene og de ældste.

Vi ser i Efeserbrevet 4:11, at hovedformålet med alle udrustningstjenesterne i kirken er at udruste de troende, de hellige, som skal udføre arbejdet med tjenesten. Så udrustning er en hovedfunktion af den profetiske tjeneste, og denne udrustning har at gøre med at hjælpe alle Guds folk til at kende hans stemme og endda være i stand til at profetere. I 1 Kor. 14:31 får vi at vide, at "I kan alle profetere." Enhver troende kan bruges til at profetere når som helst, og næsten alle vil blive brugt på denne måde mindst én gang.

Enok var den første, der vandrede med Gud efter syndefaldet, og det blev sagt om ham, at han profeterede (se Judas 14). Der kan drages en god sag ud fra kirkehistorien, at enhver, der vandrer med Gud, vil profetere. Jeg har endda kendt nogle, der ikke tror på, at Gud stadig taler profetisk og har set dem profetere meget præcist, men det kaldte de det bare ikke.

Den profetiske tjeneste handler om meget mere end at få åbenbaringer om fremtiden, men dette er et vigtigt aspekt af denne tjeneste. Det har været den særlige arv for alle, der har vandret med Gud, at blive givet profetisk åbenbaring ind i fremtiden, og dette er en gave, som vil blive stadig mere kritisk i de kommende tider. Profeter kaldes "seere" og "vægtere" i Det Gamle Testamente, fordi det var deres funktion – at se. På steder som Esajas 29:10 kaldes profeter "øjne" , og de kaldes til at være øjnene på Kristi legeme. Fordi profeterne er legemets øjne, en kirke uden profetisk tjeneste er faktisk blind på nogle grundlæggende måder.

Som apostlen Paulus advarede korinterne, skal en del af legemet ikke sige, at den ikke har brug for en anden del af legemet, men det er faktisk, hvad meget af legemet har gjort, ikke kun i forhold til profeterne, men for at også andre tjenester.

De fleste kirker ved måske ikke, at de er blinde, fordi de ikke bevæger sig, går nogen steder, og derfor snubler de ikke rundt i mørket. Men hvis de bevæger sig, vil de snuble, hvis de ikke har profetisk vision. De kan stadig være i stand til at mærke sig igennem og kravle derhen, hvor de skal hen. Men vi vil se en stor forskel i de kommende tider mellem de kirker, tjenester og missioner, som har profetisk vision, og dem, der ikke har.

Vi får at vide i Ap.g. 2:17-18, at "i de sidste dage" vil Herren udgyde sin Ånd, og resultatet af dette vil være profetisk åbenbaring i form af syner, drømme og profetier. Dette er nødvendigt "i de sidste dage", fordi når vi nærmer os slutningen af denne tidsalder, vil vi have brug for profetisk vejledning mere end nogensinde.

Uge 3
OP