Menu
51 Forstå Tiden's Tegn 61
af Rick Joyner.

For at have et sandt profetisk syn på verden, der gør os i stand til at skelne tiderne nøjagtigt, må det begynde med et grundlæggende kristent verdensbillede – at se verden, som Kristus gør. For at have hans syn, må vi se fra hans perspektiv, som er fra oven. Det er derfor, vi får at vide, at vi skal sidde sammen med ham i de himmelske steder i Efeserne 2:4-6:

Men Gud, som er rig på barmhjertighed på grund af sin store kærlighed, hvormed han elskede os, selv da vi var døde i vore overtrædelser, gjorde os levende sammen med Kristus (af nåde er I blevet frelst), og oprejste os med ham og satte os med ham i de himmelske i Kristus Jesus.

Som vi har diskuteret, viser undersøgelser, at de fleste kristne, selv de, der hævder at være evangeliske, genfødte kristne, faktisk har et verdensbillede baseret mere på information fra medierne, andres meninger eller endda deres egne meninger, snarere end at have et sandt Kristent verdensbillede. Alt andet end at se verden, som Kristus gør, vil føre til bedrag. Så hvordan får vi Kristi syn på verden og bliver oprejst til at sidde med ham ovenover?

For at modtage dette må vi ønske det så meget, at vi gør os umage for at søge det. Det er ikke kun dem, der har sandheden, som ikke vil blive bedraget i slutningen af denne tidsalder, men de, der har "kærlighed til sandheden" (se 2 Tess 2:10). Alle vil måske have sandheden, men kun de, der har en kærlighed til den, forfølger den. De, der har en kærlighed til sandheden, vil læse, studere og bede om oplysning og åbenbaring som en grundlæggende drivkraft i deres liv. Jo mere vi elsker sandheden, jo større vil vores indsats være for at finde den.

Dette kan være hovedårsagen til, at vi har sådan en salvelse på højt niveau til åbenbaring ved vores konferencer. De fleste, der deltager i vores konferencer, kommer udefra og en stor procentdel fra andre lande. Gud vil belønne dem, der tager fra arbejde, bruger deres ferier, betaler flybilletter og hotelomkostninger og kommer fra den anden side af jorden. Han lover os, at hvis vi søger ham, vil vi finde ham (se Matt 7:7), og en sådan hengivenhed bliver altid mødt på en fantastisk måde.

Selvfølgelig, dig som læser undervisning som denne, viser en hunger efter sandheden. Vi har diskuteret dette, og jeg har gentaget det i slutningen af året, fordi det er så afgørende. Bedrag og det deraf følgende mørke, vokser i verden. Vi har desperat brug for lyset, og lyset vil komme til dem, der søger det.

Kun kristne kan opfatte den ultimative sandhed, fordi dette begynder med at se Kristus. Den ultimative sandhed er en person. Det er der, vi begynder, men vores mål efter at have set ham, som han er, er at se, som han gør. Dette er begyndelsen på sand modenhed i Kristus. Efter at have set, som han gør, kan vi blive brugt af ham til at gøre, hvad han vil have gjort – at gøre hans gerninger. Det er derfor, vi kaldes hans "legeme". Vi er kaldet til at være Kristi forlængede arm på jorden. For at gøre dette effektivt må vi se, som han gør. Nogle af de værste irettesættelser fra Gud i Skriften er for dem, der har øjne, men ikke ser. Profeterne, som blev brugt af ham til at tale for ham, blev ofte kaldt "seere" af denne grund - de havde øjne at se med.

Jeg sad for nylig med en lærer, som har en omfattende uddannelse i både historie og videnskabelige fremtidsforskeres teorier. Dette gav ham et meget rigt, logisk, interessant og overbevisende budskab. Men da han også var en oprigtig og dybt engageret kristen, blev jeg overrasket over, hvor meget hans opfattelse af fremtiden ikke kun manglede, men i modstrid med tidens bibelske profetier. Der var også åbenlyse modsætninger i nogle af hans perspektiver, som var baseret på logik, som hverken han eller dem, der fulgte hans lære, syntes at være i stand til at se. Det var ikke små problemer, og da jeg forsigtigt udfordrede ham om dem, til hans ære, så han problemet med det samme og var oprigtigt taknemmelig. Dette er en bemærkelsesværdig egenskab, der gav mig stort håb. Med sin læring, som var ekspansiv, og hans evne til at fange opmærksomheden hos nogle af verdens mest effektive mennesker på mange områder, forblev han ydmyg og lærenem. Dette er en, der er en ægte elsker af sandhed og ikke kun viden.

Vi ser det samme træk hos Apollos i Apostlenes Gerninger. Han var "mægtig i skrifterne" (se Ap.g. 18:24), og tydeligvis en meget overbevisende lærer. Han var dog også åben for, at Priscilla og Aquila kunne tage ham til side og vise ham ting, han ikke vidste. Dette gjorde ham i stand til at nå et endnu højere niveau af nytte for Herren.

Min pointe er med vores kærlighed til sandheden, som får os til at forfølge den med stor indsats, lad os også elske den nok til at forblive lærevillige og ydmyge. Vi får gentagne gange at vide, at Gud "giver sin nåde til de ydmyge" (se Jakob 4:6. 1 Peter 5:5). En af de mest grundlæggende egenskaber ved sand ydmyghed er at være lærenem. De mest ydmyge vil endda kunne undervises af dem, hvis viden er ringere end deres. Nogen kan have ringere viden, erfaring og visdom, men stadig have noget, vi har brug for. Gud sætter os ofte op på denne måde for at adskille de virkelige elskere af sandhed fra dem, der bare elsker viden, hvilket ofte er af egoistiske grunde. Det ser vi i Matthæus 11:25-26, da Jesus sagde:

Jeg priser dig, Fader, Himmelens og jordens Herre! fordi du har skjult dette for de vise og kloge og åbenbaret det for de umyndige spædbørn.
Ja, Fader! thi således skete det, som var din vilje.

Spædbørn er på højden af umodenhed, men de har en egenskab, der tiltrækker Guds nåde – de er ydmyge og kan derfor læres. Lad os være store forfølgere af sandhed og kærlig viden, men lad os ikke falde over stolthedens anstødssten, når vi finder den.

Ugens Ord 52
OP