Menu
50 Forstå Tiden's Tegn 60
af Rick Joyner.

Som vi diskuterede i sidste uge, er Guds nåde ikke kun tilgivelse af gentagne synder i vores liv – det er kraften til at leve et nyt liv som en ny skabelse, der ikke fortsætter med at være underlagt den gamle natur. Men kampen er lang og hård mod vores gamle natur, og Guds nåde tilgiver os bestemt vores gentagne fejl, mens vi kæmper. Manges bedrag er, at de ikke behøver at kæmpe – at de kan fortsætte med at leve i synd, og at Gud stadig vil tilgive dem og velsigne dem. Dette er en farlig fejlslutning, der er tydeliggjort i Hebræerne 6:4-12:

4. For når mennesker én gang er blevet oplyst og har smagt den himmelske gave og har fået del i Helligånden

og har smagt Guds gode ord og den kommende verdens kræfter — og så falder fra, da er det umuligt atter at bringe dem til omvendelse på ny; thi de korsfæster for deres del Guds Søn igen og gør Ham til spot. Thi så længe en mark opsuger den regn, der ofte falder på den, og frembringer afgrøde til gavn for dem, den dyrkes for, er den under Guds velsignelse; men bærer den tjørn og tidsel, er den ingenting til og forbandelse nær, og til sidst sættes der ild på den. Men selv om vi også taler således, er vi dog overbeviste om, at med jer, I elskede, står det bedre til, og at I har del i frelsen. Thi Gud er ikke uretfærdig, så Han skulle glemme jeres arbejde og den kærlighed, I har vist mod Han's navn, ved at I har hjulpet og stadig hjælper de hellige. Men vi ønsker inderligt, at enhver af jer må vise den samme iver efter at fastholde fuld vished i håbet indtil det sidste, så I ikke bliver sløve, men efterfølger dem, som ved tro og tålmodighed arver det, der er dem forjættet.

Som vi bliver advaret i denne tekst fra Hebræerbrevet, er det en farlig ting at omfavne korset, give vores liv for at følge Jesus og så falde fra og beslutte at tjene os selv og djævelen igen. Det er dog muligt at blive fornyet igen, hvis vi ikke har ”smagt den himmelske gave . . . delt i Helligånden. . . smagte Guds ords godhed og den kommende tids kræfter." At have gjort alt dette er at være kommet til et niveau af modenhed og åbenbaring af Gud og hans veje, og hvis vi falder fra dette, er vi uforbederlige.

Vi kunne også udlede heraf, at i den grad vi er blevet modne, har fået Guds åbenbaring og erfaret hans kraft, ville det gøre det stadig sværere at blive fornyet igen.

Det er bestemt en frygtelig ting at have set Guds kærlighed som demonstreret af korset og derefter vende sig bort fra ham. At gøre det afslører helt sikkert en større fejl i vores grundlæggende karakter og vores følelser over for sandheden. Alligevel, jo mere modne vi er i Kristus, desto mere ødelæggende kan konsekvenserne af vores synder være, især det at vende sig bort fra Gud for at tjene synden. Vi ser dette demonstreret i Satans fald, som havde en så høj position, at da han faldt, faldt han ikke bare en lille smule.

Svaret er, at vende os fra Gud, er ikke en mulighed for os. Vi kan snuble og snuble til tider, men som vi får at vide i Ordsprogene 24:16: "For en retfærdig mand falder syv gange og står op igen...." De " retfærdige " kan også falde, men de bliver ved med at rejse sig igen. De bliver ikke nede.

Vi får også at vide i Hebræerbrevet, at Jesus blev som os, så han kunne være en ypperstepræst, der kendte vores svagheder, og han har nåde og barmhjertighed over for os. Selvom han aldrig faldt i synd, kender han kampen og har medfølelse med os.

Selve kampen er en del af hans nåde og barmhjertighed, fordi den kamp, vi har mod synden, mod vores gamle natur, både modner og styrker os. Som vi har dækket før, er det sådan, vi forvandles ifølge Romerbrevet 12. Det græske ord for "forvandlet" (se Romerne 12:2) i den tekst er derfra, vi får vores engelske ord "metamorfose". Dette ord beskriver forvandlingen af en larve til en sommerfugl. Sandsynligvis den største kamp, en sommerfugl nogensinde vil kende, er at bryde ud af sin kokon, men det er denne kamp, der styrker sommerfuglen, så den kan slå de enorme vinger ud. Det er ligeledes den kamp, som vi går igennem i kamp mod vores gamle natur, der forbereder os til at svæve i de himmelske steder.

Hold aldrig op med at kæmpe, og en dag vil du være i stand til at flyve!

Ugens Ord 51
OP