Menu
Ugen's Ord 2007
9 Indtage Landet Del 66
af Rick Joyner

Som vi har talt om, har vi en tendens til at tænke på retfærdighed i form af moral, hvilket selvfølgelig er den mest grundlæggende del af det. Men i Skriftens lære handler en stor del af læren om retfærdighed om ledelse – at være en god forvalter af det, vi er blevet betroet. Retfærdighed er også omsorg nok for de ting, vi er blevet betroet til at forvalte dem rigtigt. Dette er så vigtigt, at Herren i lignelsen om talenterne lærte, at vi enten ville høre "Godt gået, gode og tro tjener" (se Matthæus 25:21) eller "Du onde, dovne tjener" (se Matthæus 25: 26), afhængig af hvor godt vi har forvaltet det, der er blevet os betroet. Derfor ønsker vi at være opmærksomme på sunde ledelsesprincipper.

Det første princip vi skulle lægge vægt på i sidste uge, var at forblive ydmyg nok over for Herren til at kunne lære, og konstant søge hans nåde og visdom til at forvalte, hvad han betror os. Enhver stor leder og bestyrer, jeg nogensinde har mødt, studerede konstant ledelse og manøvrering, læste bøger om emnerne eller gik til seminarer undervist af dem, der havde bevist succes på disse områder. Det er den slags ydmyghed, som Gud giver sin nåde til.

I Skriften er der fire former for nåde. Den første er "fælles nåde", som gives til alle. Det er sådanne ting som vores naturlige talenter. En hjernekirurg kan være ateist, men hans færdigheder kommer stadig fra Gud. Hvis du havde brug for en hjerneoperation, ville du have en til at operere dig, som anses for at være en af ??de bedste, men som tilfældigvis er ateist eller kristen praktikant? Den fælles nåde tilbydes alle, troende og vantro, som han forklarede i Matthæus 5:45, "...for han lader sin sol gå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige."

Efter almindelig nåde har vi "frelsende nåde", som er nåden til at modtage frelse i Kristus. Dette er en nåde, og ikke noget, vi har fortjent. Ingen kommer til Sønnen, medmindre Faderen drager ham. Det kræver nåde fra Gud at modtage frelse.

Det næste niveau af nåde i Skriften kaldes "særlig nåde", som er en særlig bemyndigelse fra Herren til særlige gerninger. Vi ser særlige fyldninger, eller en særlig bemyndigelse, komme over disciplene i Apostlenes Gerninger for at gøre visse bedrifter, ligesom vi gør i hele Det Gamle Testamente. Det er derfor, vi kan føle troen og have kraften til at helbrede kræft den ene dag, og den næste kan man ikke helbrede en hovedpine. Efterhånden som vi vokser i troen, kan denne særlige nåde blive mere permanent i vores liv, men ofte er vi ikke betroet med den permanente "særlige nåde", fordi stolthed kommer så let ind. Derfor er Herren nødt til at holde os i kontakt med, hvor fuldstændig afhængige vi er af ham for at udføre hans gerninger, indtil han kan stole på, at vi ikke snubler i stolthed.

Den fjerde nåde i Skriften kaldes "Guds store nåde". Dette burde være vores ultimative stræben, og det er noget, som meget få i historien synes at have fået tillid til. Vi vil studere dette mere i dybden, når vi søger at forstå rigets sande rigdomme, men dette er dybest set vores mål – at være som Kristus og udføre de gerninger, som han gjorde.

For nu at bakke lidt op - selvom fælles nåde er givet til alle mennesker, må vi anse det som nåde fra Gud, og værdsætte det nok til at forvalte det godt. Hvad er de naturlige gaver eller talenter, som han har betroet os? Hvordan har vi udviklet dem? Får vi det maksimale udbytte af dem? Selvom disse er "naturlige talenter", er de gaver fra Gud, og vi bør ære og værdsætte dem nok til at udvikle og bruge dem med omhu. Husk, at være forsigtig er at være "fuld af omsorg" for det, der er blevet betroet os. At være skødesløs er at "pleje mindre." Den gode forvalter vil være den, der passer på sin herres ressourcer, som han er blevet betroet – inklusive vores naturlige talenter.

Du har måske hørt mig beklage før, hvordan jeg bliver irriteret til tider, når folk beder mig om at lægge hænder på dem og give dem min skrivegave. Jeg er klar over, at mange har den rigtige holdning til dette og søger en åndelig formidling, som det er rigtigt at værdsætte nok til at søge, men mange vil bare have en billig, nem måde at begynde at skrive på, som ikke kræver noget arbejde på deres vegne – det er bare blevet videregivet. Jeg har brugt mere end fyrre år på at udvikle den skrivegave, jeg har, og jeg føler stadig ikke, at jeg er så god til det, og jeg skal arbejde hårdt for at få selv et ord for ugen så det er klart og tydeligt og giver mening. Denne skrivefærdighed er en almindelig nåde, som mange vantro har på en meget større måde end jeg.

Den virkelige forskel, som mit forfatterskab kan gøre, er i det, jeg siger, som kommer fra det, jeg har fået nåden og visionen til at se og forstå. Dette kommer også af en del arbejde med at være omsorgsfuld nok til at lære Herrens veje og at læse, studere og lytte til andre, der har vandret med ham. Jeg har haft en del overnaturlige oplevelser, hvor jeg tror, at jeg næsten øjeblikkelig fik forståelse for ting, som jeg føler ville have taget mig mange år at lære på egen hånd. Men selv disse ville ikke have givet mening for mig, hvis jeg ikke havde haft sulten efter forståelse, hvilket fik mig til at bygge et bredt fundament af viden. Jeg anser de særlige åbenbaringer for at være "særlig nåde" eller til tider muligvis endda et strejf af "den store nåde", men de gives til os, når vi har været trofaste over for, hvad der kunne betragtes som "almindelig nåde". Ikke desto mindre er det nåde fra Gud og bør æres som sådan.

Jeg elsker Guds overnaturlige gerninger. Som Skriften lærer, er denne verden kun en skygge af det åndelige rige (se Kolossenserne 2:17). De store mirakler i Skriften var kun en lille frigivelse af Himmerigets magt til at røre jorden. Der er en dyb længsel efter det overnaturlige i ethvert menneske, fordi vi er skabt til at have fællesskab med Gud, som er Ånd. Det "nye skabning" menneske formodes også at være en "ny race", der bygger bro mellem de naturlige og overnaturlige områder, indtil vi er mere hjemme i Ånden, end vi er det naturlige. Imidlertid er det naturlige en skygge af det åndelige rige, og det er i dette rige, hvor vi faktisk lærer mange af Åndens veje. Det er i øvrigt overnaturligt.

Når vores hjem virkelig er i himlen hos Herren, kan vi stole på meget mere af den naturlige rigdom og ressourcer, fordi selv den største af disse altid vil blegne for rigets sande rigdomme. Så vi søger en balance mellem at drage omsorg for dem nok som noget Herren har betroet os, men samtidig ikke sætte vores hjerte på dem, men på Herren.

Jeg har mødt mange læger, som er fremragende fagfolk. De læser, studerer og følger altid med i den nyeste forskning inden for deres felter og gør generelt et fremragende stykke arbejde. Men af og til kan vi møde en læge, der er en sand healer. For dem er dette ikke bare et job eller en profession, men de bliver bevæget af medfølelse, og deres belønning er ikke kun penge, men at se deres patienter blive bedre og raske.

Jeg sætter stor pris på kræftlæger, der har dedikeret sig til at bekæmpe denne frygtelige fjende, omsorgsfulde nok til at gå gennem alle de skoler og træning, de har gennemgået. Men der er en åndelig gave til helbredelse, en autoritet, som vil blive givet til nogle i den nærmeste fremtid, som vil være i stand til at helbrede enhver kræftpatient, de beder for. De vil ikke have gået gennem skoler i årevis af for dette, men det vil være en "særlig nåde" givet dem af Gud. Dette er bedre end dem, der har en stor medicinsk praksis bygget på deres naturlige gaver og viden; disse med de åndelige gaver vil det meste af tiden have brugt lige så meget tid og kræfter på at stræbe efter Herren, som dem med de naturlige gaver har brugt på at stræbe efter viden inden for deres særlige områder.

Disse åndelige gaver er gratis, men de er ikke billige. Vi kan ikke tjene dem med nogen som helst indsats, men der er stadig et fundament af flid og omsorg nok til at søge noget flittigt, som kræves for at blive betroet med dem. Herren vil velsigne mange ting, som han ikke vil bo i. Vi må hæve os over blot at søge Herrens velsignelser og søge at være hans bolig. Mange mennesker, og endda bevægelser, er blevet velsignet af Herren i perioder, men det, han søger, er en bolig. Menneskesønnen har stadig ikke et sted at lægge sit hoved, et sted hvor han kan være hovedet, men der er et folk, der forberedes. Dette er værdig til mere opmærksomhed og hengivenhed end nogen læge nogensinde har givet deres grad. Hører du opkaldet?

Ugens Ord 10
OP