Menu
Forberedt til Tiden 23
af Rick Joyner.

I Salme 89:14 erklærer Guds ord: "Retfærdighed og retfærdighed er grundlaget for din trone; kærlig venlighed og sandhed går foran dig." Retfærdighed er at gøre, hvad der er ret i Herrens øjne. Retfærdighed er også grundfæstet efter hans standarder. Imidlertid går barmhjertighed og sandhed foran ham, fordi ingen er retfærdige eller retskaffen i hans øjne uden hans barmhjertighed. Alligevel vil hans sandhed efter hans barmhjertighed helt sikkert følge.

Denne undersøgelse skal søge forståelse af aktuelle begivenheder ud fra et bibelsk verdensbillede. Dette skyldes, at Guds skrevne ord blev givet til os, så vi kunne se ham, som han er, og se verden, som han gør. Kun da kan vi være hans sande repræsentanter, hvilket er vores grundlæggende kald

. Så hvorfor har vi kristne, der findes hele vejen på tværs af det politiske spektrum fra ekstrem liberal til ekstrem konservativ, hvis vi alle læser fra den samme bibel? Først og fremmest kan du nu finde en oversættelse, der stemmer overens med dit perspektiv eller dagsorden, så vi læser ikke alle fra den samme bibel. Faktisk er der ikke mange, der læser Bibelen for at få deres perspektiv. Vi diskuterede før, hvordan en undersøgelse viste, at 65 procent af amerikanerne hævder at blive født på ny, men kun omkring 6 procent havde et bibelsk verdensbillede. Hvordan kan det være? Hvis vi er Kristi tilhængere, er vi hans disciple og bør have den primære hengivenhed i vores liv til at se, som han gør, tænke, som han tænker, og forstå med hans hjerte. Men som Spurgeon engang sagde, kunne han finde ti mænd, der ville dø for Bibelen for hver, der ville læse den. Det samme har vi åbenbart i dag.

Tænk over dette – det førende tidsskrift for konservative evangelikale foretog engang en undersøgelse af de artikler, det førte, og fandt ud af, at kun 1 procent af dem havde en enkelt henvisning til Skriften! Dette er den del af Kristi legeme, der mest er kendt for sin hengivenhed til Skriften. Deres ærlighed og åbenhed omkring dette var beundringsværdig, men vi må vende tilbage til at basere vores perspektiver på sund, bibelsk sandhed. Bibelen er Guds instruktionsbog for mennesker. Hvis vi vil vide, hvordan vi løser det, der er galt med os, skal vi gå til manualen, som blev givet til os af vores Skaber, som bedre end nogen anden ved, hvordan vi skal arbejde.

At læse vores bibel er faktisk grundlæggende, men der er mere, hvis vi skal vandre i hans sandhed. Selvom vi læser Bibelen, hvis vi ikke læser den ved Helligånden, Sandhedens Ånd, vil vi ikke forstå den korrekt. Han har dog foreskrevet en meget enkel måde, hvorpå vi kan være sikre på at se det, som han havde til hensigt. At læse Bibelen for at bevise vores egen dagsorden, perspektiv eller fordomme er ikke at læse den ved Sandhedens Ånd. I Johannes 7:17-19 angiver Jesus den grundlæggende nøgle til at forstå sandheden, hvad enten det er ved at læse Bibelen eller i noget andet:

"Hvis nogen er villig til at gøre hans vilje, skal han kende om læren, om den er af Gud, eller om jeg taler fra mig selv" (Joh 7:17).

At skelne sandheden i undervisningen eller noget, starter fra et grundlag af at være villig til at gøre Guds vilje, lige som det kræver. For at gøre dette skal vi være villige til at omfavne hans sandhed, uanset om den stemmer overens med vores dagsordener, nuværende perspektiver eller fordomme. Fordi vi også får at vide, at Gud modstår de stolte, men giver sin nåde til de ydmyge (se Jakob 4:6), er vi nødt til at nærme os det med ydmyghed, hvilket demonstreres ved at være lærenem, snarere end fra et perspektiv, hvor vi allerede ved, hvad det rigtigt.

Det er klart, at mange kristne har livssyn og aktuelle begivenheder, som de ikke har fået fra Bibelen, og de er overbeviste om dem, selvom de måske ikke har ret. Andre har forskellige syn på ting fra at læse Bibelen og endda bruge de samme passager til at etablere deres forskellige perspektiver. Vi har alle set, hvordan mennesker, der har en stærk dagsorden, vil fortolke alting i lyset af, hvad de allerede tror på. Hvordan kan vi være stærke i vores overbevisning, men alligevel bevare den ydmyghed, som Gud giver sin nåde til, som inkluderer hans sandhed? Vi har fået en bibelsk test for dette i det næste vers efter det citerede ovenfor, Johannes 7:18:

”Den, der taler fra sig selv, søger sin egen ære; men den, som søger ære hos ham,
som har sendt ham, han er sanddru, og der er ingen uretfærdighed i ham."

Det græske ord, der er oversat med "ære" i denne passage, kunne være blevet oversat med "anerkendelse". Når vi søger vores egen ære eller anerkendelse, vil vi ikke tale ved Sandhedens Ånd. Sandhedens Ånd kom for at føre os til Jesus, og når han leder os, vil det også være vores motiv – at se Jesus løftet op.

Apostlen Paulus skrev i 2 Kor. 11:3-4: "Men jeg er bange for, at ligesom slangen forførte Eva ved sin list, skulle jeres sind føres på vildspor fra hengivenhedens enkelthed og renhed til Kristus." Jo tættere vi kan holde os til den enkle hengivenhed til Kristus og hans hensigter, søge hans ære og ønsker at gøre hans vilje, ikke lader politiske dagsordener eller andre motiver farve det, vi gør, vil vi være i stand til at kende sandheden og vandre. i det.

Vi vil komme ind på nogle vanskelige spørgsmål vedrørende aktuelle begivenheder. Hvis vi ikke har et stærkt fundament i den bibelske sandhed, vil vi afvige fra både retfærdighedens og retfærdigens kurs, som altid vil være grundlaget for det, Gud gør. Vi skal bygge vores perspektiver og vores liv på det, Gud bygger, ikke mennesker. Hvis vi ikke gør det, vil vi ikke overleve den rystelse, der nu er over os. Selv med mørket og ondskaben voksende, som vi ser i de bibelske profetier fra disse tider, vil Guds herlighed øges over hans folk som i Esajas 60 og andre steder. Grundlaget for hans herlighed er hans kærlighed. Hvordan kommer dette til at gælde? Bliv hos os og se.

Ugens Ord 24
OP