Menu
15 Forstå Tiden's Tegn 25
af Rick Joyner.

Det næste kendetegn ved kærlighed er, at den "handler ikke upassende/usømmelig" (se 1 Kor. 13:5). Det er et interessant kendetegn ved kærlighed. Vi kan også sige, at kærlighed er konsekvent, og de, der elsker, vil have handlinger, der stemmer overens med deres tro. Hvordan ville dette se ud?

Der er mange menneskelige definitioner af kærlighed, men ingen af dem matcher Guds definition – at han er kærlighed. Derfor kan Herren ikke handle upassende for at elske. Så det bedste eksempel på kærlighed er den måde, som Herren Jesus opførte sig på. Betyder det, at hans domme, ja, hans vrede, hans verbale udstød mod farisæerne og selvretfærdige, alle blev gjort i kærlighed? Ja.

Herren havde bemærkelsesværdig barmhjertighed og nåde for syndere, men havde tilsyneladende ingen for de selvretfærdige. Selvom det kan virke sådan, havde han nogle. I 1 Tim. 2:4 ser vi, at Herren ønsker, at alle mennesker skal blive frelst og komme til kundskab om sandheden. Da han heftigt angreb farisæerne og selvretfærdige hyklere, kan vi være sikre på, at han gjorde det i kærlighed. Når nogen falder ind i den selvretfærdige ånd, kan de være de sværeste at nå og er faktisk i størst fare. Herren sagde, at det ville være bedre ikke at blive født end at blive en anstødssten; de var blevet en anstødssten, der holdt andre ude af riget. De, der er af denne ånd, vil sandsynligvis ikke blive nået uden den mest direkte og direkte fordømmelse af deres handlinger og holdning.

Mennesker, der har et forvrænget syn på Guds kærlighed, hvad nogle kalder "sjusket agape", vil sandsynligvis tage ethvert niveau af faste eller udfordrende ord for at være hårde, og de vil ikke tro, at det kunne være Herren, fordi "Han er kærlighed." Det er sandt, at han er kærlighed, men vores opfattelse af, hvad kærlighed er, kan forvrænges. Se på, hvad han gjorde og sagde, alt hvad vi ved blev gjort i kærlighed. Han kaldte endda Peter "Satan" (se Matt 16:23). Det lyder måske ikke som kærlighed, men det var det. Guds domme blev afsagt i kærlighed – som disciplin, der ville bringe hans folk tilbage til ham.

Hvordan vil dette forholde sig til en økonomi eller virksomhed, der er bygget på kærlighed? Hvordan handle man ikke upassende i dette? Det kunne gælde i behovet for et bibelsk etisk kodeks for dem, der er en del af rigets økonomi, som ville bringe hurtig og stærk korrektion for enhver, der afveg fra dem.

Jeg havde et møde for år siden med chefen for den største bank i Amerika, og han begyndte straks at overføre til mig, hvordan det at handle med kirker plejede at være den bedste forretning, en bank kunne have, og nu er det den værste. Han fortalte en række historier om, hvordan hans bank havde tabt millioner af dollars på kirker. De havde besluttet, at de ikke længere ville have kirkevirksomhed, fordi kristne var så upålidelige. Alt jeg kunne gøre var at undskylde for dette og acceptere, at det var forkert. Vi endte med at have en god samtale, som gik en time over vores planlagte møde, noget jeg fik at vide, at han aldrig gør. Han sagde endda, at han ville besøge vores kirke.

Kristne har nu nogle af de dårligste ry i erhvervslivet. Manglen på ærlighed/hæderlighed har været tragisk og en krænkelse af Herren og hans evangelium. Det kan dog vendes. Denne bankdirektør var kendt som en af de hårdeste virksomhedsledere i Amerika, og han var sur på kirken, men en simpel undskyldning blødgjorde ham langt ud over, hvad jeg havde forventet. Jeg kunne mærke, at han virkelig gerne ville tro på kirken, men han manglede bare en grund til det, og det, han havde set i kirken indtil da, var ikke noget at tro på. Jeg giver ikke op overfor ham eller kirken.

Jeg kender mange kristne forretningsmænd, som ikke ønsker at handle med kristne på grund af deres manglende ærlighed/hæderlighed. Dette er meget upassende for Herrens børn. En af de mest grundlæggende egenskaber ved Gud er, at hans ord er sandt. Hvis vi skal være som ham og repræsentere ham, så bør vores ord være vores kodeks. Det er grunden til, at Jesus formanede os til at "Lad dit 'ja' være 'ja' og dit 'nej' være 'nej', for alt ud over dette er ondt" (se Matt 5:37).

Vi startede Kingdom Business Association (KBA) sidste år, og det tiltrak straks mange succesrige kristne forretningsfolk og fortsætter med at vokse hurtigt. Et af formålene med KBA er at fremme virkksomhed blandt kristne, men for at vi kan promovere nogen, bliver de nødt til at overholde en bibelsk etisk kodeks. De, der mangler ærlighed/hæderlighed, som ikke udfører deres forretning på en måde, så det blive for Herren og hans rige, vil blive konfronteret, disciplineret og derefter offentligt advaret om at overholde Matt. 18. Vi vil gøre dette for deres skyld og samtidig at beskytte andre, der måtte gøre forretninger med dem. Det er hårdt, men det er kærlighed.

Vi får at vide, at hvis vi vil dømme os selv, behøver Herren ikke at dømme os (se 1 Kor. 11:31). Hvis vi virker hårde i vores dom over for nogle, er det faktisk i barmhjertighed, at vi gør dette og søger at disciplinere os selv, før Herren skal gøre det. Dette er også hans præference, da han foretrækker barmhjertighed frem for dom, men han skal have en grund til at vise barmhjertighed.

Vi får at vide, at dommen begynder med Guds husstand (se 1. Peter 4:17). I den seneste økonomiske krise er erhvervslivet i hele Amerika faldet 10 til 20 procent. Det er en alvorlig økonomisk krise, men donationer til kirker og velgørende organisationer er blevet rapporteret ned med 50 procent eller mere! Hvorfor? Denne krise kommer over hele verden, ligesom Guds domme kom over Egypten – for at sætte sit folk fri! Vi bliver disciplineret mere alvorligt, fordi han elsker os, og det er et tegn på hans kærlighed, fordi han kun disciplinerer dem, han elsker (se Hebr 12). Kærlighed handler ikke upassende. Vi kan og skal opføre os på en måde, der er vores kald værdig.

Ugens Ord 16
OP