Menu
Ugen's Ord 2007
7 Indtage Landet Del 64
af Rick Joyner

Hvis vi skal være de bedste forvaltere, som vi kan være for Herren, er et andet princip, som vi skal forstå, vigtigheden af vores træning, og hvordan han træner os til at kunne håndtere mere autoritet og ressourcer. Vores træning er den investering, som Gud gør i os, og vi ønsker, at han skal få det maksimale afkast for denne investering. Det er bemærkelsesværdigt nok, at han lader os bestemme, hvilken slags tilbagevenden han vil få fra os ved vores tro og lydighed.

En af de vigtigste dele af vores træning er beskrevet af Herren i Lukas 16:12, "Og hvis du ikke har været tro i brugen af det, som er en andens, hvem vil så give dig noget at ege?" Fordi dette liv er træning til at regere, er Herrens mål for sit folk, at vi alle lærer at regere, først vores eget liv og derefter andre ansvarsområder og områder, som han overlader til os. Men at lære at regere begynder med at lære at tjene andre.

Vil du arbejde for dig selv i stedet for en anden? Så vær den bedste medarbejder, din arbejdsgiver nogensinde har haft. Gør alt, hvad du gør af hele dit hjerte, som for Herren. Din sande arbejdsgiver, uanset hvem der underskriver dine checks, er Herren, og han vil belønne dig.

Selv kong David, sandsynligvis den største konge til at regere et jordisk rige, måtte tjene Sauls hus, før han kunne få den krone, han var kaldet til at have. Kong Saul var en primær faktor i at hjælpe David til at blive den store konge, som vi nu kender. Hvis du tror, du har en urimelig, uværdig arbejdsgiver, så tænk på Davids! Davids arbejdsgiver forsøgte endog at dræbe ham, men Davids hjerte slog ham, fordi han lige skar kanten af Sauls kappe af.

David havde en så urokkelig loyalitet, at han forblev loyal over for sin konge, selv når hans konge ønskede at dræbe ham. Han gjorde dette, fordi hans loyalitet ikke kun var til hans jordiske konge, men til hans himmelske konge, som havde udnævnt Saul. Vi kæmper ikke med kød og blod, men har brug for at opfatte den virkelige fjende, som er en ånd. Vi tjener heller ikke bare kød og blod, men skal anerkende Ånden, som giver mennesket autoritet, hvad enten det er en konge, præsident, politimand eller vores chef.

Som vi bliver fortalt i Salme 75:6, "For forfremmelse og magt kommer fra ingen på jorden, men kun fra Gud. Han fremmer en og afsætter en anden". Vi bør ikke se til mennesker for hverken vores problemer eller vores forfremmelse, men til Herren. Dette er hvad Joseph indså, hvilket gjorde det muligt for ham at blive brugt til at redde Abrahams lovede afkom, såvel som store dele af verden under den store hungersnød. Han bebrejdede ikke sine brødre for habs problemer, men forklarede dem, at på trods af, hvad de gjorde mod ham, "vendte Gud det til gode" (se 1. Mosebog 50:20).

Igen forblev David tro mod Saul, selv da Saul søgte at dræbe ham. Kritiser aldrig din chef, uanset hvor meget han fortjener det, for ved at gøre dette diskvalificerer du kun dig selv fra Guds forfremmelse ved at fejle en vigtig test. Jo mere grusom, urimelig og uretfærdig din chef er, jo højere kald har du sandsynligvis. Du skal dog bestå testen for at blive forfremmet. Prøven er at gøre alt, hvad du gør, som for Herren, tjene ham og ikke mennesker, stole på ham uanset hvilken forfremmelse, du skulle have.

David forblev tro mod Saul, selv efter Saul døde, i direkte modsætning til den måde, som alle konger behandlede deres forgængere. I disse tider var en af de første ting, en konge gjorde, da han tog tronen, at dræbe alle potentielle rivaler, inklusive sine egne brødre. Hvis de tog tronen fra en anden familie, som David gjorde, ville de forsøge at udslette hele den tidligere herskeres familie for ikke at have nogen tilbage, der kunne have krav på tronen. David gjorde det modsatte. Han ærede ikke kun Sauls minde, men sørgede for hele Sauls familie, som han kunne finde. David gengældte ondt med godt, og derfor stolede Gud på David som ingen anden konge – ikke kun ved at bestemme, at Davids trone skulle vare for evigt, men at selv Messias ville sidde på Davids trone.

David vidste, at Herren brugte kong Saul til at forberede ham til at blive konge over Israel. Den største tro er at forblive trofast, selv når andre ikke er det. Den største integritet er at bevare integriteten, selv når andre ikke gør det. De største prøvelser gør de største hellige. Dine prøvelser er en investering, som Gud har foretaget i dig. Spild ikke dine prøvelser!

Selvom vores økonomiske, job eller professionelle problemer er resultatet af vores egne fejl, og vi også har fejlet ved at have forkerte holdninger, så lever vi i nådens tidsalder, og alt dette kan vendes. Det er lige meget, hvor gamle vi er – vi kan afslutte denne bane med sejr, og Herren kan endda "genoprette de år, græshopperne har spist" (se Joel 2:25). Omvendelse kan ændre alt. Hvis du er i live nok til at læse dette, kan din situation ændres, og du kan opleve sejren.

Romerbrevet 5:20 opmuntrer os til, at "...hvor synden er i overflod, er nåden meget større". Hvis vi har ødelagt vores økonomiske liv, er vi måske det bedste sted af alle til at begynde at opleve Guds nåde i dem. Så vil vi vide, at det er hans nåde og visdom, han har givet os for at hjælpe os, og vi vil derfor være endnu mere afhængige af ham, som er grundlaget for sand tro. Tro er tro på Gud, ikke på os selv og ikke engang på vores tro, men på ham. I alle ting søger vi at være tættere knyttet til ham og en bedre tjener for ham. Uanset hvor godt vi vender vores økonomiske situation, skal vi altid huske, at vi kun er forvaltere af det, vi er blevet betroet.

Ugens Ord 8
OP