Menu
Forberedt til Tiden 22
af Rick Joyner.

Den største åbne dør for tyranni er, at Guds folk er passive. Hvis vi er kristne, har vi et mandat fra Gud til at være saltet og lyset, hvor end han har placeret os. Amerika er gledet ind i tyranni i årtier, men tempoet er nu accelereret. Alligevel kan det stadig stoppes og vendes, hvis Guds folk vil vågne op og engagere sig i at vende nationen tilbage mod hendes guddommeligt givne formål. Hvis Guds folk vågner og bliver engageret, vil vi ikke kun undgå den afgrund, vi nu er så farligt tæt på, men vores bedste tider kan ligge foran os.

Der er eksempler i historien, hvor nationer er faldet til deres dybeste fordærv, hvorefter en vækkelse eller åndelig opvågning blev antændt, og de steg til deres største åndelige højder som nation. Bevægelser som The Tea Party Movement er bevis på, at mange er ved at vågne op og har en betydelig vilje til at vende nationen tilbage til sine rødder, sin styrke og selve livskilde. Der mangler dog ét element – ét klart, defineret og dygtigt lederskab.

Umodent eller ondt lederskab er Guds domme over nationer, der er faldet i udskejelser, som vi ser i Esajas 5. God, klog og dygtig ledelse er ligeledes en velsignelse fra Gud. Vi skal bede for vores ledere, som vi bliver befalet, og vi er nødt til at bede for den rigtige ledelse. Af denne grund bør vi betragte inkompetencen og ondskaben hos mange, der i øjeblikket er i autoritet rundt om i verden, som dom. Vores førsteprioritet må være at vende tilbage til Gud, ikke bare lede efter bedre ledere. Vi får at vide i 2 Krøn. 7:14:

"Hvis mit folk, som er kaldt efter mit navn, vil ydmyge sig og bede og søge mit ansigt og omvende sig fra deres onde veje, så vil jeg høre fra himlen og tilgive deres synd og helbrede deres land" (NKJV).

Vi ser her, at helbredelsen af landet begynder med, at Guds folk gør følgende: 1) ydmyger sig selv,
2) beder,
3) søger Guds ansigt og
4) vender om fra deres onde veje.

Kan det være, som med Jonas, at årsagen til den store storm, der er kommet over vores skib, ikke er på grund af hedningene, men på grund af den oprørske profet? Ligesom hedningene skulle vække Jonas og overbevise ham om at påkalde sin Gud, gør selv hedningene det på mange måder i dag. På alle fronter er problemer uden for menneskelig afhjælpning, og de begynder at forstå dette.

Som en profetisk stemme givet for at repræsentere Gud i nationerne som salt og lys, har vi et ansvar for at tale imod den uret, der begås af vores ledere eller folket. Vi må også altid ydmyge os selv og se til os selv og omvende os fra det onde, som vi gør først. Dette betyder ikke, at vi ikke kan tale ud, før vi er perfekte, ellers ville vi aldrig tale. Men når vi taler ud efter at have ydmyget os selv, vil ordene ikke have den selvretfærdige luft til sig, men snarere råbet af en salvet appel fra Gud om at frelse dem, som han elsker, hvilket inkluderer alle. Af denne grund får vi at vide i 1 Peter 4:17: "For det er på tide, at dommen begynder med Guds husstand."

Mange slags domme findes i Skriften – én er fordømmelse og én er ødelæggelse, men resten er tugt fra Herren. Som vi bliver fortalt i Hebræerbrevet 12, tugter Herren dem, han elsker. Derfor er de domme, vi lider, fordi han elsker os, og han søger at vende os tilbage fra den ødelæggelsens sti, vi er på. Denne dom skal starte med hans eget folk, for hvordan kan han dømme nationerne for de ting, som selv hans eget folk gør?

Vi skal huske, at vejen til at få vores land helbredt begynder med, at Guds folk ydmyger sig selv. Vores erklæringer mod vores lederes eller folkets onde gerninger vil ikke komme med forargelse og vrede så meget som en appel krydret med ydmyghed. Vi skal altid huske på, at "Gud modstår de stolte, men giver de ydmyge nåde" (Jakob 4:6).

Den eneste måde at komme ud af det rod, vi er i, er ved Guds nåde, så vi må holde ydmyghed over alt. Dette betyder ikke, at vi er svage eller på nogen måde går på kompromis i vores erklæringer og udfordringer til tiden, men vi tager vores standpunkt for at appellere til Gud endnu mere end at appellere til mennesker. Først da kan vi håbe på virkelig at vinde, for som Jesus selv sagde i Matthæus 12:28: "Men hvis jeg uddriver dæmoner ved Guds Ånd, så er Guds rige kommet over jer." Hvis vi skal kaste det onde ud, bliver vi nødt til at blive i og tale ved Guds Ånd. Guds Ånd genkendes altid ved Åndens frugt, som er følgende: "kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed, selvbeherskelse" (se Galaterne 5:22-23).

Ugens Ord 23
OP