Menu
11 Den Profetiske Byrde 4
Det lokale kirkelige liv
Uge 11, 2011
af Rick Joyner.

Kedlen, hvor profeterne bliver skabt, såvel som enhver anden tjeneste, er den lokale kirke. Vi har brug for alle irritationer og frustrationer i det lokale kirkeliv for at modnes i Kristus. De, der løber fra disse udfordringer, har i bedste fald deres hæmmet deres vækst og potentielle nytte.

Ofte hører jeg profetisk begavede mennesker klage over, at den kirke, de er i, ikke er åben for denne gave eller for dem personligt. Bortset fra problemer med den profetiske person, der har fået deres lokale ledere til at mistro dem, er de åbenbart enten i den forkerte kirke, eller også er dette en del af deres træning. Det har været profeternes lod fra begyndelsen sjældent at blive accepteret i deres egen tid, og de bliver normalt ikke genkendt, før de er døde og ikke længere er en trussel.

Jesus levede med konstant afvisning af Israels ledere, og det er ikke sandsynligt, at nogen sand pastor ikke vil lide dette til tider i deres liv, og nogle, især de høje præstationer, vil være under konstant forfølgelse i en eller anden form. Hvis apostlene ville gå ud og glæde sig, fordi de var blevet "anset for værdige til at lide skam for hans navn" (se Ap.g. 5:41) , hvor meget mere skulle vi så tage imod enhver afvisning som den store mulighed, det er? Da apostlen Paulus' kvalifikationer som apostel blev udfordret, pegede han på hans lidelser og forfølgelser, ikke hans bedrifter, som bevis på hans apostelskab.

Nøglen er dog at lære at blive afvist og falsk anklaget og ikke blive personligt såret af det. Under den gamle pagt kunne præsterne ikke have sårskorper eller uhelede sår. Det samme er tilfældet i dag – uhelede sår kan diskvalificere os fra at være nyttige i tjenesten. Hvor du har sårskorper eller uhelede sår, kan du ikke blive bevæget eller komme tæt på mennesker, hvilket ikke er acceptabelt og kan ødelægge en tjeneste. Hvis vi bliver afvist eller forsømt, er det en mulighed for os at vokse i kærlighed.

Kong David ville ikke have været den store konge og mand efter Guds eget hjerte uden den forfølgelse, han modtog fra kong Saul. Saul var med til at gøre David til den, han var kaldet til at være. David havde det rigtigte hjerte over for Saul gennem alle uretfærdighederne, idet han altid gav den højeste respekt til "Guds salvede", og hans eget hjertes samvittighed slog ham, fordi han bare skar kanten af Sauls kappe af. Selv efter Saul døde, fortsatte David med at ære ham og hans hus, helt i modstrid med alle andre kongers praksis på det tidspunkt, som straks ville dræbe eventuelle potentielle rivaler til deres trone.

Mange af de destruktive splittelser og falske doktriner, der undervises i kirken, er resultatet af afvisning, svigt eller uhelede sår snarere end baseret på skrifterne. Sådanne er også indgangspunkter for kontrolånden. Tilgivelse er grundlæggende kristendom, og hvis vi bærer nogen utilgivelse i vores hjerter, kan det, og sandsynligvis vil, ødelægge vores tjeneste.

Spild ikke dine prøvelser – den lokale kirke er et af de bedste steder at have dem. Herren vender tilbage for sin brud, kirken, og brudgommens sande venner er hengivne til at hjælpe hende med at blive klar. Jeg har personligt lært på den hårde måde ikke at stole på nogen, der ikke har et stærkt og engageret lokalt kirkeliv. Jeg kender mange mennesker, der er profetisk begavede, som ikke har et lokalt kirkeligt forhold, og de kan stadig hjælpe folk, men de efterlader også et spor af problemer og ofte splittelser, der langt opvejer det gode, de gør.

Det betyder ikke, at der ikke er perioder, hvor vi kan trække os til side for at søge Herren, men kristendommen fungerer grundlæggende ikke uden det lokale kirkeliv. Du kan vokse i forståelse og kundskab om Herren, men faktisk ikke vokse op i Herren. Det er ikke muligt at blive ordentligt forbundet til hovedet uden også at være forbundet til legemet. Som vi får at vide i 1 Joh 1:8: "Hvis vi vandrer i lyset, som han selv er i lyset, har vi fællesskab med hinanden, og Jesu, hans Søns blod renser os fra al synd."

Ordet, der er oversat med "fællesskab" i denne tekst, er det græske koinonia, hvilket indebærer en dyb, uadskillelig forening. Derfor er dette ord også oversat med "fællesskab", som er sammensmeltningen af ordene "fælles" og "forening". Uden denne forening med Guds folk, vil vi ikke forblive i lyset, som dette vers siger.

Der er helt sikkert behov for en stor transformation i kirken, og det kommer, men hvis vi ikke gennemgår forandrings- og vækstprocessen med kirken, passer vi ikke ind, når hun kommer ind i sin modenhed. I Det Gamle Testamente skulle nogle af profeterne til tider stå alene og gå alene, men i Det Nye Testamente er profeterne en del af et hold, og uden resten af holdet kan de ikke rigtig fungere, som de er kaldet til.

Der kan være nogle undtagelser fra denne regel, men i mine fyrre år i Kristus har jeg endnu ikke set en, der adskilte sig fra et vital lokalt kirkeliv, som ikke selv kom under trældom eller begyndte at gøre mere skade end gavn, uanset hvad tjeneste de hævdede at have.

Uge 12
OP