Menu
Ugen's Ord 2007
8 Indtage Landet Del 65
af Rick Joyner

Vi er i den tid, hvor de, der er trofaste, vil blive mere trofaste og blive betroet med endnu mere autoritet. Det er også tidspunktet, hvor de troløse vil blive mere troløse. Både den gode sød, der er sået i verden, og ukrudtet vil komme til at modne. På grund af dette vil det blive mere og mere klart, hvad der er ukrudt, og hvilke der er den gode sæd, som Herren profeterede i Matthæus 13:37-43. Her forklarede han sine disciple betydningen af lignelsen om bondens fjende, der kom og såede rajgræs i sin hvedemark:

Og han svarede og sagde: "Den, der sår den gode sæd, er Menneskesønnen, og marken er verden; og hvad den gode sæd angår, disse er rigets sønner, og rajgræsset er sønner af den onde, og fjenden, der såede dem, er Djævelen, og høsten er slutningen af tidsalderen, og høstfolkene er engle. Derfor, ligesom rajgræsset samles op og brændes med ild, sådan skal det være ved slutningen af tidsalderen Menneskesønnen vil udsende sine engle, og de vil samle alle anstødssten fra hans rige og dem, der begår lovløshed, og kaste dem i ildens ovn; på det sted skal der være gråd og tænderskærelse. Så skal de retfærdige skinne som solen i deres Faders rige. Den, der har ører, han høre."

Herren sagde, at dette ville finde sted i slutningen af denne tidsalder, som er "høsten". Høsten er høsten af både hveden og rajgræsset. Både godt og ondt vil komme til fuld modenhed i slutningen af tidsalderen. Dette vil gøre det muligt for hver enkelt vil kunne kendes, og vi kan forvente, at det bliver mere tydeligt for hvert år.

Engang, da jeg kørte forbi en hvedemark, blev det vist for mig, at rajgræs faktisk ligner hvede, og næsten den eneste måde, du kan skelne dem fra hinanden, er, når de begge er blevet modne. Ved modenhed vil hveden begynde at bøje sig, men rajgræsset vil forblive oprejst. Vi kan med dette sige, at med modenhed vil hveden blive mere ydmyg, og rajgræsset vil blive mere stolt. Stolthed og ydmyghed er to af de mest grundlæggende kendetegn mellem det sande og det falske, og dette kendetegn vil blive mere og mere tydelig efterhånden som vi nærmer os slutningen af denne tidsalder.

Vi bør også huske på, at fordi det er svært at skelne hveden fra rajgræsset indtil modenhed, var det Herrens visdom at lade dem vokse op sammen med det formål ikke at rive hveden op med rode. Dette er et punkt, som vi konstant er blevet konfronteret med i de nye profetiske tjenester. Unge, umodne profetiske mennesker vil ofte opføre sig ret dårligt, og vi vil blive fristet til at tro, at de virkelig er "rajgræs" i stedet for "hvede". De, der ikke lytter til Herrens visdom, og forsøger at luge rajgræsset ud i utide, smider ofte "hveden" ud og beholder "rajgræsset".

Mange kirker og kirkeledere ønsker det profetiske, men først efter at det er blevet modent. Selvfølgelig ville dette være lettere på kort sigt, men ville faktisk være meget dyrt i sidste ende. Det er ved at gå gennem modenhedsprocessen og lære karakteren af hver af dem fra modningen af både hveden og rajgræsset, at en kirke og dens ledelse er parat til at håndtere ansvaret for en moden profetisk tjeneste. Det er også måden, hvorpå vi vil være i stand til at skelne det falske.

Jeg har flere gange set, hvordan kirker og tjenester afviste umodne profetiske mennesker, fordi de stadig havde problemer. Disse samme kirker og tjenester bliver normalt så bedraget af en falsk profet, der uundgåeligt forårsager megen skade. De skyder derefter skylden for deres problemer på "det profetiske". Dette er ikke kun sandt med den profetiske tjeneste, men det gælder også for evangelister, lærere, apostle og præster. Dette er årsagen til meget af splittelserne i Kristi legeme i dag, og hvorfor der nu er flere kristne, der er blevet adskilt fra det lokale kirkeliv, end der er dem i et sundt lokalt kirkeliv.

Umodne tjenester vil også skabe problemer, men de er det værd. I denne lignelse er Herren bonden, der sår eller investerer i marken, som er verden. Husk, det grundlæggende investeringsprincip er at "købe lavt, sælge højt." Tiden til at investere i en person er, når de er svage eller lige er startet. Det samme gælder for en tjeneste. De kirker og tjenester, som nu modner i den profetiske tjeneste som de vil være i stand til at stole på, vil være dem, der stolede på og investerede i dem, da de gennemgik modningsprocessen.

Vi bør også begynde at genkende det rajgræsset der er blandt hveden i enhver bevægelse, efterhånden som de modnes. Et af de store eksempler på, hvordan hveden modnes, er apostlen Paulus. I et af sine tidlige breve udtalte han, at han var ringere end selv de mest fremtrædende apostle (se 2 Korintherbrev 11:5). Han skrev omkring fem år senere, at han var den "mindste af apostlene" (se 1 Korintherbrev 15:9). I et brev, han skrev omkring fem år efter dette, udtalte han, at han var "den mindste af de hellige" (se Efeserne 3:8). I et af sine sidste breve erklærede han, at han var "den største af syndere" (se 1 Tim 1:15). Han blev ved med at se sig selv som mindre vigtig, selvom han åbenbart voksede i åndelig statur og faktisk var en af de vigtigste apostle i det første århundrede.

Vi skal også overveje, at Paulus måske var ret arrogant som ung apostel, men han var stadig en apostel! Paulus roste endda galaterne for at have modtaget ham, som om han var en engel fra himlen, selvom hans kød var en prøvelse for dem. De, der er idealistiske med hensyn til, hvordan apostle, profeter eller enhver tjeneste for den sags skyld skal se ud og være, vil næsten helt sikkert savne dem, når de kommer. Som Paulus bemærkede i 1 Korintherbrev 1:26-29,

For tænk på, hvordan det var ved jeres kaldelse, brødre, at I ikke var mange verdslig* vise, ikke mange mægtige, ikke mange fornemme; Men Gud har valgt [for hans formål] de tåbelige ting i verden til skamme den kloge [afslørende deres uvidenhed], og Gud har valgt [for hans formål] de svage ting i verden til skamme af de ting, der er stærk [afsløre deres skrøbelighed]. men det, der var dårskab for verden, udvalgte Gud for at gøre de vise til skamme, og det, der var svagt for verden, udvalgte Gud for at gøre det stærke til skamme; og det, for verden ringe og det foragtede, det, der ikke var noget udvalgte Gud for at gøre det, der var noget, til skamme, for at intet menneske* skal rose sig for Gud.

Herren kalder og bruger denne verdens basale, svage og endda tåbelige. Det kræver måske næsten lige så meget ydmyghed at opfatte og modtage en sand tjeneste, som det gør at være det. Falske tjenester vil tiltrække de stolte, mens sande tjenester kun vil blive opfattet af de ydmyge og lærevillige – efter Guds plan.

Den store konflikt mellem lys og mørke i slutningen af tidsalderen er dybest set mellem stolthed og ydmyghed. Stolthed er det, der fik Lucifer til at falde, og det har været roden til næsten hvert fald siden. Den fulde modenhed af den sæd, som fjenden har sået i verden, vil være stolthed og arrogance. Dette afspejles i menneskehedens ultimative arrogance, der ville få os til at tro, at vi kan regere over skabelsen uden hjælp fra Skaberen.

Ligeledes vil den ultimative modenhed af den sæd, som Kristus har sået i verden, være ydmyghed – hvilket mest grundlæggende vil blive demonstreret ved voksende afhængighed af Herren og hans styrke og visdom, ikke os selv, vores styrke eller vores visdom. Disse vil i stigende grad være i kontakt med, hvor skrøbelige, tåbelige og svage de er uden Herren, hvilket tvinger dem til at søge ham mere og mere.

Vi har brug for denne påmindelse fra tid til anden, især når Herren begynder at stole på sit folk med stigende ressourcer og autoritet. Jo mere vi bliver betroet, desto farligere vil stolthed være for os og for dem, der måske er blevet betroet i vores varetægt som hyrder eller vægtere. Når Herren begynder at stole på os med flere ressourcer og mere autoritet, skal vi altid huske på, at det ikke er på grund af vores store visdom og evner, men det vil være på grund af vores tro på ham og vores ydmyghed at alt er på grund af tro på ham, ikke på os selv.

En af de mest grundlæggende egenskaber ved ydmyghed er at være lærenem. Du er lærenem, fordi du ved, at du ikke ved alt, og du ved, at du ikke er den klogeste, men har brug for visdom. Da jeg har været i stand til at lære og har studeret nogle af de mest succesrige mennesker på næsten alle områder, har den største af alle ledere og direktør altid været dem, der konstant lærte, studerede og lyttede i stedet for at tale. Du kunne se dem bryde efter guld i hver samtale og søge at trække de skatte ud af andre, de havde lært, så de kunne blive undervist. Dem med en lærevillig ånd vil altid være de bedste lærere. Lad os altid huske på:

...Han giver en større nåde. Derfor står der: "Gud er imod de stolte, men giver de ydmyge nåde." Underord dig derfor Gud. Modstå djævelen, og han vil flygte fra dig. Nærmer dig Gud, og han vil nærme sig dig (Jakob 4:6-8).

Ydmyg jer derfor under Guds mægtige hånd, så han kan ophøje jer til rette tid og kaste al jeres bekymring på ham, fordi han har omsorg for jer. Vær ædru, vær på vagt. Din modstander, Djævelen, vandrer omkring som en brølende løve og leder efter nogen at fortære. Men modstå ham, fast i din tro, vel vidende, at de samme lidelseserfaringer bliver opnået af dine brødre, som er i verden. Og efter at I har lidt en lille stund, vil al nådes Gud, som har kaldt jer til sin evige herlighed i Kristus, selv fuldende, bekræfte, styrke og styrke jer. Ham være herredømmet i al evighed. Amen (1 Peter 5:6-11).

Dette spørgsmål vil jeg ikke tøve med at minde os om, fordi der kommer store velsignelser, som hvis vi ikke er forsigtige (hvilket betyder at være fulde af omsorg), kan få os til at snuble i stedet for at være den velsignelse, vi er kaldet til at være. Vi skal altid huske på, at Jesus er vores retfærdighed, og vi modtager ikke den overflod, der kommer, fordi vi er så retfærdige, kloge eller stærke, men på grund af det, Jesus købte til os. Derfor ønsker vi, at de velsignelser, som vi er velsignet med, altid skal pege på ham og hans godhed.

Ugens Ord 9
OP