Menu
37 Forstå Tiden's Tegn 47
af Rick Joyner.

Kristne har et grundlæggende mandat til at befri mennesker fra trældom. Det faktum, at slaveri kunne eksistere i Amerika, som er en nation, der er dedikeret til frihed, er bevis på en stor mangel på sammenhæng i sindet og teologien i nationen på det tidspunkt. Men nogle så denne mangel på sammenhæng og prædikede frihed for alle. I næsten et århundrede fortsatte dette med tilsyneladende ringe effekt. Imidlertid var disse trofaste budbringere ved at forberede jorden, og deres ord nåede deres formål. Som vi diskuterede tidligere, da nationen var moden til det, som tørt træ, blev det salvede Ord en gnist, der tændte en ild, der ikke kunne slukke, før alt "træet, høet og stubben" var blevet fortæret. Slaveriet blev afskaffet.

Selvom Ordet forkyndes under stor salvelse og klarhed, kan det tilsyneladende ikke udrette meget, før forholdene er rette, men Ordet er med til at forberede betingelserne. Det er derfor, som Paulus antydede til korinterne, at alle tjenere gør deres del, uanset om de sår eller høster, og vi ved ikke rigtig, hvem der skal få mest ære. Det betyder ikke noget, men vi skal alle blot være lydige. Når en stor vækkelse er blevet antændt, er det måske mere frugten af trofaste prædikanter i den region, som har arbejdet i lang tid, end resultatet af den ene prædikant, der tilfældigvis giver budskabet, når gnisten tænder en flamme.

Men når flammen er antændt, er arbejdet ikke færdigt, og er på mange måder først begyndt. Hvad er det arbejde? Indsamling af nye troende og etablering af dem i riget. Dette kaldes "discipelskab".

Undersøgelser, der for nylig er offentliggjort af forskergruppen Barna, viser, at så mange som 65 procent af befolkningsgrupperne kaldet "baby busters" og "mosaisk" (dem født efter "baby boomers") anser sig selv for at have forpligtet sig til Kristus, og alligevel kun 3 procent har et kristent verdensbillede. Dette afslører, at amerikansk kristendom har været meget effektiv til at få folk til at træffe beslutninger for Kristus, men åbenbart ikke særlig effektiv til at være discipel. Dette er sandsynligvis grunden til, at amerikansk kristendom over hele verden betragtes som så overfladisk og endda pervers.

Andre undersøgelser har vist, at man ikke kan skelne amerikanske kristne fra hedninge i grundlæggende karakterspørgsmål som løgn, tyveri, troskab og grundlæggende moral. Dette er et tydeligt bevis på svigt i vores mest grundlæggende opgave – Missionsbefalingen, som er at gøre disciple, ikke blot omvendte, at lære dem at overholde alt, hvad Herren har befalet os.

Dette mandat til at gøre disciple var ikke kun for enkeltpersoner, men for nationer. Dette er virkelig en høj ordre, men Herren giver os ikke ordrer, som han ikke har til hensigt at give os magt til at udføre. Da den åndelige ild nu er begyndt at brænde i Amerika, kan vi forvente mange nye omvendte, må vi også se på dem, der måske har været "omvendte" i lang tid, men ikke er blevet undervist eller gjort til disciple. For at kun én synder skal omvende sig, får vi at vide, at dette forårsager glæde i himlen og burde også på jorden. Mens vi glæder os over dette, må vi også tage denne nyomvendte som en hellig tillid, ligesom vi ikke ville tillade en nyfødt at forsøge at opdrage sig selv.

Sandt nok skal det bibelske discipelskab genoprettes, for at kirken kan nå sit formål.

Ugens Ord 38
OP